Forsgrenin oppivuosi SM-sarjassa huipentuu Kokkolaan
MäntsMK:n Henkka Forsgren starttaa Kokkolan UA:n 60v. Juhlaralliin Valkealan UA:n Jukka Pasenius vierellään. Kahdeksannella sijalla SM3 -luokan pisteissä olevalle Forsgrenille se tarkoittaa sitä että kauden jokaisessa ajamassaan SM-rallissa on ollut eri kartanlukija, vakituista kartturia kun ei rinnalle ole löytynyt. Kauden päätöskisassa jaettavat puolitoistakertaiset pisteet voivat hyvällä onnistumisella nostaa sijoitusta vielä reilustikin.
- Tällä kertaa tosiaan kyytiin lähtee Jukka Pasenius, yhteistä kokemusta ei ole metriäkään. Jukka on kuitenkin aktiivisesti seuraillut tekemisiäni ja on perillä nuotistani. Pitkään on jo puhuttu, että voitaisiin istua samassa kabiinissa, nyt on lopulta sen aika. Jukallahan on kokemusta tuollaisesta Fiestasta, hänen voittaessaan SM3-luokassa mestaruuden Miika Hokkasen kartturina vuonna 2017, kertoo Forsgren.
Vaikka konttoristit ovat vieressä vaihtuneetkin, on kuljettaja kääntänyt ajatusmallin aiheesta positiiviseksi.
-Ei se välttämättä ole huono juttu ollenkaan. On saanut nähdä ja kokea eri tyylejä ja mikä tärkeintä, jokainen kokenut kartturi pystyy jonkin neuvon aina antamaan. Kallion Kari antoi Lahdessa kovan opetuksen, luulen että nyt se saa jatkoa. Uskon että tämä kausi opettaa kokonaisuudessaan kyllä paljon, uskoo Forsgren.
Kokkolan reitti käsittää SM-sarjan luokille 10 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy 128 kilometriä. Lauantaille on luvattu sadetta ja päivän kuudesta erikoiskokeesta muutama ajetaan pimeällä, sunnuntain neljälle erikoskokeelle ennustetaan poutaa. Kilpailu käynnistyy Kokkolan Kauppatorin kupeesta lauantaina klo 15:45, maaliin torille saavutaan sunnuntaina noin klo 13:45.
- En ole tainnut ikinä edes käydä Kokkolassa, joten kokemusta sieltä ei ole minkäänmoista, nuotituksen jälkeen perjantaina on tietysti jo jonkinmoinen tuntuma tiestöön. Koitetaan kisassa laittaa hyvä hönkä päälle, luokan kärkiukot menee varmasti todella kovaa, kun mitaleille on vielä monella mahdollisuuksia. Ehkä se avaa meille kärjen takana ajaville hyviä mahdollisuuksia, tehdään oma suoritus ja kisan jälkeen nähdään mihin se lopulta riitti, päättää Forsgren.
Kuva: Marko Kyöstilä / AKK