Facebook Twitter Email Pinterest

Vetomies-ralli osoitti jälleen vaativuutensa

03.08.2025 / Vetomies / Viestintä

Suomen MM-rallin ohessa ajettava Vetomies-ralli osoitti tänäkin vuonna olevansa maineensa veroinen haaste. Kaksipäiväinen kilpailu WRC-luokkien perässä on kova koettelemus mille tahansa ajoneuvolle, mutta takuuvarmasti se on sitä jo hieman iäkkäämmälle kalustolle. Perjantaina ohjelmassa oli viisi erikoiskoetta ja lauantaina neljä. Tapahtumia riitti kilpailussa heti alusta alkaen ja listalta harveni myös ennakkosuosikkeja.

Joonas Lindroos hallitsi kaksivetoisissa mestarillisesti

Kaksivetoisten, eli varsinaisen Vetomiehen voittoa lähti puolustamaan Markus Hellström – Tapio Järvi BMW M3:lla. Laukaa oli avauspätkä ja sinne syntyikin pohja-aika 2,2 sekunnin erolla vastaavalla ajokilla ajavaan Joonas Lindroosiin. Seuraavalla erikoiskokeella Saarikkaassa puolivälin tienoilla Hellström kuitenkin mylläsi ajokkinsa vauhdikkaasti nurin ja sen jälkeen johtopaikka oli tukevasti Lindroosin hallinnassa. Vieläkin aiemmin kisa keskeytyi Juho Koski-Lammilla, joka ajoi kisan kolmoseksi vuonna 2022. Nyt Ford Escortin takakulma osui avauspätkällä tien ulkopenkassa vaanineseen kiveen ja polttoainepumpulta katosivat napakan osuman seurauksena samalla virrat.

Kolmannella erikoiskokeella Myhinpäässä kärkikuskeista putosi viime vuoden kolmonen, Teemu Kuusinen Toyota Starletilla, kun kampiakselin asentotunnistimen johto katkesi. Perjantaina yötauolle siirryttäessä Lindroos johti 30,8 sekunnilla, toisena Heikki Koski-Lammi Ford Escortilla. Kolmospaikkaa piti Nico Valkonen VW Golf GTI:llä, eroa Lindroosiin 54,3 sekuntia.

Lauantain avaus Parkkolassa pudotti Heikki Koski-Lammin kuudenneksi, vasen takarengas hajosi jo erikoiskokeen alkupuolella. Lopullisesti matkanteko päättyi toisiksi viimeiselle erikoiskokeelle Päijälään kääntövarren pultin pettämiseen. Samaiselle erikoiskokeelle päättyi myös kakkospaikkaa Golfillaan pitäneen Nico Valkosen taival, kun pyörännapa hajosi.

Kilpailun päättäneellä Leustun ek:lla ei enää kärkisijoja vaihdeltu, uransa neljänteen Vetomies-voittoon ajoi selkeällä erolla Joonas Lindroos, kartturinaan Henri Kallioniemi. Kakkospaikalle ajoi Matias Valkonen – Jani Pohto, eroa voittajaan 2:22,9. BMW M3 oli koko kärkikolmikon luottoratsu, kun Juha-Mikael Hannula – Pasi Kilpeläinen ajoivat kolmanneksi, jääden kakkospaikasta 19,5 sekuntia.

-Vältyttiin suuremmilta ongelmilta, vähän jotain vannerikkoja ja muuta mutta ei mitään isompaa. Puhtaan suorituksen vaatii tällainen kisa. Lähtökohdat ei kisaan olleet helpoimmat, kun Henrin kanssa ekassa yhteisessä kisassamme mentiin katolleen jo kolmannessa kurvissa. Kesän mittaan autoa on sitten pajoitettu kuntoon, mutta ei juurikaan ajettu. Se tietenkin aiheutti pientä jännitystä, mutta tuloshan oli lopulta hyvä, kiteytti Lindroos. 

Seuraavann kerran Lindroos on viivalla jo vajaan parin viikon kuluttua Lahdessa, kun mies starttaa SM-ralliin juhlistamaan keväällä täyteen tullutta 40 vuoden ikää. Ajokkina on silloin nelivetoinen Ford Fiesta Rally3, jolla ajetaan SM2-luokassa.

Ville Hautamäki uusi Nelivetomies-tittelinsä

Nelivetojen voitosta uumoiltiin kovaa taistelua ja sellainen lopulta saatiinkin. Avauspäivän jälkeen näytti kuitenkin siltä, että voitosta saattaakin kaksintaistelun sijasta tulleekin kolmintaistelu. Perjantain lenkin kulkiessa Laukaan kautta kohti Hankasalmea, oli perjantain jälkeen johtopaikalla paikallisväriä. Jari Puntanen – Harri Minkkinen olivat piiskanneet Mitsubishi Lancer EVO 5:nsa vahvaan liitoon.

Illan aikana kuitenkin johtopaikalle vaihtuikin Ville Hautamäki – Toni Raiski Mitsubishi Lancer EVO 9:llä. Syynä tähän oli edelle startanneen Markus Hellströmin ulosajo Saarikkaassa. Hautamäen autokunta joutui paikassa pysähtymään, saaden siitä päivän päätteeksi aikahyvityksen. Hautamäen johtoasema yötauolle mentäessä oli 8,9 sekuntia Puntaseen, josta puolestaan 9,4 sekunnin päässä vaani Mikko Lehti komeasti parkuvalla Opel Corsa OPC S2000:lla.

Lauantain agenda näytti olevan selkeä, vuoden ensimmäistä kisaansa ajava Lehti lähti hyökkäämään, pakottaen myöskin vuoden ensimmäistä ralliaan ajaneen Hautamäen ahtaalle. Lehti pamautti 9,6 sekunnin pohjat heti Parkkolassa, mutta Hautamäki nokitti takaisin 7,9 sekunnilla heti Västilässä. Lehti korotti panoksia entisestään ja raivosi Päijälään 11,1 sekunin pohjat, Leustun päätökseen eroa Hautamäki oli enää siis 5,5 sekuntia edellä.

Kokenut Hautamäki piti pintansa ajaen päätöspätkälle 2,7 sekunnin pohjat. Voittajapariksi siis Ville Hautamäki – Toni Raiski, joista 8,2 sekunnin päähän jäivät Mikko Lehti – Tero Hanninen. Hyvän kisan ajaneen kaksikon Jari Puntanen – Harri Minkkinen suoritus kantoi 41,6 sekunnin päähän voittajasta, eroa takana tuleviin oli lopulta minuutteja.

-Avauspäivä oli nihkeää ajamattomuuden vuoksi ja kuumuuskin teki vähän temput kuskille, ettei ollut niin sanotusti kartalla. Lauantai tuli kuitenkin paremmin, yksi virhe aamun avauksessa, spinnattiin ja mentiin pikkuisen ojaan. Vekslatessa meni vajaa 15 sekuntia, mutta muuten virheetön päivä. Tuuriakin oli matkassa, kolme vannetta meni ja renkaat oli siinä kunnossa, että oli ihme, että ilmat pysyi sisällä. Se kuuluu tähän kisaan ja lopulta kuitenkin ykkösenä. Väsynyt, onnellinen ja tyytyväinen, summasi Hautamäki.

-Kunnia kilpakumppaneille, että jouduttiin ajamaan aivan loppuun asti hampaat irvessä. Ei Ville varmasti yhtään lujempaa olisi voinut viimeistä pätkää tulla, siinä tunsi elävänsä, kiteytti kartanlukija Raiski podiumilla.

Roope Hirvonen ajoi taktisesti hyvän kilpailun V1600-luokassa

Nopein V1600-luokan kilpailijapari poimitaan Vetomiehessä kaksivetoisten listalta palkittavaksi. Draamaa riitti tähänkin taisteluun. Miska Tuomisto täräytti Toyota Auriksellaan nopeimman ajan avauspätkälle Laukaassa, mutta jo seuraavalla erikoiskokeella meni molemmat oikeanpuoleiset renkaat rikki ja aikatappiota tuli useampi minuutti.

