Rengasrikko pilasi Korhosen nousujohteisen kilpailun Jyväskylässä – Tuukka Kauppiselle arvokasta oppia ensimmäisestä MM-rallista
Rautio Motorsport kilpaili Suomen MM-rallissa kahden manageroitavan kuljettajan voimin, kun Roope Korhonen kartanlukijanaan Anssi Viinikka sekä Tuukka Kauppinen yhdessä Veli-Pekka Karttusen kanssa osallistuivat Keski-Suomen sorateillä ajettuun Secto Rally Finlandiin WRC2-luokassa. Roope Korhonen oli parhaimmillaan erittäin hyvässä vauhdissa, mutta tulos jäi kuitenkin piippuun rengasrikon myötä.
Ralli alkoi torstaina Shakedownilla ja illalla ajetulla Harjun yleisöerikoiskokeella. Varsinaisille metsäerikoiskokeille suunnattiin perjantaiaamuna. Perjantain sääolosuhteet toivat mielenkiintoisia haasteita, kun erikoiskokeiden aikana alkaneet sadekuurot vaikeuttivat kilpailua. Ensimmäisen lenkin jälkeen Korhonen oli luokassaan seitsemäntenä. Ruuhimäen erikoiskokeella Korhonen oli lähellä pohja-aikaa jääden Robert Virveksen ajasta ainoastaan 0,4 sekuntia.
-Laukaa oli vaikea, se ei lähtenyt ajollisesti ja pito vaihteli ihan älyttömästi. Myhinpää mielestäni tuli hyvin, mutta kello ei tykännyt. Meinasi vetää jo mielen matalaksi, että mikä mättää. Onneksi Ruuhimäki tuli hyvin, siellä oli kuivaa ja tasainen pito. Juuri ennen spekuloitiin eikö auto tai oma ajotyyli toimi liukkaalla. Kaikki onneksi kunnossa, ja pelissä ollaan mukana, kertoi Korhonen.
Kotikonnuillaan Laukaan suunnalla Toyotalla kilpaillut Korhonen oli perjantain toisen lenkin jälkeen WRC2-luokassa viidentenä, 49 sekuntia rallia johtanutta Oliver Solbergia perässä.
- Toisella kerralla Laukaakin sujui hyvin. Zaldivar oli ajanut meidän edestämme ulos, joten jouduimme hidastamaan vauhtia ja siinä menetimme pari sekuntia. Saarikas on vaikea ja mutainen pätkä, mutta se sujui hyvin. Ensimmäisellä lenkillä emme päässeet ajamaan sitä, mutta siitä huolimatta se tuli hyvällä rytmillä ja saimme kelpo ajan. Myhinpää tuntui jälleen hyvältä, mutta kello ei edelleenkään tykännyt. Rallin jälkeen on tutkittava, mikä siinä mättää, mutta kokonaisuutena päivästä jäi hyvä fiilis.
Lauantain lenkki suuntautui Jämsän suuntaan, ja Korhonen asetti päivän tavoitteeksi palkintokorokkeen. Päijälän erikoiskokeella Korhonen pyörähti, ja toistamiseen ajetulla Västilän erikoiskokeella hän kärsi rengasrikon, joka vesitti haaveet kärkitaistelusta. Päivän päätteeksi laukaalaisen sijoitus oli pudonnut WRC2-luokassa seitsemänneksi. Iltahuoltoon saapui erittäin pettynyt Korhonen.
- Västilä 2:lla ennen puoltaväliä tyhjeni rengas, sillä nilkutettiin maaliin ja hävittiin rapia minuutti. Siihen asti meni hyvin. Täytyy videolta katsoa missä rengas meni, ei ollut mitään ihan selvää kolausta missä se olisi hajonnut. Sen jälkeen meni vähän fiilis, ja ei lähdetty sittemmin mitään ihmeitä yrittämään. Päijälä ja Ouninpohja tuli toisellakin ajokerralla ihan hyvin. En edes tiedä sijoitusta tällä hetkellä, mutta ei sillä oikeastaan nyt ole väliä. Ajellaan huomenna kilometrit, ja jos kaikki menee hyvin, koitetaan ajaa hyviä aikoja.
Sunnuntaina ajettiin MM-sarjasta tuttuun tyylin kaksi erikoiskoetta kahteen kertaan. Korhonen keräsi tärkeät kilometrit talteen ja sijoittui lopulta pisteistä ajavista kuljettajista kuudenneksi luokassaan.
-Harmittava rengasrikko, mutta kyllä suoritukseen voi muuten olla tyytyväinen. Nyt pystyttiin nostaa selkeästi tasoa ja näyttää vauhtia. Kiitoksia koko tiimille ja kaikille hommassa mukana oleville, päätti Korhonen.
WRC2 -luokan Voittoon ajoi Oliver Solberg ennen Jari-Matti Latvalaa.
Tuukka Kauppinen maaliin MM-debyytissä
Ensimmäistä MM-ralliaan ajanut Škodalla ajanut Kauppinen oli avauspäivän jälkeen WRC2-luokassa sijalla 13.
- Aamu lähti hyvin käyntiin! Myhinpäässä oli haastava keli, ei nähnyt yhtään mitään, ja ajaminen oli vaikeaa. Toisella lenkillä pystyi taas ajamaan, ja onneksi oli kuivaa. Pääsimme ajamaan myös Saarikkaan toisella kierroksella, mutta siellä meni yksi rengas, ja jouduimme taistelemaan sen kanssa pätkän läpi.
-Huomiset pätkät ovat todella hienoja, mutta myös todella vaikeita – siellä pitää todellakin tietää, mitä tekee. Lähdemme huomiseen innolla, ja siitä tulee varmasti hieno päivä," suunnitteli Kauppinen iltahuollossa.
Lauantaina Kauppinen ja Karttunen suuntasivat reitille luokan 16. sijalta. Päivän aikana Kauppinen hieman valitteli rytmin puutosta, johtuen osittain olosuhteista ja osittain kokemuksen puutteesta. Päivän päätteeksi kaksikon sijoitus oli pysynyt samana. Kartanlukija Karttunen näki kuitenkin päivässä myös paljon positiivista.
-Oikeastaan koko kisan teema on ollut, että aina osutaan kunnon rankkasateeseen. Toinenkin lenkki oli haastava, kun vettä tuli niin paljon ja ei tiedä mitä auto tekee. Ouninpohjasta jäi hyvä maku, se meni ihan hienosti ja oli osittain kuivaakin! Hyvä meininki on ollut koko ajan, ja on yritetty koko ajan kehittyä ja tehdä hommia paremmin. Ei olla hirveästi aikoja viitsitty katsella, kun ei ne kuitenkaan ole ihan siellä missä haluttaisiin. Kuitenkin steppi on niin iso, että pitää kuitenkin malttaa. Ei väkisin ruveta tekemään mitään.
Kauppinen ajoi virheettömän sunnuntain keräten kokemusta ja lopputuloksissa Kauppiselle kirjattiin WRC2- luokan 13. sija.
Rautio Motorsport kilpailee seuraavaksi Lahden Future SM-rallissa 23.–24.8.
Kuva: Toyota GAZOO Racing