Niko Mäkinen keskeytti Tunturissa - "Leikki jäi kesken loppusuoralla"
30.01.2017 / Toni Lönnroos
Arctic Lapland Rally, tuttavallisemmin Tunturi, oli SM-rallikauden ensimmäinen osakilpailu seitsemästä. Mäkinen ja kartanlukija Antti Haapala ajavat Ford Fiesta R2:lla SM3-luokassa.
Terveen jännityksen väreillessä tiimin varikkopaikalla Mäkinen starttasi perjantaina kilpailuun reippain mielin, suunnitelma kilpailun kulusta oli luotu yhteistuumin ja tavoite selkeä, kolmen sakkiin on ajettava.
Kilpailu käynnistyi perjantaina viidellä erikoiskokeella joilla oli pituutta yhteensä yli sata kilometriä. Tämä antaa kuvaa siitä, millainen seikkailu Lapin lumisissa ränneissä tämä legendaarinen ralli on.
- Aittajärven yli kaksikymmentä kilometriä pitkä erikoiskoe oli ensimmäisenä vuorossa, joten saatiin heti kunnon herätys. Oli mahtava fiilis ajaa, ja aikakin oli hyvä joten kisa käynnistyi suunnitelmien mukaan. Toisen polven autourheilija Emil Lindholm tuntui vähän karkaavan, mutta muuten oli tasaista ja saatiin viidenneksi paras aika ykköselle. Perjantain loput pätkät sujuivat myös hyvin, vaikka kerran harrastettiinkin pulkkailua. Sarriojärvellä pitkällä suoralla oli vauhti tapissa, ja koitin yhdellä jarrutuksella osua mutkaan, mutta spoori oli niin syvä että hiihdeltiin siitä suoraan auraamattomalle tielle. Vähän siinä syke nousi, mutta päästiin irti ja matka jatkui. Yötauolle tultaessa sijoitus oli kolmas, joten tavoitteessa oltiin, Mäkinen kertaa perjantaita.
Lauantaina nähtiin kilpailun ratkaisu, ja se oli Mäkisen kannalta epäonninen.
- Aamupuurot syötiin hymy suupielillä ja tankattiin ukot täyteen energiaa. Lyötiin heti yli neljäkymmentä kilometriä pitkälle Siikakämän eekoolle kunnon pöhinä päälle, mutta sitten alkoi tapahtua kummia. Kymmenen kilometrin rallailun jälkeen renkaat alkoivat oireilla ja kaikki nastat katosivat. Eihän siinä ajamisesta tullut tuon taivaallista, pelkkää sutimista, puskemista ja liukastelua, alkoi muuten kypärän sisältä höyry nousta tuossa vaiheessa. Vedin syvään happea, kokosin itseni ja sain pidettyä auton penkkojen välissä maaliin asti, mutta sijoitus putosi ja oltiin nyt viidensiä. Seuraaville erikoiskokeille uutta fillaria alle taas maistui, mietittiin että kahdelle viimeiselle lyödään kaikki peliin. Neljäs sija oli muutaman sekunnin päässä, joten sitä lähdettiin jahtaamaan. Eekoo yhdeksän, Heinunkierto ja pituutta yli kaksikymmentä kilometriä. Nilkka suoraksi ja matkaan, kunnes neljännessä mutkassa jäi vaihdekeppi käteen! Tuli aivan epätodellinen olo. Ensin ei tajunnut että mitä tässä tapahtui, mutta sen jälkeen kun valuttelin auton tien sivuun mielen valtasi raju pettymys.
Vaikka kauden ensimmäinen SM-ralli päättyi keskeytykseen, ei päätä ole syytä työntää pensaaseen sillä vauhti Mäkisellä oli kohdallaan.
- Kun sain hetken rauhoittua tilanteen jälkeen, ymmärsin että kisaan mahtui paljon hyvääkin. Totta kai pettymys on suuri, mutta olen tyytyväinen vauhdin parantumiseen viime kauteen verrattuna. Keskeytys johtui tekniikan antautumisesta, ja sitä on paljon helpompi korjata kuin miestä, Mäkinen päättää.
Kuva: Taneli Niinimäki