Facebook Twitter Email Pinterest

Lindholm joutui keskeyttämään Sardiniassa

04.06.2023 / Marko Mäkinen

Toksport WRT Škodan Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen eivät päässeet starttaamaan Sardinian MM-rallin viimeiseen kilpailupäivään sunnuntaina. Lauantain iltahuollossa Toksport WRT:n huolto huomasi auton korirakenteeseen kuuluvassa osassa vaurion, jota ei hyvästä yrityksestä huolimatta pystytty huolto-olosuhteissa korjaamaan. 
 
GRX-tiimin Emil Lindholmilta ja Reeta Hämäläiseltä jäi Sardinian MM-rallin viimeinen kilpailupäivä ajamatta. Suomalaiskaksikko joutui keskeyttämään rallin huoltoon, kun auton takaiskunvaimentajan yläpään kiinnitys oli pettänyt ja sen kierteet rikkoutuneet.

Ovaalinmuotoiseksi lauantain viimeisellä EK:lla kulunut yläpään kiinnitys on osa korirakennetta, jonka vaihtaminen olisi vaatinut korirakenteeseen puuttumisen.

- Lauantain viimeisellä EK:llä tunsin muutaman kerran automme takaosasta kolahduksen. Takakulma oli jossain kohtaa EK:lla osunut nähtävästi kiveen ja osuman seurauksena iskunvaimentajan yläpään kiinnitys oli rikkoutunut.

- Huolto yritti kaikkensa, että olisimme päässeet jatkamaan rallia. Mutta kun yläpään kiinnitys on osa korirakennetta ja siitä oli kierteet rikki niin rikkoutunut osa olisi pitänyt leikata korista irti ja hitsata uusi tilalle niin sitä emme olisi huollossa pystyneet tekemään. Meitä kaikkia harmittaa, että ralli jäi tällä tavalla kesken. Mutta ei voi mitään. Reitti oli todella rankka tällä kertaa.

Keskeytyshetkellä Lindholm ajoi rallin yleiskilpailussa yhdeksäntenä ja WRC2-autojen RC2-luokassa neljäntenä. Erittäin haastavissa ja vaativissa ajo-olosuhteissa ajettavassa rallissa sattui ja tapahtui lähes jokaisella erikoiskokeella. 

- Rallin avauspäivä perjantai oli meille ihan hyvä päivä. Rallin pisin EK (49.90 km) sujui viimeistä kilometriä lukuun ottamatta erinomaisesti. Oikealle kääntyneessä mutkassa Škoda nousi urasta kahdelle pyörälle, mutta sain oikaistua sen uudelleen neljälle pyörälle. 

- Se tilanne yllätti itsenikin ihan täysin. Sitä ennen pätkällä oli jo paljon syviä uria monessakin paikassa. Mutta tästä selvittiin. Pakki vain päälle ja takaisin tielle. Aikaa meni, mutta ei muuta, kyseisellä EK:lla kolmanneksi nopeimman ajan kellottanut Lindholm kertasi.

Lauantaina muutama oma ajovirhe verotti ylimääräistä aikaa.

- Lauantain ensimmäisellä lenkillä en ollut omaan ajooni tyytyväinen. Toisella EK:lla rengas osui kiveen ja rikkoutui. Emme jääneet vaihtamaan sitä vaan ajoimme noin kymmenen kilometriä kolmella ehjällä renkaalla maaliin. Siinä tuli eniten eroa kärkeen.

- Lisäksi ajoin yhden risteyksen pitkäksi. Jarrutuksessa moottori sammui ja siinä kesti aika kauan saada kuuma moottori uudelleen käyntiin. Jouduimme myös vekslaamaan. Meillä ei lauantaina onnistunut oikein yksikään pätkä kokonaisuudessaan hyvin, Lindholm kertasi.

Seuraavan kerran suomalaiskaksikko nähdään kilpailemassa heinäkuussa Viron MM-rallissa. 

Kuva: Hannu Rainamo 

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 59 pistettä VihUA (Rally2)
3. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 53 pistettä KoMoKe (R5)
4. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 50 pistettä AlavUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa