Heikki Kovalainen: "Meidän paras ralli tähän mennessä"
Lahdessa ajettiin SM-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu kuluneena viikonloppuna, kun kolme rallikilpailua kokosi autourheilun ystävät mastokaupunkiin. SM-rallin lisäksi mukana olivat Historic -sarjan EM-ralli sekä kotimainen Historic Rally Trophy. SM-sarjassa ajettiin perjantaina kaksi erikoiskoetta ja lauantaina loput kahdeksan. Ajettavaa kertyi yhteensä 123 erikoiskoekilometriä.
Fossiilivapaita voiteluaineita ja sähköbensiiniä autoissaan käyttävä Secto Automotive Labs osallistui SM-sarjaan kahdella autokunnalla. SM1-luokassa Heikki Kovalainen ja Janni Hussi sijoittuivat seitsemänneksi ja iloitsivat hyvin sujuneesta rallista auringonlaskussa Lahden satamassa. Ajaminen tuntui Kovalaisesta hyvältä, vaikka kello ei sitä aina näytäkään. Vain lauantaiaamun ensimmäinen mutka oli Kovalainen-Hussi kaksikolle haastava, kun liikkeelle lähdettiin hieman kylmin renkain. Kuitenkin mitään sen suurempia virheitä ei matkalle mahtunut vaan kaikki sujui hyvin.
“Loistava ralli, hienot tiet, auto toimi hienosti. Meidän paras ralli tähän mennessä. Toki jäi vielä parannettavaa. Lauantai-illan viimeinen erikoiskoe oli kaikista huonoin. En ollut enää oikein hereillä, ehkä meni niin myöhään ja tatsi hävisi. Pikku naksun tarvitsisi vielä lisää vauhtia niin sitten olisin täysin tyytyväinen”, Kovalainen kertasi maalissa onnistunutta kilpailua. Kovalainen ja Hussi ajoivat kilpaa yhdessä Lahdessa neljättä kertaa. Kausi on kaksikon ensimmäinen rallin SM-sarjassa.
SM3-luokassa käytiin tiukkaa taistoa jo perjantaina, ja Justus Räikkönen lähti lauantaihin vain 5,7 sekuntia johtaja Tuomas Välilää perässä. Lahden kilpailu oli luokassa erittäin tapahtumarikas ja keskeyttäneitä oli useita. Niin myös Justus Räikkösen ja Mikael Korhosen päivä päättyi lauantaina iltapäivän ensimmäisellä pätkällä huollon jälkeen pusikkoon. Lahden satamaan ei saavuttu kilpa-autolla alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
“Valitettavasti meidän kisa päättyi ulosajoon ja siten keskeytykseen. Se on motorsporttia, välillä käy näin ja koetellaan rajoja. Päällisin puolin kaikki on kunnossa. Haluan pyytää anteeksi jokaiselta yhteistyökumppanilta, että näin pääsi käymään”, Räikkönen pahoitteli maalipaikalla. SM3-luokan voitti Tuomas Välilä ennen toiseksi sijoittunutta Leevi Lassilaa. Välilä nousi myös luokan johtajaksi kokonaispisteissä ja on kahdeksan pistettä edellä nyt toisena olevaa Räikköstä.
Lahden rallissa jaettiin palkintoja pitkälle iltamyöhään, kun viimeiset autot ylittivät maalilavan iltakymmenen jälkeen. Rallin SM-kausi päättyy syyskuun viimeisenä viikonloppuna Kokkola Ralliin, jossa ratkaistaan sarjojen mestaruudet.
Viikonlopun aikana yleisöä kiinnosti erityisesti myös mielenkiintoinen nolla-auto. Secto Automotive Labs toi Lahteen maailmallakin harvinaisen Porsche 911 Dakarin. Secto Automotive Labsin ralliautojen tavoin Porsche kulki fossiilivapaalla sähköbensiinillä. Auton tavoitteena on toimia uusien innovaatioiden tutkimuskäytössä, mitä Secto Automotive Labsin tarkoituksena on siirtää siviililiikenteeseen. Autoa ajoi rata-autoilija Jukka Honkavuori ja kartturina toimi Lahti Historic Rallin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Jani Backman. Autokunta suoriutui tehtävästä loistavasti ja oli ilo huomata, miten rallikansa otti vastaan rata-sarjoista tutun auton.
Lisätietoja Secto Automotive Labs -kehitysympäristöstä, jossa tutkitaan fossiilittomien ratkaisujen käyttöönottoa autoilussa: SECTO AUTOMOTIVE LABS
Kuva: Taneli Niinimäki