Facebook Twitter Email Pinterest

Lindholm valmiina Akropolis-rallin haasteisiin

07.09.2021 / Marko Mäkinen

Toksport WRT:n Škoda Fabia Rally2 Evolla kilpailevat Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen tiedostavat Kreikan MM-rallin tiestön tuomat haasteet ja sen, että tulevana viikonloppuna ehjällä ajosuorituksella noustaan WRC3-luokan tuloksissa korkealle.
 
Kauden yhdeksäs rallin MM-osakilpailu Kreikan Akropolis-ralli palaa MM-kalenteriin kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Toksport WRT:n Škoda Fabia Rally2 Evolla WRC3-luokassa kilpailevat Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen ovat valmiina kohtaamaan edellisen kerran vuonna 2013 MM-kalenterissa esiintyneen MM-rallin tuomat uudet haasteet. 

Kreikan MM-osakilpailu asettaa autot ja miehistöt tunnetusti koville. Ensimmäistä kertaa Akropolis-ralliin starttaava Lindholm kertoo, että he ovat tallinsa kanssa valmistautuneet ralliin hyvin ja ovat valmiina tulevaan.

- Reitillä on kahden sorttista tietä: todella huonokuntoista ja muutama pätkä yllättävänkin hyvässä kunnossa olevaa tietä. Se, miten teiden pinta lähtee täällä purkautumaan, on oma tarinansa, joka sitten kisassa nähdään. Aika korkealla autolla reitille pitää kuitenkin lähteä. Ennakkotestit menivät hyvin ja kaikki on viikonloppua varten kunnossa, nuotituksesta tavoitettu Lindholm kertoo.

Kreikan Akropolis-ralli on tunnetusti kilpailu, jota ei voi ajaa kaasu pohjassa.

- Akropolis-rallin luonne vaatii, että autoa ja renkaita pitää säästää. Myös kuumuus voi aiheuttaa ongelmia. Erikoiskokeilla on isoja reikiä ja korkeita maapatteja, joten pahimmissa paikoissa pitää ajaa korostetun hiljaa. Ajoimme jo Portugalissa omasta mielestänne varovasti, ja silti sattui ja tapahtui. 

- Täällä pitää ajaa korostetun varovasti, ja se on se keino, jolla ralli pitäisi selvittää ongelmitta. Ja jos näin tapahtuu, olet WRC3-luokan tuloksissa korkealla. Tässä kisassa tärkeintä on säätää vauhti olosuhteiden mukaiseksi, Lindholm muistuttaa.

Kreikan Akropolis-ralli käynnistyy torstaiaamuna shakedown-erikoiskokeella. Rallin virallinen lähtö tapahtuu myöhemmin illalla Ateenan Akropolis-kukkulalta, jota seuraa 1 km pituinen kaupunki-EK Syntagma Square -alueella. Perjantaina reitti suuntautuu Peloponnesin niemimaalle. Päivän ohjelmassa on viisi erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 89.40 km.

Lauantai on kilpailun pisin päivä. Lamian eteläpuolella ajetaan kaikkiaan kuusi erikoiskoetta ja 132.56 EK-km. Sunnuntain erikoiskokeet sijaitsevat Lamian länsipuolella ja ohjelmassa on rallin pisin 33.20 km mittainen Pyrgos sekä kahdesti ajettava Tarzan, joista jälkimmäinen lyhennettynä (12.68 km) on rallin päättävä Power Stage. Ensimmäinen kilpailija starttaa rallin viimeiselle EK:lle sunnuntaina klo 13:18 Suomen aikaa.
 
Kuva: Skoda Motorsport

 

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Tuukka Shemeikka 63 pistettä AlavUA (Rally2)
2. Tuukka Kauppinen / Sebastian Virtanen 52 pistettä Huuha UA (Rally2)
3. Esapekka Lappi / Enni Mälkönen 50 pistettä PiekUA (Rally2)
4. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 29 pistettä JyvUA (Rally2)
5. Niclas Grönholm / Samu Vaaleri 28 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v., Kuopio
     2. 30.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Red Devil Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 11.-12.7. SM O.K. Auto-Ralli, Kouvola
     6. 15.-16.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa