Kari Hämäläinen uusilla säädöillä SM-ralli Salo-Turkuun
23.09.2019 / Timo Kutila
Ensi viikonloppuna perjantaina ja lauantaina 27. ja 28.9. ajetaan Salo-Turku alueella SM-rallisarjan viimeinen osakilpailu. Rallin lähtö on perjantaina Salon keskustasta kaupungintalon edestä klo 18.30. Maali Turun Metsämäen raviradalla, missä myös viimeinen yleisöerikoiskoe sekä palkintojen jako. Metsämäessä on lauantaina paljon oheisohjelmaa. Erityisesti ensikertaa Turussa ajettava Romuralli, joka starttaa lauantaina klo 14. Rallia pääsee seuraamaan laajalla alueella sekä myös Metsämäen raviradan katsomosta käsin sisätiloista.
Perjantaina auringonlaskun jälkeen ajetaan kaksi erikoiskoetta Kiskon alueella, joiden yhteispituus on 25 km. Kiskossa ajettavat erikoiskokeet ovat täysin uusia SM-rallisarjassa, joten ne tuovat haastetta heti rallin alkuun. Pimeällä ajettavat reipasvauhtiset ja tekniset erikoiskokeet voivat jopa ratkaista kärjen järjestyksen koko rallissa. Yötauko on Paimion ajoharjoitteluradalla, missä toimii myös koko rallin kilpailukeskus. Lauantaina rallissa ajetaan vielä seitsemän erikoiskoetta, joista yksi kahteen kertaan. Erikoiskokeiden yhteispituus on 102 km. Kilpailijoita SM-ralli Salo-Turussa on yhteensä 85. Kari Hämäläinen ja kartanlukija Risto Pietiläinen starttaavat ralliin kilpailunumerolla 14.
Kari Hämäläisen debyytti uudella Skoda R5 Evolla Laitilan SM-rallista elokuun lopulla muodostui testikilpailu. Ensimmäisellä erikoiskokeella Škoda Fabia R5 EVO eteni mainiosti kunnes jarrut lämpenivät yllätyksellisesti 4 km ajon jälkeen. Rallin kokonaistuloksissa Kari ja Risto saavuttivat SM1-luokassa kahdeksannen tilan. Olemme tyytyväisiä uuden Škoda Fabia R5 Evon toimivuuteen jarruongelmista huolimatta. Täytyy antaa korkeat pisteet huollon ammattitaidosta Eero Räikkösen Printsportille, joka lupasi selvittää kokonaisuudessaan jarrujen lämpenemisongelman.
- Salo-Turku ralliin auton alustaa on säädetty pehmeämmäksi ajaa ja ote tiehen on parempi. Jarruihin on nyt vaihdettu uudet isommat jarrusylinterit Škodan tehtaan tiedotteen mukaisesti. Testejä ajoimme yli 300 km eriluonteisilla teillä ja Euran harjoitusrallissa viime lauantaina pääsimme kokeilemaan kisavauhtia. Olemme tehneet käsittelyharjoituksia sekä treenanneet erityisesti kurvista ulostuloon isommalla vaihteella. Ralliviikolla käymme vielä ajamassa torstaina valotestit. Ajoasentoni on tosi hyvä ja pidän hallintalaitteiden erinomaisesta sijoittelusta uudessa autossa. Salo-Turku ralliin lähdemme Riston kanssa iloisella asenteella pitämään hauskaa länsirannikon kimuranteille teille. Tällä kaudella on tarkoitus ajaa vielä SM Salo-Turku rallin jälkeen Rantarallissa 0-autona, kertoo Kari.
Kartanlukijana Kari Hämäläisellä toimii erittäin kokenut Risto Pietiläinen, joka on yksi Suomen kokeneimmista karttureista. Yhteistyö ja henkilökemiat toimivat loistavasti niin reittiin tutustumisessa kuin erikoiskokeilla. Risto on ansioitunut myös Kalle Rovanperän kartturina.
1. 17.-18.1. SM Ralli, Kuopio 2. 31.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna 4. 23.-24.5. SM Länsirannikon Ralli, Turku 5. 13.-14.6. SM Ralli, Kouvola 6. 22.-23.8. SM Ralli, Lahti 7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki