Facebook Twitter Email Pinterest

Roope Korhonen ajoi Jyväskylässä WRC2-luokan voittoon – ”Elämäni paras viikko”

03.08.2025 / Rautio Motorsport

Rautio Motorsportin Roope Korhonen yhdessä kartanlukijansa Anssi Viinikan kanssa ajoivat Suomen MM-rallissa WRC2-luokan voittoon Toyota GR Yaris Rally2:lla. Tiimin toinen kaksikko, Tuukka Kauppinen ja Sebastian Virtanen, joutuivat keskeyttämään perjantaina teknisen vian vuoksi.

Ralli alkoi torstai-iltana Harjun yleisöerikoiskokeella, jolla Korhonen ajoi kolmanneksi nopeimman ajan jääden Jari-Matti Latvalan pohja-ajasta 1,5 sekuntia.

Varsinaisiin tositoimiin päästiin perjantaina, jolloin ohjelmassa oli neljä kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta sekä päivän päättänyt Harju toistamiseen. Laukaalaisen Korhosen ralli alkoi heti terävimmän kärjen tuntumasta, ja päivähuoltoon saavuttaessa sijoitus oli luokan viides – reilut kahdeksan sekuntia rallia tässä vaiheessa johtanutta Emil Lindholmia perässä.

– Ihan tasainen aloitus meiltä, mutta pieniä virheitä on sattunut siellä täällä. Erot ovat todella pienet, ja meillä on hyvää taistelua kärkikuskien kesken. Hyvällä fiiliksellä jatketaan tästä toiselle lenkille, kertoi Korhonen päivähuollossa.

Kotikonnuillaan kilpaillut Korhonen nosti hieman vauhtiaan seuraavalle lenkille, ja erikoiskokeille osuneet sadekuurot olivat tällä kertaa rallilupauksen puolella. Kolme pohja-aikaa nosti Korhosen WRC2-luokan kärkeen avauspäivän jälkeen. Edellisen MM-rallin Virossa voittanut Robert Virves oli 3,8 sekunnin päässä.

– Onhan tuolla hieno vetää, kun on paljon tuttuja kannustamassa. Onhan tässä ihan oma lataus nyt, kun ajetaan tosissaan voitosta. Myhinpää on yksi lempierikoiskokeista, mutta ei olla saatu sinne koskaan hyvää aikaa. Nyt koitettiin keskittyä siihen. Välillä on tultu aika limiitillä, mutta ei meillä ole ollut mitään kammotilanteita, eli tilanne on ollut koko ajan hallinnassa ja on pystytty myös nauttimaan, summasi Korhonen ensimmäisen täyden rallipäivän.

Lauantaina reitti suuntautui Jämsään, ja taistelu WRC2-luokassa oli erittäin tiukkaa. Korhosen takana olleet Robert Virves ja Georg Linnamäe hieman putosivat kyydistä, mutta Jari-Matti Latvala alkoi ajaa kiivaasti Korhosta kiinni. Päivähuoltoon saavuttaessa Korhosen johto Latvalaan oli kutistunut 7,7 sekuntiin.

– Kovaa on taistelu. Ehkä alussa oli vähän liikaa "ätäkkiä", kun ei paikat oikein osuneet, mutta sen jälkeen saatiin rytmistä kiinni. Päijälä tuli kyllä hyvin – ja pakkohan on tullakin, ettei kaverit tule takaa ohi, kertoi Korhonen päivähuollossa.

Huollon jälkeen ajettiin samat erikoiskokeet toistamiseen. Korhonen suoriutui lenkistä lähes virheettömästi, mutta Jari-Matti Latvalan kolme pohja-aikaa Korhosen yhtä vastaan nosti tallipäällikön aivan Korhosen kantaan ennen päätöspäivää. Päätöspäivästä oli muodostumassa todellinen trilleri.

– Onhan tämä makee tilanne. Ei me paljon kovempaa olisi pystytty ajaa, mutta Jari-Matti tuli vielä piirun kovempaa. Huomisesta tulee makea päivä.

Sunnuntaina vuorossa oli vielä kahteen kertaan ajettava Ouninpohjan erikoiskoe. Ensimmäisellä ajokerralla Latvala oli 0,5 sekuntia nopeampi, joten jännitys pysyi huipussaan. Toisella ajokerralla Latvala nipisti erosta vielä 0,2 sekuntia, mutta se ei riittänyt. Maalissa Roope Korhonen pääsi juhlimaan voittoa ensimmäistä kertaa urallaan WRC2-luokassa.

– Ihan käsittämätön fiilis. On ollut elämäni paras viikko, ja se, että se päättyi voittoon tämän taistelun jälkeen, on jotain uskomatonta. Tulin aivan limiitillä tuon viimeisen, ja nyt on kyllä sellainen fiilis, että on antanut kaikkensa. Valtava kiitos Markulle, tiimille ja kaikille yhteistyökumppaneille – ja tietenkin myös kaikille kovasta kannustuksesta, kertoi liikuttunut Korhonen.

(Tulokset ovat toistaiseksi epävirallisia)

Tuukka Kauppinen joutui keskeyttämään teknisen vian vuoksi

Tuukka Kauppinen aloitti rallin ajamalla Harjun erikoiskokeella 13. nopeimman ajan jääden pohja-ajasta 5,4 sekuntia.

Perjantai alkoi Kauppisen kotiseudulla ajetuilla erikoiskokeilla. Nuori rattitaituri aloitti väkevästi ajamalla viidenneksi nopeimman ajan Laukaan erikoiskokeella. Kärjen tuntumaan aikoja tikannut Kauppinen saapui huoltoon luokan yhdeksäntenä, 22 sekuntia kärkeä perässä.

– Ihan tyytyväinen olen. Pieniä virheitä on tullut, ja tuntuu, että tietyllä tietyypillä auto vähän luistaa liikaa, mutta muuten kaikki on kunnossa, kertoi Kauppinen.

Tauon jälkeisellä lenkillä alkoivat ongelmat. Ensin nuorukainen kärsi erikoiskokeilla alkaneesta rankkasateesta, mutta todelliset vastoinkäymiset alkoivat toistamiseen ajetulla Ruuhimäen erikoiskokeella. Kilpailussa kahdeksantena ollut Kauppinen joutui keskeyttämään moottoriongelmiin erikoiskokeen jälkeisellä siirtymäosuudella.

– Ruuhimäen jälkeen jouduttiin keskeyttämään moottoriongelmiin. Onhan tämä valtava pettymys, kun kotikisa jäi kesken. Ja tulevaisuutta varten olisi ollut tärkeää ajaa myös loput pätkät, mutta eihän tälle mitään voi, kertoi pettynyt Kauppinen saavuttuaan huoltoalueelle.

Kuva: Toyota GAZOO Racing

Pisteet top 5

1. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 100 pistettä PiekUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 82 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 81 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 40 pistettä EMSC (Rally2)
5. Jari Liiten / Per Almkvist 40 pistettä S (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. Future SM-ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa