Salon comeback säväytti Lahdessa
Rallin kymmenkertaisen Suomen mestarin Juha Salon ja Kristian Temosen suoritus Future SM-rallissa Lahdessa ei jättänyt selittelyille sijaa. Kauden ensimmäisen rallissa ajanut karkkilalainen hallitsi SM5-luokan tapahtumia lähdöstä maaliin.
Salo ajoi ryhmänsä ykköseksi peräti 1:22,4 minuutin erolla seuraavaan ja sijoittui samalla rallin yleiskilpailussa neljänneksi. Salo kilpaili Lahdessa nelivetoisella Toyota GR Yariksella, joka on japanilaisvalmistajan Rally1- ja Rally2-autojen luokitusauto. Auto rakennettiin Salon autotallissa kilpailukuntoiseksi.
– Huipputavoitteeni oli ajaa rallissa viidenneksi ja voittaa oma SM-ryhmä. Pääsimme Kristianin (Temonen) kanssa tavoitteisiimme, joten tyytyväinen pitää olla. Koukunmaa 1:llä pyörähdin tyhmästi yhdessä risteyksessä ja menetimme siinä noin 15 sekuntia ylimääräistä aikaa. Muuten ajo sujui pitkästä tauosta huolimatta virheittä. Kolme viimeistä pätkää otin varmemmin, Salo summasi maalissa.
Toisella ajokerralla Salo piti autonsa koko ajan tiellä, eikä leikannut ajolinjojaan ojien puolelle.
– Tällä autolla ei voi yhtä rohkeasti leikata kuin Rally2-autolla, mutta meillä on Eskon (Reiners) kanssa ideoita, joilla saamme myös tämän osa-alueen hoidettua kuntoon. Niin tai näin, niin kaiken kaikkiaan loistava ja kiva kisa uudelta autoltamme ja myös meiltä, Salo hymyili.
SM-voitosta huolimatta Salo ei aio jatkaa vakituisena kuljettajana sarjan kiertämistä.
– Eilen ekan pätkän lähdössä jännitti, ja oli tässä taas totuttautumista ja rallin ajaminen tuntui oudolta. Tämä Toyota on vain niin mukava, kevyt ja ketterä auto ajaa ja se tekee tästä helpompaa. Kone vetää hienosti ja aika eleetöntä menomme on, mutta kello tuntuu tykkäävän.
– Totesin viimeisellä siirtymällä Kristianille (Temonen), että ”jos kysyn sinua vielä kyytiini niin älä lupaa!” Tämä oli kokeilu, joka päättyi hyvin. Tässä on jo 30 vuotta ekasta rallistani, joten kyllä on aika siirtyä sivuun. En lupaa, että en aja enää koskaan, sillä tällaiset kokeiluluonteiset kisat ovat ihan kivoja.
– Osoitin, että tällaisessa autossa on potentiaalia, ja sillä pystyy kaksi kolmasosaa edullisemmin haastamaan Rally2-autoja. Iso kiitos ja hattu päästä kaikille projektissa mukana olleille. Oli nastaa päästä ajamaan ja näyttämään, että jotain vielä osataan, Salo hymyili maalissa.
Kuva: Pekka Koski