Lindholm Portugalin MM-soralle palkintopalli mielessään
GRX-tiimin Emil Lindholm kilpailee Škoda Fabia R5 Evolla ensi kertaa WRC3-luokan MM-pisteistä Portugalin MM-rallissa. Kauden neljännessä MM-osakilpailussa sekä kauden muissa tulevissa ralleissa suomalaiskuljettajan kyytiin istuu Reeta Hämäläinen.
Ensimmäistä kertaa ajajaurallaan Portugalin MM-ralliin starttaava Emil Lindholm valmistautuu parhaillaan Portugalissa uuden kartanlukijansa kanssa tulevaan. Ensi viikolla käynnistyvässä Portugalin MM-rallissa ja siitä eteenpäin myös kauden muissa ralleissa Lindholmin vierelle istuu Reeta Hämäläinen, 33.
Lindholm kertoo, että kartanlukijan vaihdokseen ei liity mitään dramatiikkaa.
- Teimme Mikaelin (Korhonen) kanssa pitkään yhteistyötä ja hän hoiti työnsä autossa ja sen ulkopuolella esimerkillisen hyvin. Halusimme taustavoimieni kanssa muutosta, ja valintamme kohdistui Reetaan.
- Tiemme erkaantuvat ystävinä, ja toivon molemmille tuleviin ralleihin tsemppiä. Hengessä ollaan mukana ja Emilin ralleja seurataan joka tapauksessa jatkossakin, Korhonen toteaa.
Lindholm ja Hämäläinen ajavat parhaillaan Toksport-tallin Škoda Fabia R5 Evolla testiä Portugalissa tulevaa varten. Ensi viikon perjantaina käynnistyvässä rallissa ajetaan 20 erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 337,51 km. Uusi kaksikko on valmistautunut tulevaan huolella.
- Olemme jo tehneet nuottiharjoituksia yhdessä ja Reeta on tutustunut nuottityyliini. Testeissä pääsimme ensi kertaa ralliautossa hiomaan yhteistyömme toimivuutta, ja kaikki toimii hyvin. Tosi kiva päästä taas ajamaan pitkästä aikaa soralle. Tavoitteeni on samankaltainen kun Kroatiassa: ajaa omaa hyvää suoritusta maalia kohti. Palkintopallille tähdätään, Lindholm kertoo.
Vaikka reitti on Lindholmille uusi niin siihen on etukäteen päässyt tutustumaan järjestäjien toimittamien reittivideoiden avulla.
- Aika erilaisia sorateitä on luvassa. Keskinopeudet vaihtelevat suuresti. Sunnuntaina on selkeästi eniten nopeaa ja hyväkuntoista tietä, perjantaina on aika paljon hitaita osuuksia ja lauantaina taas vaativaa tietä. Vaihtelevaa. Välillä jouheaa ja välillä taas todella kapeaa ja hidasta tietä.
- Pöly voi olla oma aiheensa. Kahden minuutin lähtöväli ei riitä siihen, että pöly edestämme poistuisi, joten se tulee ottaa myös nuotituksessa huomioon. Meillä on hyvät testit alla, joten kaikki on kunnossa tulevaan. Tilanne on tosi hyvä, Lindholm muistuttaa.
Portugalin MM-rallin ensimmäinen EK käynnistyy perjantaiaamuna klo 10:08 Suomen aikaa. Päivän ohjelmassa on kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 122,88 km. Rallin pisin ja vaativin kilpailupäivä on Arganilin vuoristossa ajettava lauantai, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta, yhteispituudeltaan 165,16 km. Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajetaan vielä viisi erikoiskoetta (49,47 km). Rallin päättää hyppyristään kuulu Fafén-EK (11,18 km), jolle ensimmäinen kilpailija starttaa klo 14:18 Suomen aikaa.
Kuva: Toksport WRT