Riku Tahko dramaattisen SM-rallin kolmas Kouvolassa
Porvoolainen Riku Tahko sijoittui kolmanneksi kauden toisessa SM-rallissa. Tahko oli ennen kahta viimeistä erikoiskoetta viidentenä, mutta onnistui nousemaan dramaattisten vaiheiden jälkeen palkintokorokkeelle.
Nuotitusvaiheessa Kouvolan SM-rallin erikoiskokeilla oli jo nähtävissä kevään merkkejä, kun talvirallin erikoiskokeet olivat jo osin saaneet sorapinnan. Siitä huolimatta erikoiskokeet olivat pakkasen kovettamat. Ensimmäisen kahden erikoiskokeen aikana Riku Tahkon ja kartanlukija Markus Soinisen Hyundai i20 R5 -auton säädöt osoittautuivat toimiviksi.
- Aamusta saakka meininki oli hyvä. Osa pätkistä oli päässyt sulamaan ennen kisaa, mutta aamun kaksi ensimmäistä erikoiskoetta olivat loistavassa, jäisessä kunnossa. Sain hyvän rytmin päälle heti alkuun, vaikka hetkellisiä rytmin katoamisia tulikin. Auton kanssa tehty työ tuotti nyt tulosta, kun olimme heti lähempänä kärkeä, kertasi Riku Tahko Kouvolan SM-rallin alkumetrejä.
Kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen Tahko oli SM1-luokan viidennellä sijalla. Kolmannella erikoiskokeella ero kärkeen kasvoi hieman, mutta neljännellä porvoolainen ajoi hienosti kolmanneksi nopeimman ajan.
- Nelospätkän aika kyllä miellyttää kovasti. Se tuntui jo ajaessa siltä, miltä rallin ajamisen kuuluukin tuntua. Lisäksi meidän strategia renkaiden kanssa onnistui kilpailun keskilenkillä hienosti.
Kahta viimeistä erikoiskoetta ennen Riku Tahko oli edelleen turvallisesti SM1-luokan viidentenä. Matkaa palkintokorokesijoihin oli yli 30 sekuntia. Iltapäivällä ajettuja erikoiskokeita ennen oli kuitenkin satanut lunta. Tämä teki olosuhteet irtolumen takia haasteelliseksi kärkiautoille.
Tahko oli molemmilla erikoiskokeilla viidenneksi nopein, halliten hienosti vaikeat olosuhteet. Kärkinelikossa olleet Teemu Asunmaa ja Emil Lindholm putosivat Tahkon taakse, ja porvoolainen nousi kilpailun kolmanneksi.
- Viimeiset kaksi erikoiskoetta kyllä ajettiin melkoisessa lumimyräkässä ja homma meni vähän lottoamiseksi. Taistelimme erikoiskokeet läpi ja iloksemme huomasimme maalissa olevamme kolmantena. Mahtava juttu ja SM-sarjan kannalta hyviä pisteitä tuli paljon.
- Arvostan itse enemmän sitä, että tasaisissa olosuhteissa aikaeromme kärkeen on kaventunut huomattavasti. Tietysti arvostan myös palkintokorokepaikkaa, mutta kuljettajana itselleni on tärkein nähdä, että otimme harppauksen kohti SM-sarjan kärkeä, joka on myös hyvin lähellä koko maailman kärkeä R5-autoilla, kertoi Riku Tahko.
Riku Tahko on kahden osakilpailun jälkeen SM1-luokan pisteissä viidentenä. Ralli SM -sarja jatkuu toukokuun lopussa SM Länsirannikon Rallissa.
Kuva: Tomi Hänninen