Facebook Twitter Email Pinterest

Kari Hämäläinen hienosti kympin sakkiin Kokkolan SM-rallissa

26.09.2021 / Timo Kutila

Kokkolassa ajettiin lauantaista sunnuntaihin 25.-26.9. Vuorossa oli kauden viimeinen SM-osakilpailu.
 
Kari Hämäläinen kartturinaan Tero Rönnemaa aloittivat perjantaina ralliviikonlopun 10 erikoiskokeen nuotituksella, joista 3 pätkää ajettiin rallissa kahteen kertaan. Lauantaina ohjelmassa lyhyemmät kuusi pätkää ja sunnuntaina pidemmät neljä erikoiskoetta. Kari ja Tero osallistuivat ralliin VW Polo GTI R5 autolla SM1-luokassa kilpailunumerolla 21.
 
Lauantai 25.9.
 
EK 1 Skriko 1  6,79 km. On aikaa, kun tämä erikoiskoe on viimeksi ajettu ja nyt se sai kunnian aloittaa Kokkolan Urheiluautoilijoiden 60v. juhlarallin. Skriko ajettiin myös toiseen kertaan pimeässä iltapäivällä. Tämä vanhaa kovapintaista valtiontietä ja lopun yksityistiestä koostuva erikoiskoe oli oiva aloitus ja heti päästiin vetämään kovaa. Kari ajoi ekalla pätkällä ajan 3:16,1 ollen SM1-luokassa 14.
 
EK 2 Klapuri 1  11,64 km. Tämä hieno ja nopea kakkoserikoiskoe ajettiin lauantaina myös kahteen kertaan. Kari ja Tero kaasuttelivat aikaan 5:43,2 sijoittuen kakkosella luokkansa 14. Kokonaiskisassa myös tilalla 14.
 
EK 3 Passoja  9,58 km. Kolmosen alku oli pientä ja teknistä yksityistietä ja loppu nopeaa valtiontietä.
Kari suoritti erikoiskokeen aikaan 5:14,1 ollen luokkansa 13. edelleen kokonaiskisassa 14.
 
EK 4 Skriko 2  6,79 km. Päivähuollon jälkeen jatkettiin pimeässä. Nyt tämä erikoiskoe ajettiin lisävalojen kanssa, joka on Karille kiva elementti. Kari ja Tero selvittivät pätkän aikaan 3:15,6 sijoittuen luokassaan 13. ja kokonaiskisassa edelleen 14.
 
EK 5 Klapuri 2  11,64 km. Toisella kerralla ajettiin pimeässä lisävaloilla, joka toi oman tunnelmansa ja vaikeusasteensa. Kari ja Tero nauttivat rallista  5:43,5 luokan 14. kokonaiskisassa 14.
 
EK 6 Karhulahti 7,31 km.  Myös tänä vuonna saatiin tällä hienolla tiellä upeita suorituksia, ja pimeä toi omat haasteensa. Karin aika päivän viimeisellä erikoiskokeella 4:23,5 oli luokan 14. Ja yötauolle mentiin kokonaiskisassa luokan 14. tilalla. Tasaisen tekniikan taktiikalla pidettiin hauskaa koko lauantai päivä.
 
Sunnuntai 26.9.
 
EK 7 Markby 1  22,88 km. Toisen päivän aloittava täysin uusi liki 23 km mittainen erikoiskoe ajettiin kahteen kertaan sunnuntain ekana ja viimeisenä. Ensin mentiin valtion tietä liki 9 km mistä lähdettiin pie-
nemmille yksityisteille. Sieltä löytyi todella monipuolisia ja rytminvaihdoksia vaativia osuuksia. Kapeaa
siltaa, ristetystä ja hienoja mutkayhdistelmiä. Kari ja Tero aloittivat sunnuntain rivakasti tällä rallin pisimmällä erikoiskokeella. Alun 9 kilometriä mentiin isoa kovaa ja vauhdin kasvaessa aika erikoiskokeen maalissa 11:21,1. Nyt luokan 12. nopein aika ja sijoitus kokonaiskisassa aamun avauksen jälkeen 12.
 
EK 8 Byggas  19,27 km. Kasi oli myös ennen ajamaton ja monipuolinen erikoiskoe, jolla mittaa oli liki 20 km. Ensimmäiset 6 km pientä todella teknistä yksityistietä. Stenvattnetin kylältä käännyttiin isommalle yksityistielle, missä oli oikeat vauhtisuorat. Pätkän valtion tietä lähdettiin taas yksityiselle pienemmälle tielle. Loppupäässä ennen maalia nautittiin pidemmän matkaa hienoista ylityksistä ja mutkista. Kari ajoi ajan 9:48,2 joka oikeutti luokassaan 12. tilaan. Nyt tilanne kokonaiskisassa 11.
 
EK 9 Edet  9,49 km. Tämä ennen ajamaton tiestö oli rallitietä parhaimmillaan. Ysi sisälsi kapeaa yksityis-tietä, risteyksiä ja kirsikkana kakun päällä viimeiset 3 km ei tainnut löytyä 100 metriä suoraa. Noin kilo-metri lähdöstä tuli silmille tiukka vasen ja ajoimme ulos. Hävisimme noin 40 sekuntia, kun auto sammui. Onneksemme emme osuneet mihinkään ja pääsimme jatkamaan kilpailua, kertoo Kari. Hyvällä rytmillä autokunta sai ajaksi 5:25,5 ollen luokassaan 13. ja nousi kokonaiskisassa hienosti kympin sakkiin ennen rallin viimeistä erikoiskoetta.
 
EK 10 Markby 2  22,88 km. Tämä rallin pisin erikoiskoe ajettiin rallin viimeisenä erikoiskokeena toiseen kertaan. Kari ja Tero olivat erikoiskokeen maalissa ajalla 11:18,7 SM1-luokan 13. nopein ja sijoitus kokonaiskisassa 10. Kaikkiaan Kokkolan SM-ralli onnistui Karilta ja Terolta tasaisen varmasti keskitietä iloisesti ajaen ja tuloksena onnistunut ralli. Kiitokset rallikaudesta kaikille yhteistyökumppaneille. Eero Räikkösen Printsport Oy:lle maittavista muonituksista ja asian-tuntevasta sekä varmasta huollosta. Toivottavasti nähdään kaudella 2022 Tunturista alkaen. 
 
Kuva: Hannu Rainamo

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 34 pistettä NHD (R5)
2. Egon Kaur / Silver Simm 25 pistettä (R5)
3. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 20 pistettä MäntsMK (R5)
4. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 16 pistettä PR-Racing (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 13 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2022

1) 14.-15.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 4.-5.2. Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
3) 4.-5.3. SM Ralli, Kuopio
4) 13.-14.5. SM Länsirannikon Ralli, Varsinais-Suomi
5) 17.-18.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki (FIA ERT)
6) 26.-27.8. SM Ralli, Mikkeli
7) 30.9.-1.10. SM Ralli, Kouvola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa