Facebook Twitter Email Pinterest

Pajarille väkevää oppia Japanin olosuhteista

13.11.2022 / Jani Seppälä / Sami Pajari Media

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen ensimmäinen kilpailu Euroopan ulkopuolella tuotti Japanin MM-rallista WRC2-luokan viidennen sijan. Toksport WRT:n Skoda Fabia Rally2 Evo oli nyt kaksikon alla neljättä kertaa tällä kaudella, aiemmat kilpailut ovat olleet Sardinia, Suomi, Espanja ja Japani. Kokemusta Rally2-autosta on nyt siis hitaasta sekä kovavauhtisesta kilpailusta niin soralla kuin asfaltillakin, ensi vuoden ohjelmassa olevaa WRC2-sarjaa ajatellen kokemusta on saatu siis kartutettua monipuolisesti.

Torstaina käynnistynyt Japanin MM-ralli tiedettiin ennalta vaikeaksi kilpailuksi, harva kuitenkaan osasi ennustaa mitä kaikkea kilpailun aikana ennättikään tapahtua. Kilpailun avaus sujui Pajarin autokunnalta erinomaisesti, tuloksena oli WRC2-luokan jaettu pohja-aika Emil Lindholmin kanssa.

- Olipahan haastavaa. Tunne on kuitenkin hyvä, en malttaisi odottaa huomista kisapäivää, kertoi Pajari erikoiskokeen jälkeen.

Perjantai olikin varsin erikoinen, aamun ensimmäisellä erikoiskokeella nähtiin WRC2-luokan mestaruudesta taistelleen Puolan Kajetan Kajetanowiczin keskeytyksen arvoinen ulosajo ja vain vähän matkaa erikoiskoetta eteenpäin Espanjan Dani Sordon Hyundai oli ilmiliekeissä keskellä tietä. Osa kilpailijoista oli pitkään motissa erikoiskokeella tulipalon vuoksi ja seuraava erikoiskoe jouduttiin siksi perumaan. Myös kisan neljäskin erikoiskoe jouduttiin perumaan Craig Breenin ulosajon jälkimainingeissa. 

Päivähuollon jälkeen ohjelmassa olivat samat kolme erikoiskoetta uudestaan, paitsi että ensimmäistä lyhennettiin loppupäästä palaneen auton vuoksi ja viimeinen peruttiin kokonaan. Varsin värikkään päivän jälkeen Pajari - Mälkönen autokunta oli Rally2-luokan johdossa.

- Erikoisen aamupäivän jälkeen saatiin sentään ajettua joitakin erikoiskokeita vertailukelpoisesti. Vauhti on ollut hyvää, vaikka päätavoite onkin saada kokemusta. Kaikkiaan kelvollinen päivä meiltä, odotukset ennen kisaa eivät olleet näin korkealla joten johtopaikka kyllä yllättää, mutta ei valittamista, kertoi Pajari yllättyneenä johtopaikastaan.

Lauantai alkoi takkuisammin ja sijoitus oli päivähuoltoon tullessa pudonnut kolmanneksi Emil Lindholmin noustua kärkeen. 

- Tulin monin paikoin aika varovaisesti ja virheitä vältellen. Yksinkertaisesti melko vaikea koko aamu, kun monin paikoin oli kosteaa ja kenties rengasvalintamme ei osunut aivan oikeaksi, kertasi Pajari haastavaa aamuaan. 

Päivähuollosta lähtiessä toisena ollut Hyundai-kuljettaja Teemu Suninen sai 50 sekuntia aikasakkoa ja putosi lähes puoli minuuttia Pajarin taakse, mutta kova kiri olisi varmasti tulossa. Näin tapahtuikin, Suninen kiri eroa kiinni samoin kuin kolmantena ollut Hyundai-kuski Grégoire Munster. 

Tahmeasti sujuneen lauantain päätteeksi Pajarin autokunta oli tuloksissa toisena, mestaruutta tavoittelevan Lindholmin ollessa yli 47 sekunnin karkumatkalla. Takaa uhkan muodostivat kuitenkin vajaan 13 sekunnin päässä vaaniva Munster, sekä pari sekuntia kauempana Suninen. Sunnuntain viidelle erikoiskokeelle siis riittäisi jännitettävää rutkasti.

Sunnuntai käynnistyi Pajarin ja Mälkösen osalta erinomaisesti, kaksi perättäistä pohja-aikaa ja yksi toiseksi nopein suoritus kavensi eron kärjessä olleeseen Lindholmiin alle puoleen minuuttiin. Takana vaanineet Hyundain kuljettajat, Grégoire Munster +28,4 sekunnin päässä, sekä Teemu Suninen vielä 16,8 sekuntia kauempana näyttivät taipuvan taistelussa kakkossijasta. 

Kuinka ollakaan tapahtumarikkaan kilpailun yllätyslaatikosta kaivettiin vielä lisää tarpeita, kaksi viimeistä erikoiskoetta ajettiin täydessä sadekelissä ja nyt rengasvalinnat näyttelivät isoa roolia. Niin kärjessä ajanut Lindholm, kuin Pajarikin olivat nyt draaman keskiössä ja sijoitukset valuivat sateen mukana alaspäin. Sankarin viittaa soviteltiin Munsterille joka kahdella pohja-ajalla nousi luokan voittajaksi ennen Teemu Sunista ja Emil Lindholmia. 

Tämän vuoden Japanin mestari Heikki Kovalainen onnistui myös rengastaktiikassaan ja pudotti Pajarin autokunnan lopputuloksissa viidenneksi vain sekunnin erolla. Kolmanneksi ajaneet Toksport WRT:n Emil Lindholm - Reeta Hämäläinen nappasivat WRC2-luokan mestaruuden. 

- Päätavoite oli päästä maaliin ja välttää ongelmat. Olemme jälleen yhtä kokemusta rikkaampia ensi kautta ajatellen ja se on iso asia. Kiitokset tiimille, tukijoille ja taustajoukoille tästä mahdollisuudesta, kiteytti Pajari suoriuduttuaan viimeisen erikoiskokeen luistinradalta maaliin.

Tulokset Rally Japan - WRC2

1. Grégoire Munster (LU) 2:51:43.1
2. Teemu Suninen (FIN) +21.6
3. Emil Lindholm (FIN) +34.8
4. Heikki Kovalainen (FIN) +1:09.0
5. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) +1:10.0

Sami Pajari verkossa: 

WWW: https://www.samipajari.com/ 
Facebook: https://www.facebook.com/samipajariofficial 
Instagram: https://www.instagram.com/samipajariofficial/ 
Twitter: https://twitter.com/samipajari

Kuva: Skoda Motorsport

Pisteet top 5

1. Mikko Heikkilä / Samu Vaaleri 130 pistettä MäntsMK (Rally2)
2. Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen 129 pistettä NHD (Rally2)
3. Egon Kaur / Silver Simm 105 pistettä Viro (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 97 pistettä Alavuden UA (Rally2)
5. Aleksi Röyhkiö / Antti Haapala 58 pistettä PR-Racing (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2023

1) 12.-14.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 3.-4.2. IsoValkeinen SM-Ralli Kuopio
3) 3.-4.3. SM Jyväskylän Talviralli, Jyväskylä
4) 19.-20.5. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 16.-17.6. SM Itäralli, Joensuu
6) 11.-12.8. SM-Ralli, Lahti
7) 29.9.-30.9. SM-Ralli, Kokkola

SM-sarja sosiaalisessa mediassa