Jooa Iivarin debyytti SM1-luokassa antoi tärkeät oppikilometrit
28.05.2024 / Jani Seppälä / Jooa Iivarin tiedotus
Kaksipäiväinen SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli ajettiin Turun ympäristössä perjantaina ja lauantaina. Vastikään 19 vuotta täyttänyt Jooa Iivari (KorUA) oli kartanlukijansa Teemu Sillanpään (EPUA) kansssa ensi kertaa SM1-luokassa.
Kilpailuun lähdettiin suhteellisen pienillä treenikilsoilla, kun Skoda Fabia R5:sta lennätettiin kisaa edeltävänä viikonloppuna tutulla tiellä Yijälässä, Korpilahdella.
Perjantain ohjelmassa oli kaksi asfalttierikoiskoetta jotka ajettiin enimmäkseen asfaltilla, ensimmäisenä ajettu Halisoja oli mitaltaan 8,95 kilometriä, sisältäen vuoroin soraa, vuoroin asfalttia. Asfaltin osalta ei uudesta ajokista ollut kokemusta kisavauhdissa metriäkään.
Kisan avaus sujui hankalasti, oikea eturengas tyhjeni hiljalleen ja hidasti matkantekoa erikoiskokeen loppua kohden. Erikoiskokeen viimeisessä, vasemmalle taittuvassa mutkassa rengas oli jo kokonaan pois vanteelta hankaloittaen auton kääntymistä. Sen seurauksena auto valui oikealle puolelle ojaan, maalilipujen ollessa lähes kosketusetäisyydellä. Perjantain osalta tilastoihin merkittiin keskeytys.
Lauantaina olisi ohjelmassa kuusi erikoiskoetta soralla, ajettavaa yli 80 kilometriä edessä. Päivän ensimmäisenä ajettu Suni tuotti kolmanneksi nopeimman ajan ja seuraavana ajettu Lavamäki toiseksi nopeimman.
-Ensimmäinen tultiin aika varovasti varmistellen ja haettiin tuntumaa, siellä oli kilpakumppaneita pusikot puolillaan. Toinen erikoiskoe lähti jo vähän reippaammin, nousujohteisesti oppia ja kilometrit talteen, kertoili kuljettaja huollossa.
Seuraava kahden erikoiskokeen lenkki ei sujunut aivan yhtä vauhdikkaasti, muutkin heräsivät hiljalleen kilpailuun, jos aikoja verrataan kisan voittaneeseen Teemu Asunmaahan.
-Iso haaste oli mutkat joissa oli oikaisueste tai paali, tuntui että mennään aina liian aikaisin sisään ja sen myötä mutka pussilla. Ei oikein löydy nyt rytmiä. Tarvitaan lisää kilometrejä ja treeniä ja hieman säätämistä, pohdiskeli Jooa.
Osalla kuljettajista jäi viides erikoiskoe Pöylä ajamatta lähialueella riehuneen maastopalon vuoksi, sadetta ja salamoitakin kun taivaalla käväisi. Jäljellä olisi näin enää jo kuudentenakin ajettu Saukonojan erikoiskoe, joka ei ollut kuljettajan suosikkipätkä. Varman päälle kuitenkin tultiin ja kilpailun maaliin päästiin. Tuloksena SM1-luokassa kahdeksas tila, mutta seitsemänneksi korkeimmat pisteet, kun edellä oli yksi ulkomaalaiskuljettaja.
Ilman perjantain keskeytyksestä tulleita aikasakkoja olisi tulos voinut olla kolmas, tai ainakin siitä olisi Anssi Rytkösen kanssa varmasti kisaa käyty. Uuden auton kanssa lisäkilometrien tarvetta todistaa se, että SM2-luokassa talvella käytiin tiukkaa taistoa Henri Hokkalaa vastaan, jonka kanssa nyt tultiin suhteellisen samaa vauhtia.
-Kyllä meidän tavoite täyttyi, tarkoitus oli saada paljon hyviä oppikilometrejä ja niitä tulikin kun maaliin päästiin. Nyt tiedetään mihin suuntaan autoa on säädettävä ja tiedetään missä asioissa parantaa, testattava on. Pohjanmaalla sitten taas katsotaan uudestaan missä ollaan, tiivistää Jooa.
Kuva: Merita Mäkinen