Facebook Twitter Email Pinterest

Toni Herrasen voittohaaveet mureni keskeytykseen heti avauspäivänä Portugalin MM-rallissa

16.05.2023 / Toni Herranen Sports -tiedotus / Taneli Niinimäki

WRC3-luokassa kilpailevan 19-vuotiaan Toni Herrasen ja kartanlukija Mikko Lukan MM-kausi jatkui viikonloppuna Portugalin uusissa ja haastavissa olosuhteissa.

Ralli käynnistyi perjantaina vahvasti, kun nuorukainen ajoi heti ensimmäiselle pätkälle luokkapohjat, mutta jo kolmannella erikoiskokeella Herranen ja Lukka joutuivat pysähtymään renkaanvaihtopuuhiin.

- Ei ollut helppo lähteä, kun oli itselle ihan uudet olosuhteet. Se, että mitä vauhtia pitää ja voi ajaa. Ykkönen tuli kuitenkin ihan siististi, eikä ollut mitään isompia virheitä. Kakkosella varottiin paljon enemmän kuin ykkösellä ja sinne ei saatu pohjia, mutta sitten kolmosella hajosi puolessa välissä rengas. Jouduttiin vaihtamaan pätkällä, kun oli maaliin sen verran matkaa, Herranen manasi.

Tauon jälkeen ensimmäinen pätkä sujui kaksikolta taas ongelmitta ja sinne tärähtikin pohja-aika, mutta heti seuraavalla erikoiskokeella oli edessä jo toinen rengasrikko. Vaihto sujui kuitenkin ripeästi ja tuloksena oli selvä pohja-aika kilpakumppani Roope Korhosen kärsiessä erikoiskokeella saman kohtalon.

Kisa jäi lopulta avauspäivän osalta kesken kuudennella erikoiskokeella alapallonivelen katkeamiseen.

- Ei oikein mihinkään osuttu, mutta vähän huonoa tuuria rajuissa olosuhteissa.

Lauantaina auto oli taas saatu iskuun, mutta heti aamun kahdella ensimmäisellä erikoiskokeella oli kohtalona kolmas ja heti perään neljäs rengasrikko.

- Eka pätkä ajettiin maaliin tyhjällä renkaalla ja seuraavalla jouduttiin sitten taas vaihtamaan, Herranen selvittää.

Lauantai jäi tämän jälkeen loppupäivän osalta kesken. Päivähuollossa ilmeni vikaa ja auto pistettiin taas sunnuntaille kuntoon.

Päätöspäivänä tiestö oli parempikuntoista ja Herranen pääsi jo vähän nautiskelemaan ajamisesta. Neljästä erikoiskokeesta kolmelle nuorukainen kirjasikin luokkapohjat.

- Perusajolla tultiin läpi, ei viitsinyt enää ruveta hurjastelemaan. Mutta hyviä pätkiä oli sunnuntaina, ei tarvinnut enää varoa rengasrikkoja. Oli nautinnollisempaa.

Herranen nappasi lukuisista ongelmista huolimatta WRC3-luokan toiseksi korkeimmat MM-pisteet ja nousi kahden osakilpailun jälkeen sarjassa kuudenneksi.

- Kaksijakoinen fiilis jäi. Vauhti riittää kyllä voittotaisteluun, jos kaikki pelaa. Tiesin, että on raju kisa tulossa, mutta oli jopa vieläkin raffimpi mitä olin kuvitellut näillä autoilla. Nyt on kuitenkin taas kokeneempi ja tietää mitä jatkossa tämän tyylisissä kisoissa tulee vastaan. On tosi paljon helpompi startata ensi kerralla. Tietenkään ei voi olla tyytyväinen, jos ei voita, mutta opettavainen reissu, Herranen sanoo.

Kuva: Toni Herranen Sports

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 49 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 38 pistettä KoMoKe (R5)
4. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 31 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa