Jooa Iivarin mitalitaisto loppui Keravalla hylkäykseen
01.09.2021 / Jani Seppälä / Jooa Iivarin tiedotus
Nuorten SM-sarjassa kovaan vastatuuleen ajautunut Korpilahden UA:n kaksikko Jooa Iivari - Mika Rampanen saivat Keravalla ajetussa kauden neljännessä osakilpailussa jälleen osakseen harmeja, kaksikon suoritus nimittäin hylättiin kilpailun jälkeen. Positiivista oli että tällä kertaa kaksikko suoriutui kuitenkin kilpailun maaliin.
Kouvolassa talvella sarjakauden avauksessa otetun voiton jälkeen on vastustanut kovasti, Liedossa ulosajo, Seinäjoella tekninen vika ja nyt Keravalta hylkäys.Keravan Keuda-taloa keskuspaikkanaan pitänyt Askolan Granit -ralli sisälsi neljä erikoiskoetta itäisen Uudenmaan alueella. Erikoiskokeiden mitta oli kaikkiaan noin 39 kilometriä, kun EK2:sta jouduttiin muutama kilometri alusta lyhentämään rankkojen sateiden aiheuttaman vedenpaisumuksen vuoksi.
Kilpailu avattiin useampaa tieosuutta hyödyntäneellä Laukkosken yli 18km:n erikoiskokeella, jolla eroja kyllä syntyisi jos ei luotto tekemiseen ole täydellinen. Iivarin autokunnan eteneminen näytti ulkoisesti hyvältä, mutta maalissa kello kertoi toista. Kenties laina-auton niksit eivät olleetkaan aivan toivotusti selkäytimessä, ajamisessa oli pientä varmistelua.
Iivarin autokunta jäi pohjista hieman yli puoli minuuttia, ollen kuitenkin toiseksi nopein. Päivän mittaan ajo alkoi hiljalleen löytyä. Kolmannelle erikoiskokeelle tuli niukasti pohja-aika, mutta viimeiselle eli neljännelle erikoiskokeelle alkoi löytyä tutumpaa otetta ajamiseen. Tuloksena muutaman sekunnin pohja-aika.
- Viimeisellä oli sellaista tutumpaa Jooan kyytiä, kertoi kartanlukija Rampanen kilpailun jälkeen.
Keuda-talolla sijainneessa kilpailun maalissa kuultiin selkeästi pettyneen kuljettajan kommentointia, kun avaus sujui heikosti ja kilpailusta oli tarjolla kakkossija.
- Ykkös-ek oli kyllä ihan katastrofi. Ei vaan lähtenyt, oli jotenkin vaikeaa. Päivän mittaan se siitä helpotti, tuumaili Jooa.
Maalissa suoritettujen seremonioiden jälkeen suunnattiin jälkikatsastukseen. Tämän seurauksena oli vielä lisää pettymystä tarjolla, kun auto todettiin alipainoiseksi.
- Meille tuli hieman yllätyksenä kuinka painava laina-auton piti olla omaan Ford Fiestaamme verrattuna (+60kg). Aamulla autoon ladottiin lisää painoja kyytiin ja aamun punnituksessa minimipaino ylitettiinkin parilla kymmenellä kilolla. Tässä kohtaa auton tankki oli täynnä(45 litraa painaa 33 kiloa). Kilpailun jälkeisessä punnituksessa puolella tankilla auto oli puolestaan 18 kiloa alipainoinen, hoikistumista oli siis tapahtunut 38 kiloa, hieman yli tuplasti oletetun määrän verran. Kiistatonta on että auton on ylitettävä minimipaino tyhjälläkin tankilla, joten kyllä tämä ihan omaan virhepiikkimme menee. Katseet on suunnattu jo tulevaan ja virheistä otetaan opiksi, joskus kantapään kautta, kertoo Jooan isä Jussi Iivari.
Sarjakauden päätösosakilpailu ajetaan syyskuun 25.-26.päivä Kokkolassa. Siellä mukana on myös Iivarin autokunta, vaikka mitalisaumat hylkäyksen myötä menivätkin. Sarjatilanteessa Iivari-Rampanen kaksikko on edelleen neljäntenä Kouvolan pisteillään. Kokkolaa ennen on kuitenkin luvassa ensitestiä Joutsan JoSeMoRa:lla nelivetoisella Ford Fiesta Rally3:lla, sekä ainakin yksi ralli nuotista Ford Fiesta R2T:llä samalla seudulla.
Kuva: Marko Kyöstilä