Facebook Twitter Email Pinterest

Forsgren siirtyy ralliautoilun SM-sarjaan

08.10.2020 / Jani Seppälä

Kansallisissa rallisarjoissa katsojia suorituksillaan viihdyttänyt Mäntsälän Moottorikerhon Kim ”Henkka” Forsgren siirtyy ralliautoilun SM-sarjaan ja sen kivikovaan SM3 -luokkaan. Ajokkina toimii juuri hankittu Ford Fiesta R2T. Aiemmin takavetoiseen piskuiseen Toyota Starletiin luottaneella kuljettajalla on edessään totuttelu etuvetoisen nikseihin.

-Haaveeni on aina ollut rallin SM-sarja, joitakin viikkoja taaksepäin avautui minulle mahdollisuus ajaa Dogbox Oy:n vastaavalla ajokilla kokonainen ralli Hartolassa ja se oli kyllä sitten se viimeinen kipinä poltteeseen. Kolme päivää myöhemmin oli jo Starletin myynti käsitelty. Parisen viikkoa myöhemmin oli jo Fiestasta kaupat vireillä ja nyt auto on omassa tallissa, iloitsee Henkka nopeita kauppoja. 

Viime vuosina 24-vuotias pukkilalainen on ajanut F-rallisarjaa sekä juniorien SM-sarjaa Toyota Starletilla. Kilpailutahti oli hetkittäin tiivis kun kisoja kertyi vuodelle jopa viisitoistakin. Tien kunnossapitoa työkseen tekevä Forsgren vietti vapaa-aikaa pitkälti tallissa rallikaluston kunnossapidon merkeissä. 

- Vuosina 2018 ja 2019 kierrettiin tosiaan kahta sarjaa, viime vuonna otettiin nuottikisat mukaan repertuaariin ja tänä vuonna onkin ajettu sitten nuottikisoja. Vauhti on ollut hyvää ja nuotti on kehittynyt tasaisesti, joten nyt on aika ottaa uralla askel eteenpäin. 

- Pitkälle on tultu siitä kun 2014 vuonna ensimmäistä kertaa starttasin Fiat Ritmo 105 TC:n ohjaimissa Toivakka-ralliin. Pari vuotta ajelin sillä satunnaisesti ja siirryin sitten VW Golfiin jolla ennätin toista vuotta ajella ennen kuin siirryin Starletiin. Nyt on edessä jälleen sitten etuvetoisen niksien saaminen tuonne selkärankaan, jospa uudemmalla kalustolla tallissa vietetty aika pienenisi edes hieman, toivoo parin kuukauden ikäisen poikavauvan ylpeä isä. 

Kaksivetoisilla R2-luokitelluilla ajokeilla ajettava SM3-luokka on vuosittain kovatasoinen ja tasainen, eikä tuleva vuosi varmasti siinä tee poikkeusta. 

- Tavoite on vauhtia hiljalleen nostaa ja jos talvikisoissa jo saisi aikoja hilattua sinne kärjen tuntumaan, vaikka auto ei ole ihan uusinta kehitysversiota niin uskon että kun miehet kabiinissa onnistuvat niin kauden loppupisteissä on ihan realistiset mahdollisuudet TOP 5:een päästä. Kartanlukija on tässä kohtaa vielä auki, jo aiemmin kyydissä olleet ovat hyviä vaihtoehtoja mutta uutta vaihtoehtoakin on tarjolla, summaa Forsgren tavoitteitaan. 

Vaikka lajin harrastamista onkin takana jo useita vuosia, ovat tukijat, taustajoukot ja apumiehet tärkeässä roolissa. Monta ojaa ja allikkoa voi välttää kun kuuntelee vielä kokeneempien neuvoja. 

- Valtavan kiitollinen olen kaikille jotka ovat vuosia ylä -ja alamäissä auttaneet. Paljon on hyviä neuvoja tullut ihmisiltä jotka ovat itsekin näitä vastaavia asioita käsitelleet, erinomaisia oppeja kuinka tehdä asiat jos haluaa urallaan mennä eteenpäin, kiittelee Forsgren tukijoitaan. 

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa