Huippukartturi ykköskuljettajaksi
Viime vuonna Mattias Thermanin ja Janne Perälän autossa oli numero 13, nyt Timo Hantunen on ilmoitettu ykköskuljettajaksi numerolla 26. Kuva: Pasi Mäenpää 2010.
Ralli SM -sarjassa nelivetoisten SM1-luokassa numerolla 26 ajaa normaalisti Mattias Therman Mitsubishi Lancer Evo-kympillä. Kouvolan kisaan ei Therman valitettavasti päässyt sairastumisen vuoksi mukaan, joten Thermanin kartanlukija Janne Perälä oli yllättäin vailla kuljettajaa.
Kun SM-sarjassa numerossa 8 ajava Jouni Virtanen oli joutunut työkiireittensä vuoksi jättämään Kouvolan kisan väliin, oli vastaavasti Virtasen kartanlukija Timo Hantunen myös ilman kuljettajaa. Mikä siis neuvoksi?
Miehet päättivät näin ollen tehdä sääntöjen salliman ohjaajanvaihdoksen, ja Hantunen ilmoitettiin ykköskuljettajaksi Thermanin tilalle ja Janne Perälä edelleen Mitsussa kartanlukijana.
Timo Hantunen on yksi Suomen kuuluisimmista kartanlukijoista. Mies on totuttu näkemään milloin kenenkin kyydissä, nuotteja Hantunen on lukenut huippukuljettajille, mutta myös vasta ralliuraa aloittavillekin.
Hantusella on pitkä ura rallin parissa. Mies on ollut mukana jo kuudella eri vuosikymmenellä kartturina, mutta hän on myös ajanut, joten ei tämä kuljettajan pesti nyt aivan "järjetön" olisi.
"Viimeksi olen ajanut rallia vuonna 1985", muisteli Hantunen.
"Sinä vuonna ajoin Jyväskylän Talvirallin ja 100-rallin Karjaalla, auto oli tehtaan rakentama 2-ryhmän 96 Saab. Tulin luokassa toiseksi kummassakin kisassa."
"Se oli sitä aikaa, että ensin tuloslistoilla oli nelivetoiset Audit ja sit tultiin me", naureskeli Hantunen.
Eikä tässä vielä kaikki.
"Aloitin urani jo vuonna 1969. Silloin ajoin Sunbeam 900:lla mm. Salpausselkä-rallin, mutta auto röpötti eikä käynyt kunnolla, oli pakko keskeyttää", kertaa Hantunen.
Hantunen ei kuitenkaan aivan rehellisesti tuntunut kertovan, kumpi kuljettajista huomenna kisassa oikein ajaa. Sen verran Hantusesta kuitenkin irtosi, että hän lupasi ajaa auton alas lähtörampilta ja tulla maalilavallekin, jos niin pitkälle pääsevät.
"Voihan se olla, että Jannekin saattaa ajaa ... tai sitten ei ... eihän sitä nyt vielä tiedä...."