Facebook Twitter Email Pinterest

Lammit periksiantamattomuudella Juniorien sarjajohdossa

07.03.2023 / Ralli SM / Viestintä

Rallin Suomen Juniorimestarussarja jatkui lauantaina SM Jyväskylän Talvirallilla, kun kauden toiset pisteet olivat jaossa. Pohjalaista periksiantamattomuutta ja pokerinaamaa, niitä tarvittiin sarjajohtajana kilpailuun lähteneiden Juuso ja Juho Lammin valmistautuessa SM Jyväskylän Talviralliin. Jos oli haasteita kilpailuun valmistautumisessa, niin riitti sitä jännitettävää vielä kilpailuunkin ja koko kuuden erikoiskokeen verran.
 
- Edellisviikonloppuna ennen kilpailua kaiken piti olla valmiina, mutta viikko oli yllätyksiä täynnä ja autoa remontoitiin moneen otteeseen. Lopuksi autoon istutettiin 300 000km siviililiikenteessä ollut huoltamaton moottori ja toivottiin parasta. Vesiä koneeseen ei ehditty laittaa, kun tiivistemassat kuivui vielä matkan ajan kilpailupaikalle. Jyväskylässä nesteet koneeseen ja vuotihan se. Toivottoman etsiskelyn jälkeen paikallisesta Motonetistä löytyi juuri oikea osa ja saatiin nesteet pysymään koneessa sisällä. Auto saatiin nippuun 10 minuuttia ennen lähtöä, naureskelevat veljekset jälkeenpäin.
 
Kilpailu lähti käyntiin onnistuneesti ja kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen johtoasema luokassa 11,2 sekunnin erolla. Ongelmia oli, mutta ulkopuolisille ongelmat eivät välttämättä isosti näyttäytyneet. Ensimmäisellä huoltotauolla kahden erikoiskeen jälkeen Juuso viestitti seuraavasti kun kyseltiin kuinka kisa lähti sujumaan?
 
-No kelloa kun katsoo niin ihan hyvin. Molempien pätkien jälkeen oli tunne, että ei tullut hyvin ja tuntuu että auto ei kulje, mutta eiköhän se tästä.
 
Kolme päivää myöhemmin Juuso kertoo seuraavasti, nyt on jo aikaa vastailla hieman pidemmin.
 
- Ensimmäinen pätkä lähti liikeelle varovaisesti, mutta tuloksena oli reilu pohja-aika. Toinenkin pätkä tuli meidän mielestä todella hyvin, mutta luokan sisältä alkoi tulla haastaja päivälle (Otto Autio). Jäätiin 0,6s pohjista.

- Alkulenkillä ihmetytti kun vaihteet alkoi rohahdella päälle. Muutamissa hypyissä tuli toki aika kovat iskut. Huollossa selvisi syy vaihteiden paukahtelulle, vaihteistoöljyä oli reilusti panssarin päällä. Mitään selkeää vuotoa ei kuitenkaan löydetty, joten lisättiin öljyä laatikkoon ja paljoa muuta ei ehdittykään tehdä.
 
Seuraavalla kahdella erikoiskokeella alkoi jo tapahtua paljon muutakin.
 
- Kolmas pätkä oli todella hyvää ajamista ja kaikki osui nappiin, kunnes tuli se paikka, johon kisan voitto suli.
Ensin takapiikkiristeys tuli todella pahasti silmille. Auto kuitenkin saatiin vielä hyvin taittumaan, mutta lumet tuli tuulilasille. Pyyhkijät päälle ja homma taas käyntiin, mutta keskittyminen herpaantui. Seuraavassa mutkassa ulosajo ja liki minuutti hangessa. Onneksi paikalla oli suuri määrä yleisöä ja matka jatkui, eikä jääty siihen. 
 
- Neljäskin oli taas todella onnistunut pätkä ja kaikki nappiin, paitsi yksi risteyspaikka tuli aivan silmille. Risteys pitkäksi ja auto sammuksissa 10 sekuntia. Silti jäätiin pohjista onneksi vain 0,2 sekuntia, kertaa Juuso.
 
Tässä kohtaa sijoitus oli valahtanut neljänneksi, eroa kärkeen oli tullut 26,8 sekunta. Taisteluhenkeä ei haudattu, vaikka lisää murheita olikin jo jännitettäväksi.
 
- Kolmosen jälkeen kilpakumppani huomautti, että automme heittää siniset savut. Tarkisteltiin asiaa ja olihan se öljytikku kuiva. Niinkuin olettaa saattoikin, moottori oli harva ja alkoi männänrenkaat vuotaa. Lisää öljyä sisään ja taas toivomaan parasta. 
 
Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle sitten hanat aukesivat taivaaltakin, nimittäin lumisateen muodossa. Joten nyt olisi vielä yksi asia lisää jännitettävänä.
 
- Viidennellä pätkällä moottori hyytyi totaalisesti. Otettiin jo risteyksessä sivuun että lopetetaan, mutta Juho tsemppasi kokeilemaan vielä hetken. Moottori alkoikin vielä hieman vetää, vaikka puhti oli toki kokonaan jo pois. Pian tämän jälkeen meni vielä kypäräpuhelimet mykäksi. Loppuaika yllätti, vain 0,5 sek pohjista, vaikka koko pätkän tuntui että tämä ei lopu koskaan. Viimeinen pätkä tultiin sitten ilman kypäräpuhelimia ja moottorista varmasti 1/3 puhdista pois. Pakko oli kokeilla tulla sen mitä suinkin pystyy ja meinasihan se taas mennä metsähallituksen maille, naureskelee Juuso.
 
Kuten tiedetään, rallissa ei riitä että suoriutuu viimeisen erikoiskokeen maaliin. Viimeinen siirtymä sisälsi vielä pitkiä ja hitaasti kuluvia jännittäviä hetkiä.
 
- Ajeltiin siirtymää kohti maalia epätoivoisena ihan pienellä pintakaasulla, kun moottori alkoi kilistä ja viheltää. Kuin ihmeen kaupalla olimme lopulta maalissa ja luokan toisena. Sarjajohto säilyi ja vaikka ero kapenikin yhdellä pisteellä, tämä lopputulos tuntuu todella hyvältä!
 
Kahden pisteen sarjajohtoa lähdetään puolustamaan 18.-19. toukokuuta ajettavassa SM Pohjanmaa Rallissa, joka onkin kotikisa.
 
- Nyt huolletaan kevään aikana kalustoa ja koitetaan olla toukokuussa kaikilta osin iskussa, kertoo Juuso lopuksi.
 
Kuva: Marko Kyöstilä / AKK
 

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa