Rallin superviikonloppu Lahdessa elokuussa
Sataman alueen tapahtumat alkavat jo torstaina kun alueella on yleisölle suunnattu meet & greet -tyyppinen tapahtuma klo 18-21. Tapahtumassa on paikalla helposti tavattavissa kärkikuljettajia ja nopeaa rallikalustoa, sekä simulaattori. Rallin järjestäjät ja WRC2-luokassa maailmalla ajavan suomalaiskaksikon Sami Pajari - Enni Mälkönen taustajoukot olivat tahoillaan suunnitelleet rallietkoja ja yhdistivät ideansa ja suunnitelmansa. Tähän pohjautuen, Lahden oma mies Pajari varmasti laitetaan illan aikana kuljettajakollegoita kiusaamaan muutamilla kysymyksillä. Pajarin kausiohjelma ei tänä vuonna mahdollista Lahdessa kilpailemista, mutta kotikaupungin rallissa halutaan näin olla mukana.
Erityisesti lahtelaisia varmasti kiinnostaa se, että ralli vaikuttaa myös pysäköintiin sataman alueella, nimittäin Sibeliustalon viereinen asfalttiparkki on varattu Lahti Historic Rallyn huoltoalueeksi ja vastaavasti Lahti-hallin alueella on SM-rallin huoltoalueet. Sataman tapahtuma-alueella on kok rallin ajan iso screen josta kilpailua voi livenä seurata.
Perinteinen Lahti Historic Rally ajetaan tänä vuonna 20-vuotisjuhlarallina. Euroopanmestaruuspisteistä Lahti Historic Rallyssa ajettiin ensi kertaa vuonna 2003 jolloin voiton vei länsinaapurimme edustaja Tony Jansson Ford Cortina Lotuksella. Vuotta aiemmin ajetussa EM-kandidaattikisassa voittoon ajoi Hannu Mikkola Ford Escort RS1600 MK1:llä.
Viime vuonna voiton otti Toyotan WRC-tallin tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala Toyota Celica GT-FOUR (ST 165) ajokillaan. Kun vuosi 2020 jäi koronan vuoksi Lahti Historic Rallyna toteutumatta, on tänä vuonna siis 20. kerta kun EM-pisteistä Lahdessa kilvoitellaan.
Tämän vuoden kilpailun osalta ensimmäisenä reitille päästetään tietenkin kansainvälisen Lahti Historic Rallyn kilpailijat.
Lahti Historic Rally on FIA European Historic Rally Championship-sarjan kauden seitsemäs osakilpailu, tänä vuonna Lahti ei poikkeuksellisesti olekaan sarjan ainoa sorakilpailu, kun kauden päättävä yhdeksäs osakilpailu ajetaan marraskuussa Kreikan Acropoliksessa
Seuraavaksi matkaan päästetään kotimaisen Historic Rally Trophyn kilpailijat tasanopeusluokkien johdattamana ja lopuksi starttaavat Ralli SM-sarjaa ajavat kuljettajat. Sääntöteknisesti kotimaiset sarjakisat ajavat Future SM-rallin nimen alla. Historic Rally Trophylle kyseessä on kauden viides osakilpailu seitsemästä ja heidän mukanaan starttaa kaksipäiväisesti ilmajäähdytteisille Volkkareille suunnattu VW Aircooled Rally Series, sekä lauantaille BMW Ralli-sarja.
Ralli SM-sarjaa ajaville osakilpailu puolestaan on seitsemän osakilpailun sarjassa toiseksi viimeinen. Voitaneen siis sanoa että Lahdessa pistetaistot ovat kuumimmillaan.
Lahti Historic Rally sekä muutkin Historic-luokat ajavat erikoiskokeita 12 kappaletta ja niille mittaa kertyy noin 149 kilometriä. Erikoiskokeista neljä ajetaan perjantaina (52km) ja kahdeksan lauantaina (97km). Ralli SM-sarja liittyy letkaan mukaan perjantain toiselle ajokierrokselle, joten heille ajettavaa on 10 erikoiskokeen ja 123 kilometrin verran. Reitti kulkee Kärkölän, Hollolan, Padasjoen, Pälkäneen ja Hämeenlinnan alueilla. Kilpailijamäärän odotetaan kaikkiaan asettuvan noin 200 autokunnan paikkeille. Rallin järjestäjänä toimii Lahti Historic Rally ry, jonka jäsenseuroja nykyisellään ovat Päijät-Hämeen Urheiluautoilijat, Lahden Urheiluautoilijat, Lammin Urheiluautoiljat, Heinolan Urheiluautoilijat, sekä Historic Rally Club Finland.