Marko Mänty
Kauhajoen Marko Männyn kova vauhti on ollut monille liikaa.
Pikkkuännäläisellä kovaa kyytiä ...
Mänty on hurjassa vedossa
Kauhajoen rallipilotti Marko Mänty on ajanut pikkuännäläisellään
huikeasti. Ei kunnioita isompiaan, eikä turhaan kaasupoljinta
nostele. Männyn kovaa menoa ihmettelee nyt entistäkin useampi.
Viimeisimmässä Uudenkaupungin SM-rallissa Männyn vauhti oli monille
liikaa. Maalilavetille mies tyyräili luokkavoittajana ja sijoittui
huom! pikkuännäläisellään yleiskilpailussa sijalle 15..
- Ensimetreistä lähtien ajoin täysillä ja pikkuusen päälle, enkä
tottavie nostellut. Olihan se hienoa, kun isompien luokkienkin
kilpailijat tulivat taputtelemaan ja sanomaan, että ajat aivan
käsittämätöntä vauhtia. Voitosta oli pakko ajaa, kun äiti-Airakin
soitti ennen starttia ja kannusti: Aja voittoon, mutta hiljaa,
naurahtaa Marko.
SM-pisteissä Mänty ja kartanlukija Pasi Kilpeläinen ovat pikku
n:ssä toisena ennen Riihimäen ja Hyvinkään maiseissa 9.10 kauden
päättävää Valvoline-rallia. Kahdessa viimeisimmässä rallissa pari
on ajanut Honda Type ärrällään muilta pikkuännäläisiltä karkuun.
Tampereen Pirelli rallissa he kurvailivat kaikkien ihmetykseksi
yleiskilpailun kahdeksanneksi. Uudenkaupungin SM-rallissa vauhti
jatkui yhtä räväkästi. Luokkavoitto ja yleiskilpailussa 14.
- Saimme palkintojenjaossa vielä tupla aplodit. Oltiin erikoiskoe
kakkosen asfalttipätkällä yleiskilpailun 12. ja tauollakin 11.,
kertoo Marko Mänty innostuneena.
- Kaipa vahvuuksiani ovat keskittymisky, rautaiset hermot sekä
luottamus kartturiin. Kaasupoljin on pidettävä riittävän kauan
pohjassa. Vähiten virheitä tehnyt voittaa, koska riskillä on
ajettava. Varmistelemalla ei tule tulosta, paukauttaa Mänty, joka
on testaillut
entistäkin enemmän Satakunnan Moottoriurheilukeskuksessa,
Siikaisissa.Monet kysyvätkin nyt, että mikä on Mänty miehiään?
Lahjakkuus
30-vuotiaalle autoalan korjaamoyrittäjälle kipinä rallinajamiseen
syttyi 11-vuotiaana. Ensin peltoauton ratissa ja myöhemmin isä
Veikon kanssa Jyskälää seuratessa.
- Oma ralliaura alkoi palavalla tahdolla sekä serkkuni Arto Männyn
innostuksella, jonka kyydissä olin kerran kartanlukijana.
Ensimmäinen kilpailuni ratin takana oli Saarijärven Sprint
vuonna1993. Ralli puolestaan Virroilla vuonna 1994. Autona Toyota
Corolla Levin ja kartanlukijana Jukka Illi.
- Pytty tuli, mutta sijoitusta en muista. Olihan se melkoinen
yllätys. Myöhemmin monet kannustivat ja kehuivat, että olen
lahjakas rallinajamiseen. Myös perhe kannusti, paitsi äiti Aira
toppuutteli, koska pelkää kovaa vauhtia.
Vuonna 1998 Marko nousi yleiseen luokkaan, kilpaili sprintteissä
luokkavoittoihin ja ajoi F-cupin ralleissa puolestaan usein ulos.
Siirtyi vuonna 2001 pieneen n-ryhmään ja käski viime rallikaudella
Honda Integra Type-R:ää ja sijoittui SM-pisteissä
neljänneksitoista.
Tehopakkaus
Tänä vuonna rallireitillä on ollut uusi Honda Type R, jonka Marko
on taituroinut rallikuntoon veljensä Keijo Nopan kanssa.
Rakentamisessa ovat auttaneet lisäksi: Kari Noppa, Pasi Laine,
Veikko Mänty, Jari Järvenpää, Timo Rajala sekä Westergård
Motorsport.
- Tämä on paras vaihtoehto: eniten tehoja ja kehitetty pieneen
n-ryhmään, tietää Marko.
Suomessa on nyt kymmeniä samanlaisia ralliautoja. Auton moottori
kehittää 235 hevosvoimaa. Siinä on kuusivaihteinen tuplasynkronoitu
h-kaavioinen vaihteisto. Alusta on öhlings-tyyppinen, jarrupalat
vaihdettu ja alatukivarret vahvistettu. Rengaskoko kesällä 15
tuumaiset Pirellit ja talvella 16 tuumaa. Kiihtyvyys 0-100 km/h:
5-6 sekuntia ja huippunopeus: n 205 km/h.
- Väitän, että automme on ehdottomasti Suomen paras. Koko ajan
olemme tehneet siihen joitain parannuksia ja nyt tulokset puhuvat
puolestaan, sanoo Keijo Noppa.
Tasaväkistä
Mänty ja Kilpeläinen toteavat kuin yhdestä suusta, että kilpailu
pikkuännässä on äärimmäisen tasaväkistä. Tunturirallissa tuli
ensimmäisenä päivänä voitto. Myös Mikkelissä voitto, Tampereen
SM-rallissa kakkoseksi ja Uudessakaupungissa nyt voittoon. Männyn
vauhti on ollut huikeaa huimistelua.
- Tuo punainen toimi erinomaisesti, ei vikuroinut ja sopi käteen.
Nyt siinä oli ensi kertaa toimiva ohjaus, kun vaihdoimme vääntyneen
ja väljän hammastangon tilalle uuden.
Mänty toteaa, että vielä on mahdollisuuksia mestaruuteenkin.
Jos ajamme Riihimäellä voittoon ja luokkaa johtava Juho Hänninen
ei yllä neljän nopeimman joukkoon, on mestaruus meidän plakkarissa,
hän räknää.
Voittoisa auto on myynnissä. Ensi vuoden suunnitelmistaan Marko
Mänty on vielä visusti vaiti.
- Neuvotteluja on käyty pitkin ja poikin. Kaikki on mahdollista ja toivottavasti pääsen päästämään SM-sarjaa ensikin vuonna. On auto sitten kaksi- vai nelivetoinen, sitä en itsekään tiedä, sanoo Mänty salaperäisesti.
Teksti: Timo Koskinen