Imitaattori Töyrylän tavoite debyyttirallissa täyttyi - "Me tehtiin se, hieno päivä"
Televisiosta, erilaisista tapahtumista, sekä sosiaalisesta mediasta tutuksi tullut imitaattori Kimmo Töyrylä juhlisti 40-vuotissyntymäpäiviään viime viikonloppuna Keravalla rallin merkeissä.
Lauantaina Uudenmaan alueella ajettu Askolan Granit Ralli oli junioreiden ja nuorten kauden neljäs SM-osakilpailu. Siinä missä pienemmillä numeroilla reitillä paahtoivat lähinnä teini-ikäiset rallilupaukset, starttasi kilpailuun numerolla 49 T4T World Rally Teamin Kimmo Töyrylä, 40, elämänsä ensimmäiseen ralliin.
- Tavoitellaan ensisijaisesti maaliinpääsyä ja kaikki mitä tulee sen jälkeen, on plussaa. Ei me täällä voitosta ajeta, se on selvää. Se on muiden juttu. Mutta kuten jääkiekossa, niin myös rallissa, jokaisella on omat roolit ja meidän rooli on tänään päästä maaliin, Töyrylä kommentoi lähestyvää kilpailua pari tuntia ennen ensimmäisen erikoiskokeen starttia.
Kovin usein ei Suomessa olla rallissa nähty mukana debytanttia niin vähäisellä autourheilukokemuksella kuin Töyrylä nyt. Tämä tosin ei ainakaan ulkoisesti ennen kilpailua ja kilpailun aikana Töyrylän tekemisessä näkynyt, sillä esimerkiksi tiimivaatteet, sekä kilpa-auton teippaus oli kaikki tehty äärimmäisen huolella ja tyylikkäästi juuri tätä kilpailua varten. Töyrylä myönsi kilpailun alla, että jännittää, mutta kilpailua edeltävä yö sujui rauhallisesti.
- Nukuin ihan hyvin, vaikka olisi voinut odottaa, että jännitykseltä en olisi saanut kunnolla unta. Kahdeksan aikaan nousin aamulla ylös ja kyllähän siinä kävi ensimmäisenä mielessä, että tänään on vihdoin se päivä, minkä eteen kaikki kova työ tämän vuoden aikana on tehty. On tämä ollut hieno retki jo tähän asti ja tulee varmasti jatkumaan, kun päästään varsinaiseen ralliin, espoolainen taiteilija ja siviiliammatiltaan Zamboni-kuljettajana toimiva Töyrylä hehkutti.
Töyrylä oli äärimmäisen iloinen siitä, että sai kartanlukijakseen debyyttikilpailuunsa rallissa paljon nähneen ja kokeneen Timo Jaakkolan, 68.
- Kokenut kartturi tuo ehdottomasti rauhallisuutta. Timo on istunut kovien kuskien kyydissä ja kokemusta erilaisista autoista löytyy paljon. Olen varma siitä, että homma Timon kanssa toimii, meillä on myös hauskaa rallipäivänä ja saadaan luotua myös yleisölle hyvää rallimeininkiä, Töyrylä ennakoi.
Jos saatiin aamupäivä Keravalla odotella kilpailua viileässä säässä, niin kilpailun käynnistyessä päästiinkin sitten nauttimaan auringon paisteesta ja paristakymmenestä lämpöasteesta. Töyrylän saapuessa ensimmäistä kertaa ralliauton ratissa kameroiden eteen, kuljettaja pyyhki jo hikeä otsaltaan.
- Ei ole yhtään kuuma ja me ollaan käyty vasta katsastuksessa, sekä ajettiin tänne lähtöpaikalle. Tästä se nyt sitten lähtee. Kyllä alkaa jännittämään, kun ollaan tässä vaiheessa, Töyrylä myönsi hetki ennen kilpailun seremonialähtöä, vajaan tunnin verran ennen ensimmäisen erikoiskokeen starttia.
