Hyvinkään toinen kisapäivä jatkuu Salon ja Hautamäen komennossa
Hyvinkään SM Finnsco-rallissa toinen kisapäivä käynnistyi nelivetoisten luokassa Juha Salon johtaessa kisaa. 16 erikoiskokeen jälkeen Salo johtaa joukkoa liukkaista ja haastavista teistä huolimatta. Myös kaksivetoisten luokassa ajetaan edelleen Ville Hautamäen komennossa. Mitään ei ole kuitenkaan vielä ratkaistu, sillä erot kuljettajien kesken ovat kaventuneet eilisestä.
- Aamu on lähtenyt hyvin käyntiin. Saimme ensimmäisellä pätkällä voiton Ketomaasta, mutta toisella pätkällä annoimme tasoitusta. Tie on liukas, eikä latu meinannut riittää "laivalle" ollenkaan, Juha Salo kertoo.
Ketomaa on jäänyt Salosta 32,1 sekuntia. Mies ei aio lähteä riskeeraamaan tänään, vaan aikoo ajaa varman ja rauhallisen suorituksen.
- Nyt tullaan vain varman päälle. Tämä sija riittää meille oikein hyvin, enkä aio ottaa ylimääräisiä riskejä tänään, Ketomaa tiivistää.
Sunnuntai on alkanut jännittävissä asetelmissa etenkin Jukka Ketomäen ja Janne Tuohinon osalta. Kaksikko taistelee tosissaan kolmannesta sijasta pyrkien päihittämään toisensa. Ketomäen ja Tuohinon ero on 16 erikoiskokeen jälkeen vain 1,6 sekuntia.
- Eilinen kytkinongelma on saatu korjattua ja auto on kunnossa. Tämä pätkä oli erittäin liukas ja siellä oli paljon irtohiekkaa. Kaikkeni teen, Tuohino on pidettävä takana, Jukka Ketomäki pohtii.
- Upea pätkä ja sai laskea oikein kunnolla! Ongelma on lähinnä Hans-niskatuki, joka irtosi ja häiritsi ajoa jonkin verran, kun sitä piti räplätä ajon aikana paikalleen. Ketomäen me aiomme ottaa vielä kiinni, hehkuttaa Janne Tuohino.
Tommi Luostarinen saapui 16. erikoiskokeen maaliin takalokasuoja täynnä kuusenoksia, mutta se ei näytä miehen menoa haittaavan. Luostarinen on jäänyt sunnuntaiaamupäivään mennessä 2 minuuttia ja 53,5 sekuntia kärjelle.
- Jokainen sentti on käytettävä hyväksi, ja näemmä jokunen oksa tarttunut takapuskuriin. Tuohinon aiomme ajaa kiinni.
Kaksivetoisten luokassa kilpailu kiristyy
Kaksivetoisten luokassa erot pysyvät pieninä myös sunnuntaiaamupäivän jälkeen. 16 erikoiskokeen jälkeen Ville Hautamäki johtaa joukkoa 18 sekunnin erolla seuraavana ajavaan Kalle Pinomäkeen. Hautamäki on alkaneeseen kisapäivään tyytyväinen, vaikka haasteita riittää.
- Oho, taas oli vähän tilanteita. Ensimmäisellä pätkällä meinasimme jo kaataa, mutta nythän vauhti on oikeasti kohdallaan. Tosi liukasta!, virnistää Ville Hautamäki.
Kalle Pinomäki pitää edelleen toista sijaa SM Finnsco-rallissa. Vauhti on kohdillaan, mutta Hautamäkeä mies ei kuitenkaan aio lähteä enää haastamaan.
- En ota enää mitään riskejä. Näin kun tullaan maaliin, varmistamme SM-pronssia ja siihen tähtäämme. En yritä ajaa riskillä Hautamäkeä kiinni, Kalle Pinomäki tiivistää.
Joonas Lindroos saapui 16. erikoiskokeen maaliin rauhallisena tyylillensä uskollisena.
- Ajan ehkä jo vähän varman päälle tänään. Vedän semmoista 80-90-prosenttista vauhtia, mutta onnistuin kuitenkin vetämään pohjat nyt viimeisellä pätkällä, Lindroos summaa.
SM-hopeaa jahtaava Anssi Tawast pitää aamupäivän jälkeen neljättä sijaa. Aamun toinen erikoiskoe oli hänelle pienoinen pettymys - aivan kuten Lindroosin kova vauhti. Tawast on jäänyt edellä ajavalla Lindroosille 38 sekuntia.
- En ole tyytyväinen tämän pätkän tulokseen. Kaikki on yritetty, mutta Lindroos vetää liian kovaa. Tuloksellisesti näyttää vähän huonolta. Lindroosia ei tulla saamaan kiinni, toteaa pettyneen oloinen Anssi Tawast.
Joonas Lindroos on varmistanut jo Nuorten suomenmestaruuden, mutta himmeämmistä mitaleista taistelevat Hyvinkäällä Jarkko Savolainen ja Jussi Vainionpää. Kahden erikoiskokeen jälkeen Savolainen on noin 18 sekuntia Vainionpäätä edellä.
- Vainionpää on pidettävä takana, ja aion tosissani tsempata loppuun asti. Makea pätkä ja varsinkin, kun saa vetää yhtä soittoa 25 kilometriä, Savolainen sanoo.
- Nyt taitaa olla ukossa vika, eikä vauhti taida riittää Savolaisen kiinni ottamiseen, manaa Vainionpää.
Jussi Kumpumäki on jäänyt aamupäivän erikoiskokeiden jälkeen 5 minuuttia ja 50,6 sekuntia kärjelle. Kumpumäki taistelee yhä teknisten ongelmien parissa uuden autonsa kanssa.
- Jarruissa on ilmaa, jota ei saada huollossakaan pois. Eiliset kypäräpuhelimet on kunnossa ja nyt kuulee nuottiakin. Jarrut ovat nyt ongelma, ajo on hankalaa, kun autoon ei voi luottaa, kertoo Kumpumäki.