Jooa Iivari kampesi tiukan taiston voittajaksi Nuorten SM:n puolella - Junioreissa draamaa viime metreillä, Riku Koski voittoon
Nuorten luokan kilpailun avasi parhaiten pari Tuukka Kauppinen – Veli-Pekka Karttunen Honda Civicillään ottaen 7,5 sekunnin johtoaseman. Ford Fiesta-kuljettajat miehittivät seuraavat sijat, kun toisen sijan otti Veeti Pulkkinen – Ralf Leskelä kaksikko ennen Jooa Iivari – Mika Rampanen duoa.
Toisella ek:lla Pulkkinen ajoi pohjat ennen Iivaria, Kauppisen ollessa kolmas. Pulkkinen siirtyi tässä vaiheessa johtoon 0,7 sekunnin erolla Kauppiseen, Iivarin ollessa 8,8 sekuntia kärjestä.
Kolmoselle pohjat puolestaan ajoi Iivari 3,1 sekunnin erolla Kauppiseen, Pulkkinen jäi nyt vuorostaan niin erikoiskokeen kuin kilpailunkin kolmanneksi. Johtopaikan otti Kauppinen 5 sekunnin erolla Iivariin, Pulkkisen tarkkaillessa 7,8 sekunnin päässä kärjestä.
Ennen toista huoltotaukoa ajettu hieman reilu 14-kilometrinen EK 4 maistui Jooa Iivarille hyvin. Kuljettaja kiidätti ajokkinsa 7,3 sekunnin pohja-aikaan ennen Tuukka Kauppista, Veeti Pulkkisen jäädessä muutaman sekunnin enemmän.
Kokonaistilanteessa Iivari siirtyi nyt johtoon 2,3 sekunnin erolla Tuukka Kauppiseen, Veeti Pulkkisen tarkkaillessa tilannetta kolmantena 14,4 sekunnin erolla kärkeen. Kärkikolmikon ero takana tuleviin oli tässä kohtaa jo yli 50 sekuntia.
- Meillä oli kilpailun alussa pientä iskarihäiriötä, luulin että koko eturengas irtoaa kun mentiin kengurutyyliin. Varovasti on tultu, tämä nelonen tuli ihan hyvin, mietiskeli johtopaikan napannut Iivari haastattelussa neljännen erikosikokeen jälkeen.
Toiseksi pudonnut Kauppinen kertoi seuraavasti, ”Tuli ihan hyvin, mutta muutama virhe sinne mahtui”.
Kaksi viimeistä ek:ta, aamulla kertaalleen jo ajetut Hermunen ja Rämälä ratkaisisivat pelin, yhteismittaa yli 41 kilometriä.
Jooa Iivari onnistuu heti viidennellä ek:lla nokittamaan kilpakumppaneitaan, ajamalla 21,6 sekunnin pohja-ajan Kauppiseen verrattuna, Pulkkisen jäädessä 15 sekuntia enemmän.
Kokonaistilanteessa Iivari johti nyt 23,9 sekunnilla Kauppista, Pulkkisen ollessa 51,6 sekuntia kärjestä kolmantena.
Päätöspätkän 11,7 kilometriä tulisi vielä selvittää kuitenkin puhtaasti.
Viimeinen ek ei tuonut tuloslistoihin muutosta, pohja-ajan ajoi Kauppinen, Iivarin ajaessa ek:n toiseksi 3,4 sekuntia hitaammin. Kokonaistilanteessa Iivari vie voiton 20,5 sekunnin erolla Kauppiseen, Pulkkinen kolmanneksi 57,7 sekuntia kärjestä.
-Mukavasti meni päivä, kuski alkoi toimia vasta kolmosen jälkeen, kartturi toimi koko päivän, letkautti Iivari viimeisen erikoiskokeen maalissa, ilman isompia riemun häivähdyksiä kasvoillaan.
Toiseksi ajanut Tuukka Kauppinen oli myös maltillisella linjalla.
- Päivän alussa tuli hyvin, loppua kohden vastaavasti ei oikein lähtenyt. Auton kanssa oli pientä temppuilua, mietiskeli Kauppinen viimeisen ek:n maalissa.
