Tuukka Kauppinen tykitti rallin Nuorten SM:n kärkeen voitolla
01.06.2021 / Ralli SM / Viestintä
Lauantaina ajettuun SM Mad-Croc Länsirannikon Ralliin Nuorten SM-sarjan kakkospaikalta starttasi kaksikko Tuukka Kauppinen - Veli-Pekka Karttunen Honda Civicillä. Kaksikko suoritti korkealla tasolla läpi lauantain ja ajoi lopulta voittoon, mutta helpolla tai ongelmitta ei voitto tullut.
Kymmenen erikoiskokeen ja lähes 80 kilometrin ripeävauhtiset pikikset tarjoaisivat monta mahdollisuutta onnistumisiin ja epäonnistumisiin.
Vahvimmin kilpailun avasi Tomi Tikkinen Renault Meganella, seuraavalla Kauppisen autokunta ylsi tasa-ajalla Tikkisen kanssa pohjiin ja kolmannella oli Jooa Iivarin vuoro Ford Fiestalla ajaa pohjat.
Tikkisen löydettyä kolmannella ek:lla sisämutkasta kannon ja keskeytettyä, näytti kilpailu muodostuvan kahden kaupaksi. Ensimmäiseen huoltoon tultiin Iivarin johtaessa 3,8 sekunnin erolla Kauppisen autokuntaan, muiden ollessa jo yli 15 sekuntia perässä.
Kilpailun toinen lenkki käsitti jälleen kolme erikoiskoetta. Iivari avasi pohjilla, mutta vain 0,5 sekunnin erolla. Seuraavalla 13,4 kilometrin pätkällä Kauppinen ajoi peräti 6,2 sekunnin pohjat ja siirtyi kärkeen 1,9 sekunnin erolla. Vielä huoltoa edeltävällä pätkälläkin tuli pohjat, nyt 1,7 sekunnin erolla joten kilpailun viimeiselle neljälle erikoiskokeelle lähdettäisiin 3,6 sekunnin johtoasemassa.
Huollossa ykkösohjaaja keskittyi huoltoautossa tuleviin erikoiskokeisiin kaikessa rauhassa, kartanlukija Karttunen nautiskeli auringonpaisteesta kilpurin vierellä.
- Nyt tulee nuorille miehille loistavaa oppia sekuntikamppailuista, aprikoi Karttunen.
Selkeästi jännittyneimpänä auton lähistöllä pyöri Mikko Kauppinen, Tuukan isä joka itsekin kovana rattimiehenä hyvin muistetaan.
- Kyllä se omien kisojen jännittäminen oli tähän verrattuna vielä aika vähäistä, mietiskeli mies isällisesti.
Viimeiselle lenkille Iivarin autokunta puristi jälleen avaukseen pohjat kuroen eron nyt 0,7 sekuntiin. Seuraavalla kuitenkin kävi pieni virhe ja auton ohjattavuuden saatua kipeää, muljahti auto vielä tieltä ulos keskeytyksen arvoisesti.
- Kyllähän siinä hetken aikaa oli sekavat tunnelmat kun tajusi kilpakumppanin olevan pelistä poissa. Varmaan pieneksi hetkeksi vauhtia aavistuksen höllättiin kunnes keskittyminen saatiin taas kisavauhtiin, kertoo Tuukka.
Tieto Iivarin keskeytyksestä oli kiirinyt myös huoltoalueelle, jossa isä-Mikko tietysti tässä kohtaa jännitti jälleen, kun vaan nyt ei tekniikka pettäisi tai tulisi mitään rengasrikkoa.
Toiseksi viimeisen erikoiskokeen alussa Kauppisen autokunta kokikin jännittäviä hetkiä, Hondan pakoputki irtosi melko alkupäästä pudoten raahaamaan maata, tehohukan lisäksi tietysti nyt väisteltiin kiviä ja töyssyjä joihin putki voisi tökätä kiinni. Etumatkaa taaksepäin oli kuitenkin nyt melko turvalliset yli 46 sekuntia.
Lopulta kilpailukeskuksen viereen suunniteltu viimeinen erikoiskoe asfaltilla peruttiin, eikä siitä Kauppisen autokunnassa oltu pahoillaan.
-Kyllä sen putken kanssa sai jännittää ihan tarpeeksi siellä metsäpätkällä monttuja ja kiviä kiertäessä. Onneksi oli hieman pelivaraa ja meille hyvä että viimeinen lyhyt rypistys peruttiin.
- Auto on nyt saatu mieluisaksi ajaa, takapää pysyy rauhallisena ja jarrut on miellyttävässä balanssissa. Ylimääräiset luistelut on poissa ja voidaan keskittyä ajamaan kovaa ja puhtaasti, tästä on mukava lähteä Pohjanmaan kisaan keskittymään, päätti sarjajohtoon siirtynyt Kauppinen.
1. Tuukka Kauppinen 37
2. Justus Räikkönen 24
3. Veeti Pulkkinen 24
4. Jooa Iivari 21
Kuva: Meritapix