Viljami Salmisen SM-ralli sai Lahdessa räjähtävän lopun
23.08.2025 / Jani Seppälä / Viljami Salminen Rally Team tiedotus
Viljami Salminen (TUA) - Topi Kärpijoki (PaiUA) starttasivat Toyota Auriksellaan elokuun puolivälissä Lahdessa ajettuun Ralli SM-kauden kuudenteen osakilpailuun varmistelevalla taktiikalla. Taktiikan toteuttaminen jäi tällä kertaa lyhyeen, kun ajokin moottori särkyi jo kilpailun toisella erikoiskokeella.
SM4-luokan pistetilanteessa sijalta kuusi alkoi Salminen - Kärpijoki kaksikon urakka Future SM-rallissa. Perjantain aikataulussa oli kuusi erikoiskoetta ja lauantaille ajettavaa oli kolmen erikoiskokeen verran. Erikoiskoekilometrejä kertyisi kilpailun aikana noin 105 kilometriä.
Pari viikkoa ennen Lahden osakilpailua kaksikko osallistui Suomen MM-rallin yhteydessä ajettuun Vetomies-rallin, jossa ajokki pomppasi ajolinjalla olleesta kivestä ensin kahdelle pyörälle ja lopulta ojaan katolleen. Valmistautumisaika Lahteen meni käytännössä ajokin vaurioita korjatessa, eikä testaamaan juurikaan ennätetty.
Lahdessa kilpailu avattiin Kurri-nimisellä noin 9,5 km:n mittaisella erikoiskokeella. Salmisen autokunnalla erikoiskoe tuotti seitsemänneksi nopeimman ajan, joka oli valitun taktiikan ja lähtökohdat huomioiden kelvollinen avaus kilpailuun. Toisena erikoiskokeena ajettiin yksi alueen legendaarisimmista erikoiskokeista, Väärtti. Tämä 14,99 km:n mittaisena ajettu mutkainen ja mäkinen metsävuoristorata on monille tuttu myös nimellä Kymentaka.
Kolmisen kilometriä ennen erikoiskokeen maalia Toyotan konehuoneesta kuului pahaenteinen ääni ja miehistölle oli nopeasti selvää että ralli olisi ohitse.
- Kisa alkoi meillä aivan mukavasti, mutta toisen erikoiskokeen loppuosalla kuului sitten sellainen mossahdus konehuoneesta, että Topikin tuumasi vieressä heti "Se oli sitten moottori". Valuteltiin alamäkivoittoista osuutta vajaan kilometrin verran eteenpäin, sieltä löytyi sopiva tienhaara johon saatiin ajokki sivuun muiden tieltä. Konepellin alle hieman kurkittiin, konehuoneen ja ohjaamon välisessä tulipellissä näkyi vahvat öljyroiskeet, joten koneelle tuli tunnit kirjaimellisesti täyteen. Tiedä sitten saiko moottori kipeää siellä Jyväskylän kaadossa jo, kertoi Salminen kisan jälkeen.
Keskeytyksen myötä sarjasijoitus valahti kahdeksanneksi, mutta kauden päätökseen SM Seinäjoki Ralliin lähdetään mukaan syyskuun lopulla. Täysosumalla olisi vielä teoriassa mahdollisuus jopa sarjaneloseksi, kun päätöskisassa on korotetut pisteet, mutta silloin vaadittaisiin totaalista epäonnen kasaumaa kaikille pistetilanteessa edellä oleville.
- Kyllä auto iskuun laitetaan ehdottomasti ja maaliinpääsyä lähdetään tavoittelemaan. Kärkiviisikko on pisteissä selvästi karannut, mutta sellaisen pienen porkkanan itselleen voisi vaikkapa asettaa sarjan kutossijan takaisin valtaamisesta. Sitä ennen meidän tarvitsee kuitenkin suunnitella mitä saadaan loihdittua tallilta löytyvistä osista kasaan. Vanhasta lohkosta löytyi viisi ylimääräistä reikää, joten se hajosi kyllä ihan totaalisesti, siitä ei oikein ole enää edes koristeeksi, letkauttaa Salminen viikkoa kisan jälkeen.
SM Seinäjoki Ralli ajetaan 26.-27. syyskuuta Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijoiden järjestämänä. EPUA juhlistaa samalla 60-vuotista taivaltaan moottoriurheilun parissa.
Kuva: Jouni Laakso