Junioreissa draamaa viime metreillä, Riku Koski voittoon
Junioreiden pienimmässä luokassa, luokassa 8 voittajaksi ajoivat Mika Korvola – Miika Saari Honda Civicillä. Kaksikko otti luokan piikkipaikan jo heti avaus-ek:lla eikä luopunut siitä koko päivänä. Lähimmäksi uhkaajaksi 53,3 sekunnin päähän ajoi Tero Tukiainen – Sami Latvanen kaksikko Renault Cliolla, 8 sekuntia heistä puolestaan Jonny Söderström – Jonas Lunden Alfa Romeo 147:lla.
Luokassa 9 Markus Latvanen – Jussi Jokinen avasivat Nissan Micralla kilpailun vauhdikkaimmin. Roope Suomalainen – Nuutti Rasi Suzuki Swiftillä jäi 15 sekuntia. Toisella ek:lla Latvanen keskeytti vaihdelaatikko-ongelmiin ja kolmannella Suomalainen keskeytti tukivarsi-ongelmaan. Näin ollen luokassa ei maaliin ajaneita.
Luokassa 10 Juhani Männikkö – Ilkka Majava avasivat Toyota Starletillaan kilpailun kahdella pohja-ajalla, kolmannella ek:lla Juuso Jorvala – Pasi Törmä ottivat Starletillaan pohja-ajan 4 sekunnin erolla Männikköön. Jorvalan auton perä piti kuitenkin siinä määrin pahaa ääntä että edessä oli keskeytys ennen ek4:sta. Neljän ek:n jälkeen Männikön johto luokan muihin kuljettajiin oli venähtänyt yli minuuttiin ja kaksi viimeistä tuli varmistellen lumipöperössä.
Toiseksi (+1:01,5) Timi Niini – Elmo Koskenvuori Opel Corsalla ennen Ford Fiesta R2-kaksikkoa (+1:07,83) Topi Kärki - Esko Lappalainen.
- Hyvät fiilikset, hyvin tuli koko päivän. Kaksi viimeistä pätkää olivat lumipöperön vuoksi aivan hirveitä ajaa, kertasi Männikkö päiväänsä.
Luokassa 11 Verneri Säisä – Teemu Neuvonen avasivat Honda Civic Type-R:llä kilpailunsa peräti 38 sekunnin pohja-ajalla. Toiselta ek:lta alkaen vauhdin löysivät myös Riku Koski – Kari Bergbacka BMW M3:lla. Hiljalleen kuroi BMW-pari eroa kiinni ja viiden ajetun ek:n jälkeen oli eroa enää 10,8 sekuntia. Luokkavoitosta sekä juniorien yleiskilpailun voitosta käytäisiin vielä taistoa viimeisellä ek:lla. Draamaa koettiinkin kun Säisän Civic päätyi hankeen pätkänpuolivälin tietämissä keskeytyksen arvoisesti.
Kosken autokunta voittajaksi, Pasi Hiekkavuo – Tomi Janger Opel Astra F GSI:llä jäivät voittajalle 1:19,5, josta puolestaan vain 0,3 sekuntia jäi hyvän loppukirin ottanut Teemu Konu – Kaarlo Kumpula Honda Civic Type R:llä.
Kauden toinen osakilpailu ajetaan Liedossa, jossa kurvaillaan 28.-29.5. SM Länsirannikon Rallin merkeissä.
Tulokset
Nuorten SM
1. Jooa Iivari 1:10:20,9
2. Tuukka Kauppinen +20,5
3. Veeti Pulkkinen +57,7
RSJM yleiskilpailu
1. Riku Koski 1:09:43,1
2. Juhani Männikkö +24,8
3.Pasi Hiekkavuo +1:19,5
Katso kaikki päivän tulokset »
Pistetilanne 1/5 osakilpailua
Juniorimestaruus
1. Riku Koski 18p
2. Mika Korvola 17p
3. Juhani Männikkö 15p
Nuorten SM
1. Jooa Iivari 21p
2. Tuukka Kauppinen 17p
3. Veeti Pulkkinen 14p
Kaikki RSJM- ja Nuorten SM-sarjojen pisteet tulevat tänne >>
Kuva: Marko Kyöstilä