Skoda Motorsport Suomi ja Esapekka Lappi järjestivät MM-rallin sisälle rallia
Škoda Motorsport Suomi järjesti lauantaina Jämsässä kokonaisvaltaisen rallitapahtuman MM-rallin sisällä. Rallitunnelmaan vei MM-rallivoittaja, rallin Euroopan mestari sekä tänä vuonna toista henkilökohtaista rallin Suomen mestaruutta tavoitteleva Esapekka Lappi, joka kyyditsi kutsuvieraita WRC2-luokan Škoda Fabia RS Rally2:lla.
Škodan maahantuojalla Helkama-Auto Oy:llä on jo yli 60-vuotiset perinteet ralliautoilun parissa. Ralliautoilussa toimiminen ulottuu jo aikaan ennen ralliautoilun MM-sarjan syntymistä (1973), kun Suomen ensimmäinen rallin Suomen mestari Esko Keinänen kirjoitti vuonna 1961 suomalaiskuljettajien sekä Škoda-autotehtaan menestystarinaan ensimmäisen luvun. Škoda Octavia TS:llä rallia ajanut Keinänen nosti Škodan kansainvälisen ralliautoilun maailmankartalle, kun hän vuoden 1961 Monte Carlon rallissa voitti luokkansa ja ajoi sensaatiomaisesti rallin yleiskilpailussa kuudenneksi. Seuraavan vuoden Monte Carlossa Keinänen toisti Octaviallaan luokkavoittonsa.
Helkama-Auto Oy on vuosikymmenien saatossa tukenut kotimaan rallipoluilla useita kuljettajia. Kotimaisen ralliautoilun tukeminen kuuluu maahantuojayhtiön tapaan toimia, siksi yhtiön tukemilla Rally2-luokan Škodilla on 2000-luvulla voitettu mm. seitsemän rallin Suomen mestaruutta.
Helkama-Auto on auttanut ja edelleen auttaa nuoria suomalaisia rallikykyjä, kuten Kalle Rovanperää, Esapekka Lappia, Emil Lindholmia ja Sami Pajaria, urallaan eteenpäin kohti heidän omia kansainvälisiä ralliunelmiaan. Helkama-Auto on toiminut myös Arctic Lapland Rallyn sekä Suomen MM-rallin virallisena automerkkinä.
Käynnissä olevalla ralli SM-kaudella Helkama-Auto Oy palkitsee SM1-luokassa Škodalla Suomen mestaruuteen yltävän autokunnan ylimääräisellä mestaruusbonusrahalla. Rahapalkinto on jokaiselle ralli SM-sarjassa kilpailevalle Škoda-autokunnalle avoin. Mestaruusbonuksen avulla Helkama-Auto Oy haluaa auttaa lajissa eteenpäin pyrkiviä kuljettajia sekä kehittää lajia ja sarjaa.
Rallia rallin sisällä
Helkama-Auton rallitiimi Škoda Motorsport Suomi oli perinteisesti myös tänä vuonna Suomen MM-rallissa vahvasti mukana. Lauantai oli MM-rallin pisin kilpailupäivä, kun sen kahdeksan erikoiskoetta kattoivat yhteensä 142,16 kilometriä.
Samaan aikaan, kun rallin MM-kärki sekä Škoda Motorsport Suomen Emil Lindholm ja Mikko Heikkilä kilpailivat sekunneista EK 13 Päijälässä, rallin MM-osakilpailuvoittaja, Euroopan mestari sekä tänä vuonna toista henkilökohtaista Suomen mestaruutta Škoda Fabia RS Rally2:lla tavoitteleva Esapekka Lappi kyyditsi Jämsässä lehdistö- ja kutsuvieraita.
Esapekan Škoda Fabia RS Rally2:n ohella paikalla oli myös Škodan rallihistoriaa edustava Škoda Favorit 136 L, jolla saksalaiskuljettaja Isolde Holderied kilpaili Suomessa talvikaudella 1991. Lisäksi nähtävissä oli Škodan uusi täyssähköinen Elroq RS -malli sekä Škoda-autotehtaalta tapahtumaan saatu Škodan autourheiluperinteisiin pohjautuva täyssähköinen Enyaq RS Race -konseptiauto, joka tukee innovatiivisten teknologioiden ja kestävien materiaalien kehitystä.
Tämä Škoda Motorsportin insinöörien vuodesta 2023 alkaen kehittämä täyssähköinen kilpa-auto on pilottihanke tulevia tuotantomalleja varten. Projekti korostaa Škodan toimintoja sähköistettyyn moottoriurheiluun ja se edistää kehitystä kohti kestävämpää tulevaisuutta.
Kuva: Toni Ollikainen