Facebook Twitter Email Pinterest

Pajari avasi kautensa podiumilla - "Uskomaton fiilis"

12.02.2023 / Sami Pajari Media / Jani Seppälä

Torstai-iltana käynnistynyt Ruotsin MM-ralli päättyi sunnuntaina Sami Pajari - Enni Mälkönen kaksikon osalta iloisissa tunnelmissa. Ensimmäinen täysi kausi WRC2-luokassa käynnistyi erinomaisesti luokan kolmannella sijalla. Edelle ennättivät vain WRC1-tasoltakin kilpailukokemusta omaavat Ruotsin Oliver Solberg, sekä Norjan Ole Christian Veiby. Lisävakuudeksi suomalaiskaksikon hyvästä vauhdista Toksport WRT:n Škoda Fabia RS Rally2-autolla tilastoihin kirjattiin neljä pohja-aikaa. 

Toista kertaa Uumajan ympäristössä ajettu MM-osakilpailu tarjosi hyvät puitteet valtaosin suorastaan erinomaisissa talviolosuhteissa. Pajarin kilpailu käynnistyi jo torstaina lupaavasti ja jatkui perjantaina aamulla hyvin. Perjantain avauksen jälkeen suomalaisilla oli luokassa neloisjohto Emil Lindholmin, Teemu Sunisen, Sami Pajarin ja Jari Huttusen ja kaikki mahtuivat 1,4 sekunnin sisään toisistaan.

Perjantain toinen erikoiskoe muutti tuloslistoja Lindholmin ajauduttua hankeen, vastaavasti Solberg ja Veiby löysivät erinomaisen vauhdin. Pajari putosi samalla hetkellisesti viidenneksi.

- Koetin pitää vauhtia yllä suorille ja olla tuhoamatta suoralle tulon vauhtia penkkoihin. En oikein tiedä pitäisikö puskea rajummin vai onko tämä hyvä, mietiskeli Pajari.

Seuraavalla erikoiskokeella syntyikin jo pohja-aika joka nosti Pajarin autokunnan kilpailussa toiseksi, lopulta pohjia syntyikin perjantain seitsemällä erikoiskokeella peräti kolme. Perjantain päätteeksi Oliver Solberg oli vain 13 sekuntia edellä.

- Enpä olisi osannut ennustaa että tällä kokemuksella keikutaan näin ylhäällä perjantain jälkeen. Olemme tehneet parhaamme ja toisaalta myös olleet tarpeeksi varovaisia, eikä ongelmia ole ollut. Kisaa on kuitenkin vielä pitkälti jäljellä, tuumaili Pajari perjantain päätteeksi.

Lauantai ei käynnistynyt aivan yhtä terävästi mutta tuloksena oli silti neljänneksi nopein aika. Solberg hieman kasvatti johtoaan, mutta takana vaaninut Veiby pysyi vielä turvallisen kaukana. Aamun toisella erikoiskokeella koettiin sitten kuumottava tilanne jossa hukkui aikaa reilu puolisen minuuttia.

- Osuttiin johonkin uraan ja perä karkasi mutkassa alta vitosen vauhdissa. Kovavauhtinen spinnaus jonka jälkeen auto stumppasi ja kapealla tiellä oikeaan suuntaan veivaaminen vei aikaa. Onneakin oli matkassa että kuitenkin kisamme jatkui, kertasi kuljettaja tilannetta.

Sijoitus putosi samassa neljänneksi, mutta vain reilun 5,5 sekunnin päässä edellä ajoi Jari Huttunen. Paria erikoiskoetta myöhemmin Huttunen tutustui paikalliseen lumihankeen ja Pajari oli jälleen palkintokorokesijassa kiinni. Veiby oli edellä lauantain päätteeksi reilun 20 sekunnin turvin ja takaa ei ollut välitöntä uhkaa joten varmalla suoritustasolla palkintosija olisi otettavissa.

- Koetettiin hieman rengaspeliä jonka ajateltiin olevan meille eduksi lauantai-iltaan, mutta ei saatu siitä nyt jättipottia, mutta hyvä on sitäkin opetella, ehkä olisi pitänyt koettaa puristaa rajummin. Kaiken kokemamme jälkeen kolmas sija kuulostaa oikein hyvältä, summasi Pajari lauantain päätteeksi.

Päätöspäivän kolme erikoiskoetta olivat mitaltaan yhteensä 63 kilometriä, ensin Västervikin erikoiskoe kahdesti ja lopuksi 10 kilometrinen erikoiskoe Uumajassa, jota osittain käytettiin kilpailussa jo neljättä kertaa.

Avauserikoiskoe aikaisin aamulla tuli Pajari-Mälkönen kaksikolta hieman säästellen ja noteeraus oli vasta kuudenneksi nopein.

- Tavoitteemme on vain pitää tämä sijoitus, luulen että toisella kierroksella pystyn parantamaan, katsotaan, mietti Pajari.

Kun sama erikoiskoe ajettiin aamupäivällä uudestaan, oli tuloksena viikonlopun neljäs pohja-aika Pajarille. Kilpailun päättävältä Power Stagelta olisi mahdollista kaapia lisäpisteitä jos ajaa erikoiskokeella kolmen nopeimman joukkoon, vaakakupissa kuitenkin virheen tekemällä koko kilpailun suoritus voisi sulaa käsistä.

Ylimääräisiä riskejä ei lopulta otettu, ensimmäinen podium-sija WRC2-tasolla otettiin suurella ilolla ja lämmöllä vastaan.

- Uskomaton fiilis. Jo viime vuonna oli palkintosijoitusta pari kertaa tarjolla ja nyt se lopulta tuli ja tuntuu kyllä hyvältä. Isosti kiitoksia kaikille jotka tämän ovat mahdollistaneet, tästä on hyvä jatkaa, kiitteli Pajari viimeisen erikoiskokeen maalissa.

Menestys poikii menestystä ja onnistuneen viikonlopun sivutuotteena Pajari-Mälkönen kaksikko ajoi koko kilpailun sijalle 10, joka tarkoittaa samalla uran ensimmäistä MM-pistettä myös yleiskilpailun puolelta. Samalla kaksikko otti johtopaikan WRC2 Challenger-sarjassa, joka on sarjan tulokaskuskeille suunnattu. Viime vuonna kyseisen mestaruuden otti Emil Lindholm Reeta Hämäläisen kartturoimana, onnistuneen kauden päätteeksi he pokkasivat lopulta myös WRC2-mestaruuden.

MM-sarja lentää seuraavaksi Meksikoon maaliskuun puolivälissä, mutta Sami Pajarin ja Enni Mälkösen kausi WRC2-luokassa jatkuu 20.-23.4. keväisen Kroatian asfaltilla.

Ruotsin MM-ralli - WRC2-luokka

1. Oliver Solberg (SWE)
2. Ole Christian Veiby (NOR) +42.3
3. Sami Pajari & Enni Mälkönen (FIN) +1:15.1
4. Georg Linnamäe (EST) +2:21.1
5. Marco Bulacia (BOL) +2:41.5

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. Fixus SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa