Facebook Twitter Email Pinterest

Pajari palasi voittojen tielle Kreikassa dramaattisen loppuratkaisun päätteeksi - Mestaruusunelma elää yhä

08.09.2024 / Sami Pajari Media

Rallin MM-sarja jatkui kuluneena viikonloppuna legendaarisella Kreikan Acropolis-rallilla. Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2 -autolla WRC2-luokassa kilpaileva Sami Pajari onnistui ottamaan jälleen luokkavoiton. Ykkössija pitää Pajarin ja kartanlukija Enni Mälkösen mukana luokan mestaruustaistossa.

Perjantaina käynnistyneen rallin avauspäivän ohjelmassa oli kuusi erikoiskoetta, koostuen kolmesta kahteen kertaan ajettavasta erikoiskokeesta. Kreikan petolliset ja kivikkoiset tiet paljastivat luonteensa heti ensimmäisellä erikoiskokeella: Suomalaiskaksikko kärsi rengasrikon heti avauspätkällä. Kaksikon onneksi rengas antautui vasta loppuosuudella, eikä aikatappiota kärkeen ehtineeseen Yohan Rosseliin kertynyt lopulta kuin 7,6 sekuntia.

Rossel aloitti rallin väkevästi ja oli venyttänyt johtonsa päivän viimeiselle erikoiskokeelle tultaessa jo 45 sekuntiin. Tässä kohtaa myös Rossel joutui kokemaan Kreikan erikoiskokeiden rankkuuden. Ohjelmassa oli rengastalkoot erikoiskokeen alkupuolella ja ranskalainen tippui kuudenneksi. Pajarin sijoitus pysyi toisena, kun Viron Robert Virves pyyhälsi 1,5 sekunnin turvin ohi.

- Rankka päivä. Rengasrikosta huolimatta emme lähteneet höntyilemään ja pysyttiin suunnitelmassa, joka on ajaa pätkät läpi mahdollisimman siististi. Täällä kostautuu heti jos lähtee väkisin repimään, Pajari kertoi perjantain päätteeksi.

Lauantaina luvassa oli jälleen kuusi pätkää, joista yksi ajettiin kaksi kertaa. Pajari ja Virves joutuivat molemmat ajamaan aamun avauksessa rengastalkoisiin joutuneen Ott Tänakin pölyssä ja saivat erikoiskokeelta saman laskennallisen ajan. Kisan yhdeksännelle erikoiskokeelle Pajari ajoi kisan ensimmäisen pohja-aikansa ja siirtyi johtoon. Päivän päätteeksi eroa Virvekseen oli kertynyt 27 sekuntia. Rossel ajoi vahvan loppupäivän ja nousi takaisin palkintosijoille kolmanneksi.

- Tyytyväinen pitää olla päivään, ei draamaa, ei rengasrikkoja. Ajettiin vain kiviä kierrellen eikä lähdetty puskemaan ja se toimii tällä hetkellä hyvin, Pajari kommentoi lauantain iltahuollossa.

Sunnuntain viimeinen kolme erikoiskoetta sisältänyt päivä käynnistyi autokunnalta vahvasti. Virves ei pystynyt vastaamaan ja eroa tuli päivän avauserikoiskokeella 10 sekuntia lisää, joka tarkoitti sitä, että kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin käytännössä tuomaan autoa vain turvallisesti maaliin.

Viimeisen erikoiskokeen tapahtumat jäävätkin sitten historiankirjoihin. Suomalaiskaksikko starttasi pätkälle 28 sekunnin johtoasemassa, mutta kun matkaa maaliin oli jäljellä enää noin viisi kilometriä oli lopputaipaleesta muodostua todellinen via dolorosa. Vasen eturengas tyhjeni ja Pajari joutui panemaan parastaan tyhjällä renkaalla. Johtoasema suli täysin, sillä maaliin Pajari saapui täsmälleen samalla kilpailun kokonaisajalla kuin Virves: 3:45:05.3. Tässä tasatilanteessa voittaja jouduttiin hakemaan rallin ensimmäisen erikoiskokeen tuloksista, jossa Pajari oli Virvestä nopeampi ja sijoittuu näen Virveksen edelle.

- Noin viisi kilometriä ennen maalia huomasin, että meillä oli rengasrikko, ja tajusin, että paras vaihtoehto oli ajaa maaliin asti eikä vaihtaa rengasta pätkällä. Kun saavuimme maaliin, yritin katsella ympärilleni tietäisikö joku mikä se tulos nyt oli, mutta oikein kukaan ei tuntunut tietävän. Kesti muutama minuutti saada selville, että voitimme, ja olihan se tietysti heti iso helpotus. Robertin kanssa oli hieno taistelu ja vielä tällaisessa hankalassa rallissa! Voitolla on suuri merkitys mestaruushaaveidemme kannalta ja niinhän se on, että tässä lajissa jokainen sekunnin kymmenesosa merkitsee, Pajari kertoi helpottuneena.

Kreikan kilpailun rankat olosuhteet näkyvät myös kilpailun yleiskilpailun tuloksissa: pääluokan Rally1-autoista tulivat maaliin puhtaalla suorituksella vain Hyundain Neuville, Sordo ja Tänak. Viimeisen erikoiskokeen draamaa täydensi Toyotan Sébastian Ogierin ulosajo, jonka seurauksena Sami Pajari ja Enni Mälkönen paransivat sijoitustaan yleiskilpailussa jo neljännelle sijalle. Neljäs sija yleiskilpailussa on siis jo toinen peräkkäin kaksikolle, vaikka edellinen tulikin Suomen MM-rallissa käytössä olleella Toyotan Rally1-autolla.

WRC2-luokan mestaruustaistelussa Oliver Solberg jatkaa kärjessä kolmen pisteen erolla Pajariin. Solbergin viimeinen pistekilpailu on vuorossa syyskuun lopun Chilen MM-rallissa. Ottamalla voiton ruotsalainen varmistaisi mestaruuden, teki Pajari omassa päätöskilpailussaan mitä tahansa. Pajarin viimeinen kilpailu on joko 17.-20. lokakuuta ajettava Keski-Euroopan MM-ralli tai kauden päätöskisa, Japanin MM-ralli 21.-24. marraskuuta.

Tuloksia - WRC2-luokka

1. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN Toyota
2. Robert Virves EST +0.0 Skoda
3. Yohan Rossel FRA +30.8 Citroen
4. Kajetan Kajetanowicz POL +2:52.9 Skoda
5. Fabrizio Zaldivar PY +4:26.8 Skoda

Epävirallinen pistetilanne - WRC2-luokka

1. Oliver Solberg SWE 111
2. Sami Pajari FIN 108
3. Yohan Rossel FRA 86

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa