Juuso Jorvala hyppää Rallin SM-sarjan pääluokkaan
Viime vuoden F-Cupin pääluokassa hopealle sijoittunut Tervakosken UA:n Juuso Jorvala kilpailee tänä Rallin SM-sarjaan pääluokassa. Samalla luotettava Toyota Corollan tilalle tulee Skoda Fabia R5. Kartturina jatkaa Riihimäen UA:n Pasi Törmä.
Viime vuoden F-Cupin kakkossija oli melkein kuin mestaruus. Jorvala voitti kuudesta osakilpailusta luokkansa viisi kertaa ja kerran kakkonen. Hurja sarja oli nuottiluokan paras.
Nuoren Jorvalan (24) tekee mieli kuitenkin koettaa rahkeitaan myös SM-sarjassa. Vuoden 2022 F-Cupin juniorimestari päätti hypätä suoraan pääluokkaan eli SM1-luokkaan.
– Kun on päässyt taistelemaan F-Cupissa kovia nimiä vastaan kilpailukykyisellä kalustolla, niin ei oikein viitsisi aloittaa alempaa. Tietenkin hyppy SM1-luokkaan tuntuu hurjalta, selvitti Jorvala.
Viime vuoden F-Cup meni joka suhteessa hienosti. Kalusto oli tikissä joka kisassa ja ajo oli varmaa. Jorvala Motosport meni eteenpäin joka alueella.
Mukaan viime hetkellä
SM-sarjan kulut ovat merkittävästi F-Cupia vastaavia isommat, ja siksi osallistuminen sarjaan merkitsee kovia panostuksia tiimiltä ja yhteistyökumppaneilta.
– Heti aluksi päätimme, ettemme aja Arctic Lapland Rallya, koska sen ajaminen nostaa kuluja huomattavasti. Kuopion SM:n jälkeen pyrimme ajamaan Savonlinnan SM-osakilpailun maaliskuun alkupuolella, valotti tiimipäällikkö Anssi Jorvala
Aluksi vuokra-autolla
SM-sarjan avauskilpailuun Jorvala – Törmä lähtee vuokrakalustolla, mutta jatkossa pyrkimys on hankkia omaa kalustoa.
– Kun on oma kalusto niin monet asiat helpottuvat ja toki kustannuksetkin alenevat. Kaiken kaikkeaan on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta osakilpailua, vahvisti Juuso Jorvala.
Ensi metrit viikonlopulla
Ensimmäinen testi ajettiin lauantaina kotikulmilla ja jatkettiin vielä sunnuntaina Riihimäen UA:n seurakilpailussa. Maireat olivat hymyt tiimin jäsenien kasvoilla, eikä vähiten kuljettaja-Juusolla, vaikka flunssa vähän kiusasikin.
– On se. Kun auto on tehty jo tehtaalla kisaamista varten, sen kyllä huomaa. Hieno ajettavuus, alustan joustot, jarrut ym. toimivat hienosti. Tuo testirupeama ja kilometrit ovat kuitenkin vähäisiä. Paljon jäi opittavaa. Todella innolla odotan viikonlopun kilpailua, nautiskeli Juuso.
Myös kartturi Törmä oli innoissaan.
– Kyllähän nyt olimme kilpa-autolla liikkeellä. Juuso on taitava autonkäsittelijä ja pääsi mukavasti jo ensi metreillä mukavasti auton kanssa sinuiksi. Hirveästi autossa on potentiaalia vielä käyttämättä, jutteli Törmä.
Tavoitteet maltilliset
– Kun ei ole yhtään kilpailua ajanut uudella kalustolla ja vastassa on Suomen mestareita, niin ei voitosta edes kannata unelmoida. Niin kuin viime kaudellakin teemme kaikki niin hyvin kuin vain pystymme, minä kuskina, Pasi kartturina ja huoltotiimi oman osansa. Viime vuonna taktiikka toimi, niin sillä on hyvä lähteä uuteen kauteen, arvioi Juuso.
Kauden läpiviemiseksi tarvitaan iso apu myös yhteistyökumppaneilta.
– Haluammekin kiittää kaikkia yhteistyökumppaneita viime kaudesta. Ilman teitä emme olisi pystyneet samoihin saavutuksiin. Myös tänä vuonna on mukana tuttuja yhteistyökumppaneita, iso kiitos teille kaikille, kiitteli tiimipäällikkö Anssi.
Kuva: Marko Kyöstilä