Grönholm – Rautiainen 2.0
Ralli SM-sarjan SM1-luokassa Škodalla kilpaileva Niclas Grönholm ajaa tulevana viikonloppuna talvikauden viimeisen SM-rallin yhdessä hänen isänsä Marcuksen viereltä tutuksi tulleen rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Timo Rautiaisen kanssa. Kaksikko kilpailee SM Tuuri-rallissa Škodan uudella Fabia RS Rally2:lla lähtönumerolla 5.
Ralli SM-sarjan SM1-luokassa Rovaniemellä viidenneksi ajanut Niclas Grönholm jatkaa rallikauttaan Škodan uudella Fabia RS Rally2-autolla. Grönholm ajoi uudella autolla viime viikonloppuna testit ja kaikki on valmista tulevaan. Grönholmin vierelle SM Tuuri-rallissa istuu rallin kaksinkertainen maailmanmestari Timo Rautiainen.
Škodan uusimman WRC2-auton vauhti ja etenkin auton moottorin voima ja ajokäytös miellyttivät.
- Onhan uusin Škoda kaikin puolin parempi ralliauto, kun edeltäjänsä. Kehitys on mennyt eteenpäin. Aika erilainen moniltakin osin vanhaan verrattuna. Se, että istuuko uusi auto heti käteeni, jää nähtäväksi.
- Mutta kun näillä minun projekteillani on taipumus jäädä viime tippaan niin toivon, että pääsisin vielä torstaina ajamaan autolla kertaalleen treeniä, joka tulee tarpeeseen, Grönholm muistuttaa.
Testissä etenkin Škodan uusi moottori teki Grönholmiin vaikutuksen.
- Tosi hieno kone ja ihan selkeä ero vanhaan autoon. Tänä vuonna jokaisessa rallissa eri kartturi, ja nyt vaihtui myös auto. Ehjää suoritusta lähdetään ajamaan, vaikka opetteluksi ralli todennäköisesti menee. Tehdään parhaamme ja katsotaan, mihin se riittää, Grönholm summaa.
Niclas Grönholmin vierelle istuvalla rallin kaksinkertaisella maailmanmestarilla Timo Rautiaisella on tulevasta yhden testivedon mittainen kokemus.
- Piti opetella uudet nuotit. Bossen jälkeen istuin kolme kertaa Tunturissa Valtterin (Bottas) vierellä, en muiden, joten nykynuoteissa on opettelemista. En ole koskaan aiemmin käyttänyt niin sanottua modernia nuottikieltä.
- Kokeilin testissä kertaalleen lukea Nipen nuotteja, ja olihan ne vanhaan verrattuna loogiset. Bosse kysyi kolmasti Nipen kyytiin ja yhtä monta kertaa löysin erilaisia tekosyitä. Kun nyt tuli neljäs pyyntö niin enää en kehdannut kieltäytyä, Rautiainen hymyilee.
Rautiainen muistuttaa, että Niclakselle olisi tärkeätä löytää vakituinen kartturi.
- Kolme rallia, kolme eri kakkosta. Niclaksen pitäisi löytää kakkonen, jonka kanssa kehittää nuottia yhdessä. Erilaisia ohjeita tulee liikaa. Itse olen ajatellut tilanteen niin, että Tuurissa en ohjeista yhtään mitään, ellen ihan jotain selkeätä virhettä ajamisessa tai nuotin kuuntelussa huomaa, Rautiainen lupaa.
Ralli SM-sarjan talvikauden päätösrallin kilpailukeskus sijaitsee Tuurin Kyläkaupan ruokapuodissa ja kilpailun huoltoparkki on rakennettu ruokapuodin piha-alueelle. Ralli käynnistyy Tuurin Kyläkaupalta perjantaina klo 19:01 alkaen. Illan ohjelmassa on kaksi erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 23,11 km. Ralli jatkuu lauantaina klo 10:01 alkaen. Päivän aikana ajetaan viisi erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 71,82 km.
Kilpailijat käyvät lauantaina kaksi kertaa Tuurissa huollossa. Ensimmäisen kilpailijan ihanneaika tunnin mittaiseen huoltoon on klo 12:07. Huollon jälkeen huoltoparkin ja kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä ajetaan rallin yleisö-EK, jonka pituus on 2,50 km. Yleisöllä on erikoiskokeelle ilmainen sisäänpääsy. EK:n jälkeen kilpailijat palaavat takaisin puolen tunnin mittaiseen huoltoon.
Toisen huollon jälkeen edessä on vielä kaksi erikoiskoetta. Rallin maaliin ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan klo 15:51 alkaen.
Kuva: Merita Mäkinen