Facebook Twitter Email Pinterest

"Tuli vähän Lahti2017-fiilis", Niko Mäkinen kertoo hypystään neljännellä erikoiskokeella

22.02.2017 / Toni Lönnroos

Kauden avausosakilpailu Rovaniemellä päättyi Mäkisen ja kartanlukija Antti Haapalan osalta keskeytykseen vaihdekepin katkettua. 
Ford Fiestalla SM3-luokassa kilpaileva pari ei menneitä murehtinut, vaan oli täydellisen keskittynyt taistelemaan sarjapisteistä.

Yleisöerikoiskoe Mikkelin raviradalla meni varmasti penkkojen välissä kurvaillen, lyhyellä pyörityksellä ei suuria eroja puoleen eikä toiseen tullut. Illan toinen erikoiskoe oli pituudeltaan yli kolmetoista kilometriä, siellä Mäkinen oli kahdenkymmenenneljän kilpailijan joukosta seitsemänneksi vauhdikkain.

- Aloitus raviradalla meni kohtuullisesti, mutta toisella pätkällä sitten vähän jäätiin. Toki vähän katsottiin muiden vauhtia ja tultiin sellaista omaa varmaa kyytiä. Saatiin kuitenkin vähän liikaa takkiin, mutta se ei huolettanut koska tiedettiin että on varaa kiristää.
 
Lauantaina ajettiin seitsemän erikoiskoetta joiden yhteispituus oli satakymmenen kilometriä. Parivaljakon vauhti löytyi heti ja tuloksena oli neljänneksi paras aika.
 
- Aamuun lähdettiin tosi hyvin fiiliksin ja eka pätkä tulikin sen mukaisesti  läpi, varmaan yksi parhaista vedoista mitä ikinä  olen ajanut!
 
Seuraavat erikoiskokeet sisälsivät lentoharjoittelua, auton ja kuljettajakaksikon huoltoa sekä orastavaa tekniikkaongelmaa. Tässä vaiheessa sijoitus oli kuudes. 
 
- Samaa tahtia jatkui nelosella ja tulihan siellä aika pitkä ja korkea hyppy loppupäässä, päästiin jo Lahti2017-fiiliksiin. Onneksi auto säilyi ehjänä. Seuraavat kolme pätkää eivät jatkuneet enää ihan samalla kaavalla. Tuntui että autossa oli jotain erikoista, yritettiin olla niitä murehtimatta ja tehdä parhaamme. Kahdelle viimeiselle pätkälle lähdettiin ajamaan viidentoista sekunnin päässä olevaa neljättä sijaa kiinni, mutta sitten auton tehot katosivat melkein kokonaan. Oli tosi vaikea ajaa kun joka paikkaan piti mennä vähän ylikovaa ettei auto hyydy, ja lopulta kun päästiin toiseksi viimeisen pätkän maaliin, ns. paukkujärjestelmä ei enää suostunut lähtemään pois päältä.
 
Kun vain yksi erikoiskoe oli ajamatta ja Mäkisen sijoitus oli kuudes, viides sija oli vain neljän sekunnin päässä.
 
- Päätettiin auton temppuilusta huolimatta ladata viimeiselle kunnolla, vaikka oltiin koko pätkien välinen siirtymäkin ajeltu paukut päällä. Tultiin niin kovaa kuin autolla siinä tilanteessa pystyi ja onnistuttiin, Mäkinen kertoo.
 
SM-sarja jatkuu 10. maaliskuuta kun Nilsiän seudulla ajetaan kauden kolmas osakilpailu Tahko-Ralli.

Kuva: Taneli Niinimäki

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa