Facebook Twitter Email Pinterest

Lindholmille tärkeätä Hyundai Rally1-kokemusta

13.09.2024 / Marko Mäkinen

Hyundai Motorsportin Emil Lindholm on ajanut kesän ja alkusyksyn mittaan useasti niin kutsuttuja Roll Out-testejä Hyundain Rally1-autolla Saksassa. ”Projekti ei kuitenkaan merkitse Rally1-autolla kilpailemista”, Lindholm muistuttaa
 
Suomen MM-rallista on jo reilu kuukausi aikaa, mutta Hyundai Motorsportin Emil Lindholmilla on ajokiireitä riittänyt. Lindholm on ajanut Hyundai Motorsportin päämajassa Frankfurtin lähistöllä Saksassa jo useaan eri otteeseen tallin Rally1-autoilla niin kutsuttuja Roll Out–testejä, joissa tuleviin ralleihin valmistetut Hyundain i20 N Rally1-autot testataan ja autojen toiminnot tarkastetaan ennen niiden matkaan lähettämistä.

Ensimmäisen Rally1 Roll Out –testinsä Lindholm ajoi jo huhtikuussa, ja kesän mittaan ja alkusyksystä työt Saksassa ovat lisääntyneet merkittävästi.

Lindholm on Hyundaille kiitollinen mahdollisuudesta päästä ajamaan ja tutustumaan Rally1-autoon sekä sen tekniikkaan. Eroavaisuuksia Rally2-autoon on helppo luetella.

- Auton voimalinja, moottori ja hybridi yhdessä, on suurin ero Rally2-autoon. Kun voimaa on yli puolet enemmän niin ohjaamossakin on enemmän töitä, Lindholm summaa. 

Kilpailunomaisesti ajettavat Roll Out–testit suoritetaan tallin päämajan lähettyvillä suljetuilla asfalttiteillä. 

- Autoilla ajetaan mahdollisimman kovaa, jotta kaikki asiat tulee kokeiltua. Myös auton lisälaitteiden toiminnot lämmityslaitteesta tuulilasin pyyhkijöihin testataan. Jos autoa ei valmisteta kilpailuun kilpailunomaisesti niin mahdolliset puutteet eivät tule testissä esille. Se onkin tässä työssä hienoa, että jokaisen Rally1-auton testi sisältää kunnollista ajamista, Lindholm muistuttaa.

Lindholm kokee, että Hyundain tarjoama mahdollisuus tuo hänelle lajin huippuautosta merkittävästi tärkeää kokemusta. Hän on pyrkinyt hyödyntämään jokaisen testin maksimaalisesti hyväkseen.

- Olen päässyt lähes viikoittain pitämään ajorutiiniani ja -tuntumaa yllä, ja se on hyvä asia. Kokemus hybridin vaikutuksesta ja sen hyödyntämisestä on tärkeätä, kun nyt tiedän, miten Rally1-autoa tulee jarruttaa ja miten tai missä kohtaa mutkasta pitää kiihdyttää. Kun hybridibuusti on käytössä ja ne satakunta lisähevosvoimaa niin se vaikuttaa ajamiseen yllättävän paljon. Buusti tulee huomioida jo mutkan keskivaiheilla ja muokata ajolinja lisävoiman mukaisesti.

- Myös Rally1-auton aerodynaaminen pito upea, ja se uhmaa jopa logiikkaa; mitä kovempaa ajat, sitä vakaammaksi auto muuttuu, Lindholm hymyilee.

Kuva: Merita Mäkinen

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa