Rooman EM-ralli: Rengasjätti odottaa Lindholmilta enemmän tietoa kuin tulosta
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen ovat valmiita aloittamaan kesäkautensa tulevana viikonloppuna rallin EM-sarjaan kuuluvalla Rooman osakilpailulla Italiassa. Kaksikko ajoi maanantaina intialaisen rengasjätin MRF Tyresin järjestämän päivän mittaisen asfalttitestin, joten kaikki on valmista tulevaan.
Koronapandemian jälkeinen rallin ensimmäinen kansainvälinen arvosarja käynnistyy viiden kuukauden tauon jälkeen tulevana viikonloppuna rallin EM-sarjaan kuuluvalla Rally di Roma Capitale -rallilla Italiassa. Intialaisen MRF Tyres -rengasyhtiön testikuljettajina toimivat Emil Lindholm ja Mikael Korhonen starttaavat viikonlopun kilpailuun luottavaisina. Takana on Genovan pohjoispuolella ajettu testipäivä, joka sujui ennakko-odotusten mukaisesti.
- Renkaamme toimi hienosti, kuten kalustokin. Kokeilimme testeissä renkaan uusia kehitysversioita, joita tulemme myös rallissa käyttämään. Kaikki on kunnossa. Hienoa, että vihdoin pääsemme ajamaan rallia. Viiden kuukauden tauon jälkeen tätä hetkeä olen jo odottanut malttamattomana.
Tuleva ralli kilpaillaan kokonaisuudessaan asfalttialustalla. Lindholmin tehtävänä on testata MRF Tyresin asfalttirallirenkaiden eri kehitysversioita kilpailuolosuhteissa.
- Viikonlopun agenda on se, että olemme täällä ensisijaisesti kehittämässä renkaita. MRF Tyres on rallirintamalla nuori toimija, joka tarvitsee enemmän tietoa kuin tulosta. Ajamme koronapandemian viivästyttämän kauden alkuperäisen suunnitelman mukaisesti eli Rooman rallin jälkeen osallistumme vielä kolmeen vielä nimeämättömään ralliin, jossa kehitämme MRF:n renkaita edelleen, Lindholm muistuttaa.
Lindholm ajaa Roomassa, kuten kauden muissakin ralleissa, Toni Gardemeisterin TGS Worldwiden Škoda Fabia R5 Evo2 autoa. Lindholmin tallikaverina on Hyundain tehdaskuljettaja Craig Breen, joka kilpailee Hyundain R5:lla.
- MRF:n mukaan on vain hyvä, että testiä ajetaan kahdella eri automerkillä. He saavat tästä tärkeää palautetta. Henkilökohtaisesti tämä on hieno mahdollisuus saada kansainvälistä kokemusta sekä kartuttaa tieto- ja kokemuspankkiani. Tästä kuuluu iso kiitos myös kotimaisille yhteistyökumppaneilleni. Saimme tänä vuonna kasattua neljän rallin ohjelman, mutta toivotaan että ensi vuonna vastaavia ralleja olisi enemmän.
Italian pääkaupunki Rooman liepeillä ajettavaan ralliin Lindholm osallistuu ensimmäistä kertaa. Suomalaiskaksikko starttaa reitille lähtönumerolla 21. Varsinainen ajopaikka ratkaistaan perjantaiaamuna ajettavan 4,02 km mittaisen aika-ajoerikoiskokeen tulosten perusteella. EK:n nopein saa valita lähtöpaikkansa lauantaille ensimmäisenä, EK:n toiseksi nopein toisena jne.
- Rallin EM-sarjassa lähtönumerolla ei ole merkitystä, kun ajopaikka ratkaistaan aika-ajossa. Kilpailussa on uudella Rally2 -nimellä tunnettuja R5-autoja kaikkiaan 45, joten jonkinlaista karsintaa tuleekin suorittaa. Katsotaan lähtöpaikkamme sitten kun tiedämme, että missä kohtaa voimme valintamme suorittaa.
Rallin EM-sarjaan kuuluvan Rally di Roma Capitalen avauspäiväksi perjantaiksi ja lauantaiksi suunnitellut yleisöerikoiskokeet on peruttu, joten ralli käynnistyy lauantaina kuudella erikoiskokeella ja päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta. Kilpailussa ajetaan kaikkiaan 15 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 197,80 km.
Kuva: GRX