Pajari JWRC-sarjan pistejohtajana Belgian asfaltille
11.08.2021 / Sami Pajarin tiedotus / Jani Seppälä
Sami Pajari kartalukijanaan Marko Salminen starttaavat perjantaina Belgian Ypres -ralliin JWRC-sarjan pistejohdossa. Eroa takana vaanivaan Latvian Martins Sesksiin on kuitenkin vain neljä pistettä ja Belgian asfaltti on suurelle osalle kuljettajista uusi elementti, onhan kyseessä Ypresin ensiesiintyminen WRC-sarjan parissa. Viime kaudella kilpailu oli liki toteutua, mutta Belgian senhetkinen koronatilanne esti lopulta kilpailun toteutumisen.
- Minulle ensimmäinen kerta kisaamassa Belgiassa, viime vuonna piti Ypresiä varten treenikisa täällä ajaa, mutta kilpailu peruttiin siinä kohtaa kun olimme jo kilpailupaikkakunnalla, Pajari muisteli.
Tämän vuoden kilpailussa on kaikkiaan 20 asfaltilla ajettavaa erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 296 kilometriä. Belgian tiet mahdollistavat monin paikoin reiluakin oikomista, joten yksi kilpailun haasteista tulee varmasti olemaan pidon säilyttäminen läpi mutkien. Oikominen nostaa tielle valtaisasti hiekkaa, multaa, heinää ja jopa mutaa, etenkin jos vesisade osuu kilpailun alueelle ja Belgiassahan uhka on aina olemassa, kuten vastikään tulvien muodossa tapahtui.
- Sateita täällä on riittänyt kesän aikana aina tulvimiseen asti, sen johdosta meidänkin majapaikkamme vaihtui aivan kilpailun alla. Vaikka täällä nyt on tiet kuivat, voi tien ulkopuolella olla hyvinkin märkää, joten liukkaudesta varmaan puhutaan kisan aikana vähän joka kuljettajan kommenteissa.
Rallissa ajetaan perjantaina kahdeksan erikoiskoetta, joilla mittaa on 135 kilometriä, joten lähes puolet rallista ajetaan perjantain aikana. Kahdesti ajettava neljän erikoiskokeen rypäs pysyttelee noin 30 kilometrin säteellä Ypresistä, harvinaista herkkua on luvassa sikäli, että päivä venyy pitkälle iltaan ja pimeys laskeutuu, joten lisävaloillekin on varmasti tarvetta
Lauantain lenkki koostuu myöskin kahdesti ajettavasta neljän erikoiskokeen lenkistä joille mittaa kertyy noin 120 kilometriä. Enimmäkseen lauantaina ajetaan Ypresin eteläpuolella, hyvin lähellä Ranskan rajaa.
Sunnuntaina suunnataan varsin erilaisiin maisemiin, nimittäin noin 300 kilometriä itään kohti Saksaa, Eiffel-vuoriston kupeeseen Spa-Francorchampsin F1-radan ympäristöön. Kaksi erikoiskoetta ajetaan kahdesti, mittaa niille kertyy yhteensä 40,5 kilometriä. Niissä tuskin isoja eroja tuskin enää tehdään mutta yleisö varmasti on katsomoissa mielissään kun radan puitteita päästään hyödyntämään rallissakin.
- Varsinaista testiä kilpailua varten emme ajaneet, meillä on ihan hyvät säädöt asfaltille olemassa, torstai-iltana shakedownilla koetetaan niitä viimeistellä, Pajari päätti.