Facebook Twitter Email Pinterest

Roope Korhonen löi mestarin ja kotiutti rallin SM3-luokan Suomen mestaruuden Keski-Suomeen – nopea kehitys huipulle sponsoreiden tukemana

08.10.2022 / Roope Korhonen & Suomen Brodeeraus -tiedotus

Roope Korhonen yhdessä kartanlukijansa Anssi Viinikan kanssa toivat Suomen mestaruuden rallin SM3-luokassa Keski-Suomeen viime viikonloppuna. Ralli SM -sarja, johon kuuluu seitsemän osakilpailua, päätettiin syksyisessä Kouvolassa. Kausi oli tiukkaakin tiukempaa sekuntikamppailua viime vuoden voittoa puolustavan Lauri Joonan ja Korhosen välillä. Kauden päätöskisaan lähdettäessä mestaruuteen vaadittiin käytännössä voitto, ja Korhonen vei kuin veikin ennakkosuosikin edestä pisimmän korren.

”Voiton jälkeen fiilis oli käsittämätön, etenkin koska viimeisen erikoiskokeen loppu tultiin ilman jarruja. Onneksi se riitti! Kilpaa ajettiin loppuun asti ja katsojat saivat toivotun kovan taiston. Tähän oli tosi hyvä lopettaa kausi”, Korhonen kuvailee voittoa.

Laukaassa vaikuttava Korhonen on ajanut rallia aktiivisesti kilpaa nyt yhteensä kolme vuotta, rallin kansallista kuninkuussarjaa eli Ralli SM -sarjaa kiertäen. 24-vuotiaan Korhosen toistaiseksi lyhyehkön uran voidaan tänä vuonna sanoa ottaneen jättimäisen menestysloikan.

"Ensimmäinen SM-sarjavuosi (2020) ajettiin Citroen C2 R2 -autolla, sarjasijoitusten ollessa siellä viidennen tienoilla. Toisena vuonna alla oli Peugeot 208 R2 -auto ja sama luokka kuin edeltävänä vuonna. Silloin saavutimme sarjassa pronssia. Kulunut, edelleen uskomattomalta tuntuva voittokausi ajettiin Rally3 Ford Fiestalla”, Korhonen kertaa lähivuosien kalustoa ja sijoituksia.

Kouvolan 98 erikoiskoekilometrin mittaisessa kisassa Korhonen päihitti Joonan vain reilulla kuudella sekunnilla. Sarjan loppupisteissä Korhonen keräsi itselleen 154 ja Joona 138 pistettä.

Merkittävä vuosi uran kannalta – kovan työn tulos, mutta nappivalinta

Korhosen nousu sarjavoittajaksi on ollut osoitus hänen kyvyistään ralliautoilijana. Tehokkaampaan autoon siirtyminen nopealla aikataululla on ollut todistettavasti nappiin osunut valinta.

”Tämä vuosi on ollut varmasti merkittävä uran kannalta. Oli kovan työn takana, että koko kausi toteutui, että päästiin Rally3-luokan Fiestalla kilpailemaan. Saatiin auto juuri ennen kauden ensimmäistä SM-sarjan kilpailua, Arctic Lapland Rallya, Suomeen. Melko pienillä testeillä mentiin koko kausi, eikä budjettia ole ollut mahdottomasti käytössä”, Korhonen avaa lähtökohtia.

”Kaikesta huolimatta on tehty kaikki niin hyvin kuin suinkin on osattu ja tulokset ovat olleet hyviä – parempia kuin moni on odottanutkaan. Lähdettiin selkeästi altavastaajana tähän kauteen, koska viime vuoden mestari Lauri Joona ajaa MM-sarjaa samanlaisella autolla ja myös budjetti on eri luokkaa. Kuitenkin jo talvella pystyttiin haastamaan. Kaudelle on osunut tekniikkamurheita, mutta etenkin viimeisimmät kisat pystyttiin ajamaan voittovauhdissa”, Korhonen tähdentää.

Aktiivisesti alusta asti aloitettu kumppanityö isona apuna

Korhonen aloitti heti aktiiviuransa alkuvaiheessa yhteistyökumppanityön. Autourheilu vaatii lähtökohtaisesti merkittäviä rahallisia panostuksia, joten sponsoreiden tuki ralliuran aikana on tärkeää ja pitkäjänteisyys sponsorityön parissa usein palkitaan.

”Yhteistyökumppanit ovat isossa roolissa tässä lajissa. Harrastus yleensä alkaa pienemmistä luokista, joissa kulutkaan eivät ole vielä niin kovat. Itse kuitenkin olen huomannut, että heti alussa, kun alkoi keräämään kumppaneita aktiivisesti matkaan mukaan, vaikka panokset olivat silloin vielä pienet, vuosi vuodelta, kun on menty eteenpäin, olemassa olevat sponsorit ovat pystyneet ja ennen kaikkea halunneet tukea entistä isommilla summilla”, Korhonen kertoo.

”Hyvät kilpailuissa saavutetut tulokset tietenkin tukevat touhua. Sponsorityö on vastavuoroista ja itse pitää pystyä tarjoamaan myös vastinetta panoksille”, hän lisää.

Merkittävät tukijat Korhosen ralliuralla ovat olleet muun muassa Taksiautot.com, Toijalan Rakennustarvike, Work Cars, Anaika Wood, Insinööritoimisto Kompassi ja Suomen Brodeeraus. Suomen Brodeerauksen toimitusjohtaja ja myynnin ammattilainen Janne Perälä on erittäin kokenut rallin parissa ja jakanut oppejaan myös nuorelle Korhoselle.

”Entisenä urheilijana vaadin yrityksenä enemmän myös sponsoroitavalta urheilijalta, ja kokonaisuuden tulee antaa muutakin kuin näkyvyys. Haluan nähdä, että urheilija, jota tuetaan, paneutuu täysillä tekemiseen. Kun tuettava urheilija menestyy – kuten Roope nyt – se antaa myös meillekin virtaa ja muistuttaa, että kovalla työllä myös yrityksellä on mahdollisuus menestyä paremmin”, Perälä sanoo.

”Sponsorisuhde on yhteistä aktiivista tekemistä, ja olemmekin yrittäneet kehittää uusia ratkaisuja ja yhteistyökuvioita, joista kumpikin saisi entistä enemmän irti. Työssä ollaan alkutaipaleelle, mutta Roopen tapauksessa urheilullinen tulos on ollut ihan loistava, joten uskomme, että pidempiaikaista yhteistä tekemistä löydetään myös muulla saralla. Yhdessä mennään eteenpäin ja tuetaan toisiamme, niin saadaan kummatkin hyviä tuloksia”, Perälä päättää.

Korhosen tiimin kauden 2023 rakentaminen on kovaa vauhtia käynnissä. Kuluneen kauden vauhti on asettanut rimaa korkeammalle ja suunta halutaan pitää nousujohteisena, tietenkin.

Kuva: Loudlife Media / AKK

Pisteet top 5

1. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 130 pistettä MäntsMK (Rally2)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 129 pistettä NHD (Rally2)
3. Egon Kaur / Silver Simm 105 pistettä Viro (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 97 pistettä Alavuden UA (Rally2)
5. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 58 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2023

1) 12.-14.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 3.-4.2. IsoValkeinen SM-Ralli Kuopio
3) 3.-4.3. SM Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
4) 19.-20.5. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 16.-17.6. SM Itäralli, Joensuu
6) 11.-12.8. SM-Ralli, Lahti
7) 29.9.-30.9. SM-Ralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa