Facebook Twitter Email Pinterest

Moottoririkko pilasi Mikko Eskelisen mitalikamppailun Turussa

22.08.2016 / Jani Kekoni

Turun seudun huippunopeilla erikoiskokeilla ajetussa Ralli SM-sarjan viidennessä ja samalla sen toiseksi viimeisessä osakilpailussa jyväskyläläinen Mikko Eskelinen sai kartanlukijansa Arto Kapasen kanssa kylmää vettä niskaansa kun heidän Mitsubishi Lancer WRC Step2 -auton moottori sanoi seitsemännen erikoiskokeen lähtöviivalla sopimuksen irti ja kaksikon matka jäi kesken.
 
Teknisen murheen seurauksena keskeytykseen ja nollapisteiden sekä ennen kaikkea kilpailun yllätysvoittaja Joonas Soilun häkellyttävän suorituksen myötä taistelu SM-hopea ja -pronssimitaleista sai kokonaan uuden käänteen.
 
Keskituntinopeudeltaan jopa 140km/h vauhtiin yltäneisiin yhdeksälle pikataipaleelle ja noin 93 erikoiskoekilometrille tärkeitä SM-pisteitä hakemaan startannut hallitseva kansainvälisen Lamborghini Super Trofeo EM-hopea- ja MM-pronssimitalisti oli kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen tiukasti kärjen vauhdissa.
 
Kuitenkin säkkipimeässä ajetun kolmannen pikataipaleen Eskelinen ajoi hieman liian pehmeästi ja välittömästi kanssakilpailijat suhahtivat tuloslistalla ohitse.
 
Yötauon jälkeen Mikko ja kartanlukija Arto Kapanen naputtivat kolme erikoiskoetta jälleen kärkikuljettajien vauhdissa kunnes Mitsubishi Lancer WRC Step2 auton moottori antautui seitsemännen pikataipaleen lähtöviivalle ja kaksikko siirtyi katsomoon seuraamaan kanssakilpailijoiden lähtöjä.
 
Keskeytyksestä huolimatta kaksikko on edelleen SM-pronssisijalla kun kilpailukaudesta on ajamatta enää yhdeksän erikoiskoetta ja noin 120 erikoiskoekilometriä.
 
- Meillä oli alla erinomaiset testit ja niiden myötä ensimmäiset kaksi pikataivalta olimme tiukasti kanssakilpailijoiden vauhdissa mukana. Kuitenkin pilkkopimeässä hölläsin liikaa ja ero yllätysvoittaja Joonas Soiluun sekä sarjajohtaja Juha Saloon pääsi armottomasti hieman venähtämään. Yötauon jälkeen lähdimme tätä eroa kuristamaan ja olimme viidennellä pikataipaleella 0,1 sekuntia Saloa nopeampi. Hyökkäyksemme kuitenkin päättyi surullisesti seitsemännen pikataipaleen lähtöviivalle kun kilpurimme moottori sammui eikä enää suostunut lähtemään käyntiin, Eskelinen kertoo.
 
- Vesipumpusta alkanut ketjureaktio päättyi jakohihnan katkeamiseen, joten edessä on nyt moottoriremontia. Onneksi rikkoutuminen tapahtui tyhjäkäynnillä, joten uskosin, että ihan täystuhoa ei ole tapahtunut. Siitä huolimatta keskeytys suunnattomasti harmittaa, mutta minkäs tekniselle vialle teet. Nyt ei auta kuin mahdollisimman nopeasti nollata tilanne ja alkaa keskittymään viimeiseen osakilpailuun, jossa panoksena on SM-hopea ja -pronssimitaleiden kohtalo. Nuolemme haavat ja tulemme kovempana takaisin, Eskelinen lupaa.
 
Turun SM-rallin voittoon ajanut Joonas Soilu nousi täysien mestaruuspisteiden myötä mukaan mitalitaisteluun Eskelisen ja hallitsevan SM-pronssimitalisti Ari Vihavaisen kanssa. Jaossa on 37½ mestaruuspistettä, joten periaateessa kaikkien mitaleiden kohtalo on vielä ratkaisematta.
 
Kauden päättävä Tampereen SM-ralli ajetaan syyskuun neljäntenä viikonloppuna.

Kuva: Jani Kekoni

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa