Facebook Twitter Email Pinterest

Sami Pajarin voittoputki poikki Latviassa

21.07.2024 / Sami Pajari Media

Rallin MM-sarja jatkui kuluneella viikolla ensi kertaa MM-sarjassa ajetulla Latvian osakilpailulla. WRC2-luokassa kaksi edellistä osakilpailua Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2:lla voittanut autokunta Sami Pajari - Enni Mälkönen hamusi tälläkin kertaa voittokamppailuun, mutta oli tällä kertaa hieman nyrkkeilykehän köysissä läpi kilpailun, aivan huippuvauhtia ei tuntunut löytyvän missään vaiheessa kilpailua.

Latvian kilpailu käynnistyi torstai-iltana pääkaupungista Riikasta seremoniallisella startilla, sekä peräti reilun 11 kilometrin mittaisella yleisöerikoiskokeella, joka ajettiin Bikerniekin moottoriradalla. Rata sijaitsee Riikassa käytännössä asutuksen keskellä ja yleisöäkin oli paikalla paljon.

Avauspätkä näytti sopivan pistetaiston kannalta pahimmalle kumppanille, Ruotsin Oliver Solbergille erinomaisesti, joka runttasi pätkälle miltei 8 sekuntia kovemman ajan kuin luokan seuraavaksi nopein. Pajarin autokunta oli kuudenneksi nopein, mutta aikaeroa kertyi jo aika paljon, 10,2 sekuntia.

- Tuntui että tuli puhtaasti, mutta vaikea sanoa sitten oliko rengasvalinnat oikeat, mietiskeli Pajari erikoiskokeen jälkeen.

Perjantain osalta reitti lähti länteen Tukumsin ja Talsin suuntaan. Sorapätkille menon odotettiin parantuvan huomattavasti, mutta Solbergin karatessa heti aamusta muilta selkeästi karkuun, oli Pajarin autokuntakin perjantain puolivälissä tuloksissa vasta neljäntenä. Eroa Solbergiin oli jo yli puoli minuuttia, mutta sen lisäksi oli pieniä vaikeuksia pysyä myöskään merkkikumppani Mikko Heikkilän, tai irlantilaisen Josh McErleanin vauhdissa.

Iltapäivän aikana vauhti ajoittain pilkahteli esiin, McErlean sortui edeltä pieneen ulosajoon ja Pajari nousi kolmanneksi. Päivän päättäneelle reilun 20 killometrin mittaiselle Talsin erikoiskokeelle syntyi ensimmäinen pohja-aika. Solberg oli kuitenkin karannut jo yli 40 sekunnin päähän ja Heikkiläkin oli lähes 9 sekuntia edellä.

- Iltapäiväksi muutettiin vähän autoa ja se jonkin verran paranikin. Silti tuntuu, että vaikka kuinka koetetaan puristaa niin se ei oikein näy kellossa. Tuntuu, että Puolaan verraten Oliver on mennyt stepin eteenpäin ja me taaksepäin.

Lauantain erikoiskokeet olivat kilpailun keskuspaikkana toimivasta Liepajan rannikkokaupungista koilliseen. Aamuun onnistui Pajarin pohja-aikakin ajaa ja kuroa eron Heikkilään 3,6 sekuntiin, mutta sitten ero alkoi jälleen venähtää.

- Tuntuu että jotain puuttuu, en osaa oikein sanoa. Täytyy yrittää analysoida ja jatkaa hyökkäystä iltapäivällä, pohdiskeli Pajari.

Iltapäivän erikoiskokeetkaan eivät juurikaan muutosta tilanteeseen tuoneet, Solberg oli turvallisessa johdossa ja ajeli Pajarin ja Heikkilän ohella samoille sekunneille erikoiskoeajoissa. Lauantain päätteeksi Pajari onnistui Liepajan kaupunkierikoiskokeella ajamaan pohjat ja supistamaan eron Heikkilään viiteen sekuntiin, Solberg taasen piti keulapaikkaa reilun puolen minuutin päässä.

- Se oli varsin nautittava pikis, pitoa oli kivasti ja auto tuntui etenevän, taistelu jatkuu huomenna, uhkui Pajari hymyillen.

Sunnuntain taistelu tyrehtyi kuitenkin osittain jo aamulla, avauspätkän väliajoissa Pajari oli aluksi Heikkilää hieman edellä, mutta alkoi loppua kohden hieman jäädä. 4,2 sekunnin aikatappio erikoiskokeella venytti eron jo 9,2 sekuntiin ja kakkospaikka tuntui karkaavan.

- Oltiin jo vähän kuromassa eroa, mutta sitten se taas kääntyi. Koetetaan nyt kuitenkin pitää vielä painetta, ei se Mikolta kummoista virhettä tarvitse niin tilanne voi muuttua, kertoili Pajari.

Sunnuntain loputkaan kolme erikoiskoetta eivät kuitenkaan tilannetta muuttaneet ja tulokseksi jäi kolmas sija. Kahden voiton jatkeeksi kolmostila ei ollut nappionnistuminen, mutta tuotti kuitenkin mukavan pistepotin.

- Kuuluu ralliin ettei aina voi voittaa. Viides podium tälle vuodelle, joten ei voi olla kokonaisuutena pettynyt kauteen tähän asti, mutta jäi tässä kisassa parantamisen varaakin. Seuraava kisa on Rally1-autolla kotiyleisön edessä ja sitä tässä nyt odotetaan seuraavaksi jo hyvin innokkaasti.

Solberg nousi voitollaan WRC2-sarjakärkeen ja Pajari toiseksi, mikäli Pajari olisi onnistunut lopputuloksissa nousemaan Heikkilän ohi, olisivat Solberg ja Pajari jakaneet sarjan kärkipaikkaa Latvian jälkeen. WRC2 Challengerissa Pajari vankisti asemaansa kärjessä, Heikkilän napatessa korkeimmat pisteet ennen Pajaria.

Tuloksia - WRC2-luokka

1. Oliver Solberg SWE 2:40:25.5 Skoda
2. Mikko Heikkilä FIN +37.4 Toyota
3. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN +44.8 Toyota
4. Fabrizio Zaldivar PRY +3:01.8 Skoda
5. William Creighton IRL +4:27.7 Ford

Epävirallinen pistetilanne - WRC2-luokka

1. Oliver Solberg SWE 86
2. Sami Pajari FIN 83
3. Yohan Rossel FRA 71
4. Jan Solans ESP 48
5. Nikolay Gryazin ANA 48

Epävirallinen pistetilanne - WRC2 Challenger

1. Sami Pajari FIN 92
2. Jan Solans ESP 56
3. Nikolay Gryazin ANA 55
4. Lauri Joona FIN 53
5. Nicolas Ciamin FRA 48

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa