Juha Salolla valmistuu uusi menestysauto
SM-rallikauden päätyttyä syyskuussa Juha Salon ja kartanlukija Marko Salmisen osalta mestaruuksiin on Karkkilan rallitallissa keskitytty täysillä uuden kauden valmisteluihin. Perusta pysyy samana kuin menneellä menestyskaudellakin. Salo ja Salminen istahtavat tutun Mitsubishin kabiiniin. Tällä kertaa R4-luokitteinen EVO kymppi on kuitenkin rakennettu alusta loppuun asti juuri tammikuun puolessa välissä starttaavaa kautta varten toisin kuin viime kauden päätteeksi nähty R4, joka rakennettiin nopealla tahdilla vara-autosta palossa tuhoutuneen evo-kympin tilalle.
"Kesällä yhtäkkiä vara-autosta tehdyssä R4:ssa eivät kaikki asiat olleet alun alkaenkaan niin hyvin tehty kuin olisi voinut olla. Tämä nykyinen auto on rakennettu uudesta rungosta ajan kanssa ja tunteella. Monia juttuja on nyt mietitty loppuun asti ja kaikki on tehty niin hyvin kuin pystyy. Autosta tulee viimeistelyltään ja yleiseltä linjaukseltaan sellainen, millaisen haluan kilpa-auton olevan ja millaisella mestaruuksia voitetaan. Odotan tästä autosta paljon enemmän kuin aikaisemmasta, nyt kun auton eteen on nyt ehditty näkemään vaivaa. Odotukset ovat jo valmiiksi korkealla ja luottavainen olo, että sillä päästään kovaa heti Riihimäeltä lähtien", Salo kertoo.
Projekti etenee suunnitellussa aikataulussa. Ilman yllätyksiä kilpuri on kunnossa vuoden vaihteessa.
"Autossa on kiinnitetty huomiota lähinnä painojakaumiin ja painopisteisiin. Jotta niitä osa-alueita on saatu paremmaksi, on esimerkiksi turvakaaret teetätetty ulkomailla ja laitettu erilaisesti kuin edellisissä autoissa. Auto on yritetty saada mahdollisimman kevyeksi sekä painopisteeltään onnistuneeksi sekä siten tasapainoiseksi ja ajettavuudeltaan hyväksi. Myös muutamat jutut, jotka jousituksen kanssa tuli syksyllä esille, on pyritty ratkaisemaan", Juha valottaa.
SM-sarjan rengassäännön vapauduttua Salo ajaa tulevalla kaudella Michelinin renkailla.
"Nyt asioita pitää ajatella siltäkin kantilta, että saamme jousitus- ja rengassysteemit pelaamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Niihin täytyy käyttää myös aikaa ja vaivaa. Olen ajanut Michelineillä varustetulla evo-kympillä vain Jyväskylässä kesällä, joten minulla ei ole talvipyörästä viimeisintä kokemusta. En usko kuitenkaan, että siinä on aikaisempaan suurta muutosta, mutta toki niitä pitää kokeilla, jotta kaikki toimii."
Etelän lumettomuus aiheuttaa haasteen testaamiselle. Salolla on aikomus saada parisen sataa testikilometriä alle ennen Riihimäeltä 14.1. starttaavaa kautta.
"Jos meillä ei ole alkuvuodesta lunta, sitä täytyy lähteä hakemaan ylempää. Toivotaan, että tännekin saadaan pakkasta ja lunta ja että Riihimäellä päästään ajamaan suunnitellusti.
Rallin SM-sarjan kilpailut kaudella 2012:
14.1. Riihimäki
27.-28.1. Rovaniemi
24.-25.2. Mikkeli
9.6. Lapua
14.7. Kouvola
18.8. Merikarvia
15.9. Kerava
Saloracing kiittää kuluneesta kaudesta ja toivottaa kaikille rauhallista Joulua ja onnea vuodelle 2012!