Rautio Motorsportilla edessä kauden kohokohta Secto Rally Finland
Rautio Motorsport suuntaa katseensa seuraavaksi Jyväskylään ja Suomen MM-ralliin. Tiimiä edustavat Roope Korhonen yhdessä Anssi Viinikan kanssa sekä Tuukka Kauppinen ja Veli-Pekka Karttunen. Molemmat kilpailijaparit kilpailevat kovatasoisessa WRC2 -luokassa. Korhonen ajaa tuttuun tyyliinsä Toyota Yaris Rally2:lla, kun taas Kauppinen tekee MM-debyyttinsä Škoda Fabia RS:llä.
Molemmat kuljettajat hakivat vauhtia viime viikonloppuna Lempäälän ympäristössä ajetusta HYAcenter Rallista. Kokeneempi kuljettaja Roope Korhonen sijoittui rallissa toiseksi, jääden voittoon ajaneelle Lauri Joonalle 37 sekuntia. Kilpailun pääpaino oli kuitenkin saada säädöt kohdalleen nopeaan MM-ralliin, ja tässä Korhonen kertookin tiimin onnistuneen.
-Ei meillä ollut edes yhtään tilannetta koko rallin aikana. Ajoimme riskittömästi ja kokeilimme eri säätöjä autoon. Lähdimme heti Evansin jälkeen reitille, joten olosuhteet eivät olleet ensimmäisellä lenkillä parhaat, mutta saimme testattua eri asioita ja löysimme ajotyylilleni sopivammat säädöt. Testien ja rallin jälkeen olo on ehdottomasti paljon luottavaisempi nyt.
- Reitti on todella hieno; siellä on osittain viime vuodeltakin tuttuja pätkiä, mikä aina helpottaa nuottiurakkaa. Itselle uusista pätkistä Laajavuori on ainakin mielenkiintoinen ja Myhinpää on varmasti makea vetää. Lauantaina tietysti perinteiset Päijälä ja Ouninpohja ovat hienoja pätkiä.
Korhonen on asettanut tavoitteekseen ajaa kärkivauhdissa heti rallin alusta alkaen. Tiimin toinen tulevaisuuden lupaus, vasta 17-vuotias Tuukka Kauppinen, lähtee kilpailuun hieman maltillisemmilla tavoitteilla.
-Meillä on ainoana tavoitteena saada kokemusta ja päästä maaliin. Lempäälästä ja testeistä jäi hyvä fiilis, ja yllättävän nopeasti pääsimme sinuiksi auton kanssa. Vauhtia on reservissä, mutta ei olla haluttu hölmöillä mitään ja vaarantaa MM-debyyttiä, paljasti Kauppinen.
Rautio Motorsport tukee myös Hyundailla kilpailevaa Teemu Sunista. Tiimin kokenein MM-tason kuljettaja haluaa lähettää Kauppiselle vielä vinkit ensimmäiseen MM-ralliin.
-MM-rallit ovat pitkiä ja valppaana täytyy olla koko viikon ajan. Jos olet kaksi päivää hereillä, niin se ei yksinkertaisesti riitä. Jos tulee huono EK-aika, niin se täytyy vain hyväksyä ja pyrkiä omaan parhaaseen seuraavalla. Ei kannata lähteä ns. ”paikkaamaan” ja nostamaan vauhtia. Yleisesti MM-tasolla rallit voittaa se kuljettaja, joka pystyy tekemään 100 % suorituksen koko viikon ajan, ihan siitä ensimmäisestä nuotitettavasta erikoiskokeesta Powerin maaliin.
-Ensimmäisessä MM-rallissa mediakin on varmaan kiinnostunut, mikä voi olla uusi juttu. Rallin ympärillä on kaikenlaista härdelliä, mutta täytyy muistaa keskittyä olennaiseen eli ajamiseen, valaisee Suninen.
Secto Rally Finland käynnistyy torstaina Harjun erikoiskokeella klo 19:05.
Kuva: Hannu Rainamo