Luokan kärkipaikalle tässä kohtaa nousi Auriksellaan Viljami Salminen, joka pitikin johtopaikkaa koko loppupäivän, Roope Hirvonen kuitenkin vaani vain 1,4 sekunnin päässä.

Lauantain avaus Parkkolassa muutti heti tilannetta. Ajouralla ollut kivi nosti mutkassa Salmisen ajokin kahdelle pyörälle ja lopulta auto päätyi ulkomutkan ojaan katolleen. Hirvosen autokunta jatkoi Auristen menestystarinaa sen jälkeen onnistuneemmin koko loppupäivän. Roope Hirvonen – Aleksi Marttila ajoivat voittoon 23,9 sekunnin turvin.

Kakkospaikan otti KIA Ceedillä Nuutti Korhonen – Elli Valonen. Kolmospaikkaa pitkään pitänyt Rasmus Pentti kellautti ajokkinsa Päijälässä nurin ja tuli loppukisan ilman tuulilasia, sen myötä sijoitus putosi pari pykälää. Miska Tuomisto – Jukka Rasi onnistui lopulta kirimään kolmanneksi, eroa voittajaan kertyi 2:38.0.

-Jälkimmäinen kisapäivä tuli ongelmitta. Kisa tuli vähän tahmeasti läpi, mutta Päijälässä koetettiin hyökätä, jotta Leustussa oli turvamarginaalia enemmän, kertoili Roope Hirvonen.

Kun kuljettajalta kysyttiin Mikko-isän antamista ohjeista, ja loppukauden tavoitteista oli vastaus selkeä, mutta lempeydellä lausuttu.

-Onhan sillä paljon aina kerrottavaa, ehkä joskus vähän liikaakin sanoo, että jarruttele tänne ja näin. Loppukauden tavoitteet on SM-sarjan SM4-luokan mitalitaisteluissa.

Ismo Leikola nautiskeli rallin tunnelmasta

Stand Up-komiikalla maailmanmaineeseen noussut Ismo Leikola oli mukana Vetomies-rallissa Tuomo Hannosen kanssa BMW M3:lla. Vauhti oli erikoiskokeilla erinomaista ja lauantain avauspätkän jälkeen sijoitus oli kaksivetoisissa jo 13. sijalle. Ajokin takapäästä kuului kuitenkin erikoiskokeella pahaenteistä ääntä, ajokkia jouduttiin huollossa korjaamaan isosti, jotta matka jatkuisi. Ison remontin myötä tuli at-pisteitä, eli myöhiä kolmen ja puolen minuutin verran.

Sijoitus putosi sijalle 27, mutta yleisön iloksi mies nähtiin kaikilla erikoiskokeilla ja sijoituskin koheni lopulta sijalle 19. Leikolan autokunta keskeytti kuitenkin kilpailunsa maaliin tultuaan, kun at-pisteiden määrä ylitti sallitun ja vaihtoehtona olisi sääntöjen mukaisesti ollut kilpailusta sulkeminen.

-Hyvin meni, koko ajan parani. Perän alumiinikannake hajosi ja sitä korjattiin ja siitä tuli isosti myöhiä. Haluttiin kuitenkin ajaa kaikki pätkät. Seuraava kisa on jo tulossa ja se on parin viikon päästä Lahdessa, summasi Leikola.

Leikolan suorituksesta myöhät poistamalla, olisi lopputulos ollut yhdeksäs. Voidaan siis puhua varsin erinomaisesta suorituksesta, käytännössä kyseessä oli vasta kolmas tosimielellä ajettu ralli Leikolalla.  

Kilpailun tuloslinkki: https://ajaksi.fi/ralliarkisto/index.php?kisaid=394

Kuva: Karoliina Vuorenmäki

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 100 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 82 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 81 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 40 pistettä EMSC (Rally2)
5. Jari Liiten / Per Almkvist 40 pistettä S (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. Future SM-ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa