Facebook Twitter Email Pinterest

Pajari odottaa innolla paluuta Chileen ja Rally1-autoon

23.09.2024 / Sami Pajari Media

Sami Pajari ja Enni Mälkönen saivat Kreikan Akropolis-rallin jälkeen yllättävän, mutta mieluisan tiedon mahdollisuudestaan osallistua Chilen sekä Keski-Euroopan MM-ralleihin Toyota Gazoo Racingin Rally1-ajokilla.

Suomen MM-rallissa elokuussa suoritetun pääluokan debyytin lopputuloksena oli kilpailun neljäs tila. Nyt avautuneen mahdollisuuden myötä kokemusta Toyota GR Yaris Rally1 Hybridistä karttuu Chilen hieman erityyppiseltä soralta sekä sen jälkeen Keski-Euroopan haastavilta asfalttiteiltä.

Vuosina 2019 ja 2023 MM-sarjassa ajetun Chilen osakilpailun tiet eivät ole MM-sarjan kuljettajille kenties niin tuttuja kuin useiden pidempään sarjassa mukana olleiden kilpailujen tiestöt. Siitä huolimatta viime vuoteen verrattuna mukana on uusiakin osuuksia, mutta myös osittain tai täysin samoja kuin viime vuonna. Vaikka Pajarin autokunta verrattain myöhään sai tietää osallistumisestaan Chileen, ei se kuitenkaan valmistautumisen kannalta aiheuttanut ylimääräistä kiirettä.

- Ei ollut Chile meillä edes nuotitussuunitelmissa, joten sikäli yllättäen tämä tilaisuus tarjoutui. Kotoa käsin kilpailun seuraamisen sijasta tietenkin tartuimme innolla mahdollisuuteen. Kilpailu kerrallaan ennakkovideoita ja muuta materiaalia tulee tutkailtua, joten valmistautumisen kanssa ei sinällään tullut erityistä kiirettä.

- Viime vuonna osallistuimme WRC2-luokan puolella kisaan ja perjantain pätkät jäivät mukavina mieleen. Lauantaille ja sunnuntaille on nyt jonkin verran muutoksia tehty, uskon että hieno kisa on tänäkin vuonna tulossa, Pajari pohtii ennen kilpailun alkua.

Viime vuoden kilpailussa rengaskuluma aiheutti jonkin verran kiusaa kilpailijoille, sekä tiimeille. Tänä vuonna taktiikoiden osalta pystytään hyödyntämään viime vuoden kilpailudataa strategian luomisen apuna.

- Aika paljon putsaamistahan tässä kisassa on aiemmin ollut, eli keulassa lähtevillä on lakaisijan roolia tiedossa ja siitä kyllä kärsii paljon. Ensimmäisellä ajokierroksella rengaskuluman kanssa ei niinkään ole ongelmaa, mutta osa pätkistä on sellaisia, että rengas kuluu toisella ajokierroksella aika rajusti. Varmasti näitä asioita pohditaan uusienkin erikoiskokeiden kohdalla tarkasti. En minä sitä ongelmaksi edes laskisi, mutta asia pitää kuitenkin ottaa huomioon.

Chilen tiestöä on vertailtu jossain määrin Suomen tiestöön, mutta myös takavuosien Uusi-Seelanti tai Wales voisivat osua tiestöä kuvailemaan. Kreikan hitaammilta ja rajummilta sorapätkiltä siirrytään nyt totaalisesti erilaiselle tietyypille.

- Mukava lähteä, tykkäsin viime vuonna kisasta tosi paljon. Tämä ei ole selviytymistaistelua, tiet on vaihtelevia, mukana on syherömpiä osuuksia, mutta myös nopeaakin. Tiet on pääsääntöisesti tosi hyväkuntoisia ja jotenkin luonteeltaan kotoisia.

- Rallifaneja on paljon ja maakin on hyvin mielenkiintoinen, lisäksi onhan se aina elämys lähteä kotoa noinkin kauas. Hyvin kiitollisia olemme Toyotalle, että Rally1:llä pääsemme täällä ajamaan. Tulostavoitetta meillä ei ole, ajetaan kuten hyvältä tuntuu, eikä stressata sitä, mutta kyllähän me aina rallia yritämme ajaa kun kypärä päähän laitetaan, kiteyttää Pajari.

Tämän vuoden kilpailun keskuspaikka on vaihtunut sisämaasta Los Ángelesin kaupungista rannikolle Concepcióniin. Kilpailun aikataulu on hyvinkin perinteinen, torstai-aamuna paikallista aikaa ajetaan shakedown ja illalla on seremoniallinen lähtö.

Perjantaina kolme erikoiskoetta rallataan kahteen kertaan ja ajettavaa on vajaat 113 kilometriä. Perjantain reitti kulkee sisämaassa ns. keskilaakson maisemissa, lauantain ja sunnuntain reitti puolestaan kulkee rannikkovuoristossa, mutta korkeustasolla pysytään pääasiassa alle 600 metrin korkeudessa, kun esimerkiksi Kreikassa mentiin reippaasti yli kilometrissäkin.

Lauantain kolme kahdesti ajettavaa erikoiskoetta kerryttävät trippimittariin reilun 139 kilometrin verran ja mukana on myös kilpailun pisin 28,3-kilometrinen Maria las Cruses.

Sunnuntaina on jäljellä vielä 54,8 kilpailukilometriä, joka muodostuu kahdesta kahdesti ajettavasta erikoiskokeeesta. Monesta muusta rallista poiketen, Chilessä perjantaina ja lauantaina on kunnollinen huolto päivälläkin, joten nyt ei olla pelkän rengashuollon varassa.

Eurooppalaisille rallikatsojille kilpailun aikataulu on iltapainotteinen, Chilessä kello on 6 tuntia Helsingin aikaa perässä, joten ajopäivät käynnistyvät pitkällä iltapäivässä, jatkuen myöhäiseen iltaan asti.

Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa