Lindholm tuo intialaiset MRF-rallirenkaat ralli SM-sarjaan
GRX-tiimin Emil Lindholm ja Mikael Korhonen kilpailevat ralli SM-sarjan avauksessa Rovaniemellä sekä kauden muissa SM-osakilpailuissa intialaisen rengasjätin MRF Tyresin rallirenkailla.
TGS Worldwiden tiimin Škoda Fabia R5 Evolla ajava Emil Lindholm on tyytyväinen kaudelle 2021 rakennettuun kokonaispakettiin, jonka avulla 24-vuotias rallilupauksemme tavoittelee menestystä niin kansallisissa kuin myös kansainvälisissä kilpailuissa.
- Testasimme MRF:n uusia nastarallirenkaita sekä autoamme, ja kaikki on uuteen kauteen kunnossa. MRF:n uusi nastarallirengas tuntui hyvältä ja viimeistelytesteissä saimme kokeiltua muutaman eri säätöjutun autossamme. Škoda luokitteli vuoden vaihteessa uusia osia autoomme, mutta ne eivät ole vielä käytössämme. Fiilis ralli SM-kauden aloitukseen on kuitenkin hyvä. Perjantaina sitten näemme, miten muut menevät, Lindholm toteaa.
Toissa vuonna Arctic Lapland -rallin voittoon ajanut Lindholm odottaa tiukkaa taistelua rallin voitosta.
- Perjantaille on luvattu kovia pakkaslukemia, joka perinteisesti saa aikaiseksi lumipölyä. Aika näyttää, käykö näin ja haittaako se menoa. Uskon, että SM1-luokassa tilanne on kaikille sama. Teiden pohjat ovat joka tapauksessa hyvässä ja nopeassa kunnossa. Todellinen talviralli on edessämme.
- Meillä on täältä voitto parin vuoden takaa, joten kärkeen taas kerran tähdätään. Katsotaan perjantaina, miten vauhtimme riittää ja tehdään sen mukaan sitten päätöksiä. Rovaniemeltä jaetaan korotetut SM-pisteet, jotka ovat ratkaisevassa asemassa mestaruuksia jaettaessa. Tärkeä kisa siis kokonaisuuden kannalta, Lindholm muistuttaa.
COVID-19 määräysten mukaisesti Arctic Lapland -rallin yleisöerikoiskeet Mäntyvaarassa ja Ounasvaaralla, sekä kaikki ralliin liittyvät yleisötilaisuudet, kuten lähtö- ja maaliseremoniat Rovaniemen keskustassa, on peruttu. Rallin lähtö- ja maaliseremoniat tapahtuvat Mäntyvaaran huoltoalueella, jonne yleisöltä on pääsy kielletty. Kaikki erikoiskokeille vievät tiestöt on suljettu pääteiden varrelta ja pääteiden varsilla on pysäköintikiellot. Yleisöä ei siis tulla päästämään erikoiskokeille, eikä suurinta osaa väliteistä aurata auki.
Lindholmille ja Korhoselle koronarajoitusten alla kilpaileminen on tuttua puuhaa.
- Ajoimme jo viime kaudella useita EM-ralleja samoilla toimintaperiaatteilla, joten meille asia ei ole uusi. Kisailmapiiri on hieman erilainen, kun yleisöä ei ole, ja se on rallifanien kannalta harmi asia. Meitä se ei haittaa, sillä ajamiseni ei perustu yleisön viihdyttämiseen vaan tuloksen tekemiseen.
Ralli SM-kauden avaavan kaksipäiväisen Arctic Lapland -rallin kokonaispituus kolmen perutun yleisöerikoiskokeen jälkeen on 715,45 km. Muutettu reitti käsittää seitsemän erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 216,44 km. Ralli käynnistyy perjantaina 15. tammikuuta kello 12:00 Mäntyvaaran huoltoalueelta. Ensimmäisen kilpailupäivän ohjelmassa on kolme erikoiskoetta (84,86 km). Yötauolle Mäntyvaaraan ensimmäiset autokunnat saapuvat klo 20:00.
Ralli jatkuu lauantaiaamuna huoltoalueelta klo 7:00. Päätöspäivän ohjelmassa on neljä erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 131,58 km. Rallin maaliin Mäntyvaaraan ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan lauantai-iltana klo 18:20.
Kuva: Team GRX