Roope Korhonen neljäs Portugalissa
Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja kartanlukija Anssi Viinikka sijoittuivat WRC2-luokan neljänneksi kauden toisessa MM-rallissaan Portugalissa, Toyota GR Yaris Rally2:lla. Unkarin ERC-rallin jälkeen suuren mediahuomion saanut Korhonen ajoi kilpailun virheittä ja oli parhaimmillaan pohja-aikavauhdissa.
Kilpailu käynnistyi torstaina Figueira da Fozin kaupungissa ajetulla yleisöerikoiskokeella, jossa Korhonen oli luokkansa viidenneksi nopein, jääden 1,9 sekuntia pohja-ajan ajaneesta Gus Greensmithistä. Varsinaiset erikoiskokeet alkoivat perjantaina, rallin pisimpänä päivänä, jolloin ajettiin lähes 150 erikoiskoekilometriä.
Viiden erikoiskokeen jälkeen Korhonen oli neljäntenä, 34,6 sekuntia rallia johtaneen Oliver Solbergin takana.
– Ihan hyvin meni, mutta oli sen verran liukasta, että ensimmäinen tuli liian varovasti. Loput pätkät tulivat jo paremmalla rytmillä, mutta tuntuu, että tamppautuneeseen pintaan tämä rengas ei oikein pure. Oliver menee taas menojaan näköjään. Katsotaan, miten renkaat kestävät toisen lenkin – nuotilla tuntui, että tiet ovat kovemmassa kunnossa kuin vuosi sitten, pohti Korhonen päivän huollossa.
Etähuollon jälkeen samat erikoiskokeet ajettiin toistamiseen. Korhonen taktikoi ja vaihtoi vain kaksi uutta rengasta alle. Lenkin viimeisillä erikoiskokeilla renkaat alkoivat kulua, ja sijoitus putosi kuudenneksi.
Toisen lyhyen huollon jälkeen ajettiin vielä yksi erikoiskoe uudelleen sekä kaksi täysin uutta pätkää. Perjantain päätteeksi Korhonen oli tyytyväinen sijoitukseen, vaikka ajallisesti odotti hieman parempaa tulosta. Laukaalainen nousi takaisin neljänneksi, mutta eroa kärkeen oli jo yli minuutti.
– Kyllä tässä on tosissaan ajettu, mutta muutama virhe sattui, ja siinä hajosi pakka vähän. Anssin kanssa puhuttiin siirtymällä, että sijoitus on periaatteessa ihan hyvä, mutta ajallisesti haluttaisiin olla lähempänä kärkeä, puntaroi Korhonen pitkän päivän päätteeksi.
Lauantaina ajettiin kolme erikoiskoetta kahteen kertaan. Ensimmäisellä Korhonen oli kuudenneksi nopein, seuraavalla jo toiseksi, ja ennen päivähuoltoa ajetulla Amaranten erikoiskokeella syntyi pohja-aika.
– Nukuttiin ehkä vähän ensimmäisellä, kun kello ei tykännyt, mutta fiilis oli silti hyvä. Kaksi seuraavaa tulivat hyvin, erityisesti Amarante. Ehkä tämän päivän pätkät menevät enemmän urille toisella lenkillä, arvioi Korhonen huollossa.
Iltapäivällä tahti jatkui: heti tauon jälkeen tuli toinen pohja-aika. Seuraavalla erikoiskokeella Korhosella oli myös onnea, kun Toyotan takarengas alkoi tyhjentyä, mutta kesti maaliin asti. Yhdellä vararenkaalla matkaan lähtenyt Korhonen ajoi viimeisen metsäpätkän maltillisemmin.
Päivä päättyi Lousadan yleisöerikoiskokeeseen ja iltahuoltoon.
– Yritettiin iskeä heti ensimmäisellä, kun se ei aamulla onnistunut – ja siinä onnistuttiin. Ehkä olisi pitänyt mennä vielä rohkeammin, vaikka olosuhteet olivat melko rajut. Koitetaan huomenna olla iskuetäisyydellä, jos edellä ajavat tekevät virheitä, mutta ehkä isoimmat riskit jätetään ottamatta, suunnitteli Korhonen.
Sunnuntain ohjelmassa oli kolme erikoiskoetta kahteen kertaan, joista viimeinen toimi Power Stagena. Korhonen piti kiinni suunnitelmastaan ajaa ilman suuria riskejä, ja koska edellä olevat eivät tehneet virheitä, oli lopputuloksena neljäs sija WRC2-luokassa. Nuori rallilupaus oli kilpailun jälkeen pettynyt, mutta näki kuitenkin myös jotain positiivista.
-No tällä hetkellä päällimmäisenä mielessä on pettymys, kun se tavoiteltu podium jäi saavuttamatta. Se vaatisi ihan täydellisen suorituksen alusta loppuun, mutta me ei siihen nyt pystytty. Positiivista oli tietysti se, että pystyttiin ajamaan pohja-aikoja ja haastamaan kärkeä, mutta ei se riitä. Koitetaan Sardiniassa suorittaa paremmin, suunnitteli Korhonen rallin maalissa.
WRC2-luokan voittoon ajoi Oliver Solberg ennen Yohan Rosselia ja Gus Greensmithia.
Kuva: Toyota GAZOO Racing