"Kyllä me ensi vuonna jotain ajetaan"
Askolan Granit Rallissa aikataulu oli tiivis, sillä neljän erikoiskokeen kilpailureitti siirtymäosuuksineen kaasuteltiin läpi reilussa neljässä tunnissa ja välissä oli vielä yksi huoltotaukokin. Alkuillasta Keuda-talon edessä Keravalla jännitettiin sitä, olisiko Töyrylä ja Jaakkola selvittänyt reitin läpi ja päässyt tavoitteeseensa, eli selviytyä maaliin. Lopulta odotus palkittiin, kun kaksikon Ford Fiesta ilmestyi maalialueelle ja fiilis kabiinissa oli korkealla.
- Me tehtiin se, huh huh! Ei yhtään kaatoa. Tavoite täyttyi, hieno päivä. Pätkät oli hienoja ja kaikki meni niin kuin oli suunniteltu, Töyrylä ehti kommentoida, ennen kuin tuli käsky siirtää autoa eteenpäin pois aikatarkastusasemalta.
Tuloksista lienee tässä kohtaa turhaa puhua mitään, tavoitteena kun tosiaan oli vain ja ainoastaan päästä maaliin, sekä nauttia rallidebyytistä. Toisaalta Töyrylän ja Jaakkolan yleiskilpailun sijoitus, sadas, on sen verran komea lukema, että se ainakin jäänee hyvin mieleen, joten se tässä kohtaa nostettakoon esiin. Töyrylän mukaan paljon keskustelua ennakkoon herättänyt ensimmäinen erikoiskoe ja ennen kaikkea fiilis sen lähestyessä, oli ollut varsin levollinen.
- Ja kun oltiin ajettu se ensimmäinen pätkä maaliin, niin tuli sellainen tunne, että oliko tämä näin lyhyt. Meni yllättävän nopeasti se 18 kilometriä, mitä hieman ennakkoon pelkäsin. Siitä saatiin hyvä "buusti" toiselle pätkälle. Mutta huoltoon kun tultiin, niin mehut oli ihan loppu. Pakko oli istua hetki auton renkaan vieressä ja ottaa vissyä. Siitä sai energiaa, Töyrylä kertasi kilpailupäiväänsä.
Vuonna 2002 Keski-Uusimaa Rallin yleiskilpailun voittoon Peugeot 206 WRC -autolla Marcus Grönholmin kartanlukijana noussut Jaakkola oli tällä kertaa mukana hieman erilaisessa projektissa, mutta hymy oli sitä luokkaa kilpailun jälkeen, että päivä oli ollut myös kokeneelle kartanlukijalle hieno ja nautinnollinen.
- Hieno päivä, tavoitteen mukaisesti edettiin. Maaliin oli tarkoitus päästä. Ehjä ajo Kimmolta omalla tasollaan ja koko ajan nostettiin vauhtia. Teknisiä ongelmia mahtui päivään, mutta ne ovat osa tätä lajia ja nekin selätettiin, maalissa ollaan, Jaakkola iloitsi ja ilmoitti heti perään olevansa valmis koska tahansa uudestaan Töyrylän kanssa lähtöviivalle samassa autossa.
Töyrylän mukaan jatkoa onkin luvassa, hieno ensikokemus kilpailijana hienon lajin parissa ei tule jäämään ainutlaatuiseksi elämykseksi.
- Ei me rallia vielä tiedetä, mutta kyllä me ensi vuonna jotain ajetaan. Nyt otetaan hieman happea ennen sitä. Ei kuitenkaan Tunturirallia tai Jyväskylää seuraavaksi, Töyrylä naurahti.
Pari päivää Askolan Granit Rallin päättymisen jälkeen Töyrylä kertoi saaneensa viestejä ihmisiltä, jotka olivat saaneet Töyrylän esimerkistä innostusta lähteä itsekin mukaan ralliin ja nimenomaan kilpailijana. Ja juuri tämä oli yksi Töyrylän tavoitteista tässä projektissa - ei pelkästään synttärien juhlistaminen, vaan myös tuoda rallille positiivista näkyvyyttä hieman erilaisesta kulmasta katsottuna.
- Iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, tiimille, läheisille, ystäville ja tukijoille. Ilman teitä tämä ei olisi koskaan ollut mahdollista toteutua, Töyrylä lausui tärkeät päätössanat rallidebyyttinsä päätteeksi.
Kuva: Jari Hotti