Facebook Twitter Email Pinterest

Hautamäki Lahdessa toiseksi tasa-ajalla

14.08.2023 / Jari Kohonen / Hautamäki Motorsport

Lahden, Hämeenlinnan ja Kärkölän maisemissa kierrellyt kauden kuudes SM-ralli tarjoili ajajille kymmenen vaativan erikoiskokeen urakan. SM5-luokassa nähtiin tiukka taistelu ei vain sekunneista, vaan jopa sekunnin osista.

Lopulta historian kirjoihin merkittiin SM-sarjan tasaisin lopputulos rallin kärkikolmikolle. Konsta Saarinen ja Joni Mäkelä venyivät viimeisellä erikoiskokeella pohja-ajan turvin tasa-aikaan Ville Hautamäen ja Toni Raiskin kanssa. Eikä siinä kaikki. Luokkakolmoset, Arttu Lähdeniemi ja Jukka Toivonen jäivät tasa-aikaan päätyneestä kärkikaksikosta vaivaiset 1,9 sekuntia.

Rallin sääntöjen mukaan tasa-ajan sattuessa vertaillaan avauserikoiskokeen aikoja. Saarinen oli ollut perjantaina ykkösellä 0,3 sekuntia nopeampi, joten voitto luiskahti Hautamäen ja Raiskin käsistä todella pienellä marginaalilla.

– Viimeisen erikoiskokeen jälkeen otti tosissaan päästä, että miten voin ryssiä kisan näin, Hautamäki tuskaili.

– Toni kuitenkin lohdutti, että voisi asia olla huonomminkin. Aivan yhtä hyvin meillä voisi olla kotiin tuomisina nolla pistettä ja peltitöitä, Hautamäki totesi.

Yrityksen puutteesta ei autokuntaa voi moittia. Alusta saakka kaasupedaali oli lattiassa. Toisen erikoiskokeen maalihyppyrillä mallikas lento ja raskas alastulo rikkoi pakoputken.

– Jousitus pohjasi aika rajusti ja pakoputken takaosaan tuli hieman vaurioita. Muuten auto kesti hypyn hyvin. Olen ajanut kerran aikaisemmin Hondalla samasta hyppyristä ja silloin sidoin liikaa. Nyt kysyin Tonilta jo nuotittaessa, että kestääkö hyppy tulla nostamatta. Toni ehdotti, että sidotaan vähän. Kun sitten kisassa lähestyttiin hyppyä, kysyin uudelleen, mennäänkö nostamatta. Toni totesi, että valinta on minun. Mentiin nostamatta, Hautamäki virnisti.

Hieno EK ja railakas maaliintulo palkittiin 9,1 sekunnin pohja-ajalla. Perjantain perusteella luokkajohto oli vielä hallussa.

Reitti oli kauttaaltaan äärimmäisen nopea ja vaikea. Hämäläisillä sorateillä on taipumusta kaartua kumpareiden yli ja yksi tien luonteesta hivenen poikkeava ylitys oli vähällä koitua kohtalokkaaksi.

– Se oli minulta selkeä nuottivirhe. Olin kirjannut nuotteihin ”oikea eri miinus sumppaa, mene”. Se ”mene” tarkoittaa minun nuottikielessäni sitä, että voidaan ajaa hieman nuotin yli. Eli mutkan jyrkkyyttä aggressiivisemmin. Nyt niin ei olisi pitänyt tehdä. Jouduttiin irtosoralle, perä putosi tieltä ja mentiin melkoiseen kivikkoon. Auto oli jo hetken siinä asennossa, että tuulilasista näkyi enää pelkkää tietä, Hautamäki kuvaili.

Auto kimposi kuitenkin tielle takaisin ja matka jatkui, joskin sydän jätti muutaman lyönnin väliin.

– Siinä ei ollut enää kysymys taidosta, vaan puhtaasti tuurista. Äkkiä vain tajusin, että ollaan tiellä, Hautamäki huokaisi.

Piipahdus pöpelikössä ei ollut aivan harmiton. Takapään pyöränripustukset saivat osumaa.

– Siirtymällä kurkistin auton alle ja näin, että takapään iskunvaimennin oli rikki. Kolsin Henrin ansiosta saimme seuraavaan huoltoon parin uusia iskareita, mutta sitä ennen meidän piti vielä selviytyä yksi erikoiskoe, Hautamäki kertasi.

Auto kääntyi huonosti oikealle, mutta autokunnan onneksi erikoiskokeen vaativimmat mutkat taipuivat vasempaan. Näin aikatappiota tuli minimaaliset 1,4 sekuntia Saariseen.

Uusilla, kisatilanteeseen säätämättömillä iskunvaimentimilla ja aiempaa jäykemmillä jousilla Hautamäki ja Raiski taistelivat rallin loppuun.

– Myös etupää oli ulosajossa saanut kipeää. Ratti oli hieman vinossa, eikä kääntyvyys ollut aivan normaali. Silti teimme huollon jälkeen kaksi pohja-aikaa, Hautamäki sanoi.

Kaksi seuraavaa erikoiskoetta eivät enää menneet suunnitelmien mukaisesti. Ennen viimeistä Lähdeniemi oli 2,1 ja Saarinen 6,1 sekuntia takana.

– En käsitä vieläkään, miten Konsta (Saarinen) tuli sen viimeisen. Mekin tulimme kovaa, Hautamäki vertasi.

Kaksi sijaa parantanut Saarinen kiri siis tasa-aikaan ja vei voiton.

– Nopeilla teillä olemme vahvoilla, mutta teknisillä teillä tulee jostain syystä tappiota. Pitää tutkia tätä asiaa samalla, kun tehdään autoon perusteellinen remontti. Täytyy myöntää, että auto on todella hurjassa kunnossa tämän kisan jäljiltä, Hautamäki huokaili.

Onneksi SM-sarjan kannalta tilanne on edelleen omissa käsissä.

– Kakkospisteiden ansiosta ollaan edelleen 16 pisteen turvin SM-johdossa. Kauden päätöskisassa jaetaan korotetut pisteet, joten meille riittänee siellä normaali suoritus. Monena aiempana vuonna on asetelma ollut se, että päätöskisassa on ollut pakko voittaa. Nyt ei onneksi ole välttämätöntä ottaa valtavia riskejä, Hautamäki arvioi. 

TULOKSIA

1. Konsta Saarinen-Joni Mäkelä Mitsubishi Lancer Evolution IX 1.02.30,4
2. Ville Hautamäki-Toni Raiski Mitsubishi Lancer Evolution IX 1.02.30,4 +0,0
3. Arttu Lähdeniemi-Jukka Toivonen Mitsubishi Lancer Evolution X 1.02.32,3 +1,9
4. Juha Salminen-Mikko Laakso Subaru Impreza WRX STI 1.06.46,9 +4.16,5
5. Pentti Veikkanen-Timo Jaakkola Ford Fiesta R-lite 1.11.03,9 +8.33,5

SM-pistetilanne 6/7:

1. Ville Hautamäki 117
2. Konsta Saarinen 101
3. Arttu Lähdeniemi 95
4. Pekka Keski-Korsu 56
5. Miikka Vuokila 28

Tiimit:

1. Co-Motorsport 242
2. Rautio Motorsport 2 234
3. TGS Skoda Motorsport Suomi 212

Kuva: Jari Kohonen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa