Juniorimestari Riku Koski hallitsi hermopaineen
27.09.2021 / Ralli SM / Viestintä
Rallin Suomen Juniorimestaruuden voitti sunnuntaina päättyneessä Kokkolan UA:n 60v. Juhlarallissa AL-Härmän Riku Koski - Kari Bergbacka. Lähtökohta kilpailuun oli selkeä, mestaruus tulisi vain oman RSJM4-luokan voitolla.
Lauantaina ajettiin kuusi erikoiskoetta, joista muutama vasta pimeyden jo laskeuduttua pikataipaleiden ylle. Kosken autokunta otti tahtipuikon käsiinsä jo heti kilpailun alussa ajamalla parit pohjat heti alkuun.
Kilpailun viides erikoiskoe tuli kuitenkin erityisen hyvin. Kosken autokunta lensi BMW M3:llaan 11,6 kilometrin mittaisen erikoiskokeen kuin siivillä, auton väritys huomioiden kuuluisan lentäjä-ässän lisänimi "Punainen paroni" ei olisi lainkaan liioiteltua. Erikoiskoe kasvatti autokunnan johtoaseman 17,7 sekunnista 36,3 sekuntiin. Illan viimeisellä lähin kilpakumppani Pasi Hiekkavuo sai eroa 1,5 sekuntia kavennettua, joten yötauolle siirryttiin varsin reilussa 34,8 sekunnin johtoasemassa.
-Kisa lähti käyntiin hyvin. Tiesimme, että nopeilla teillä olisi meidän mahdollisuus ajaa hyviä aikoja. Pimeällä ajo lähti sujumaan kohtuudella ja ilman mitään riskejä onnistuttiin kasvattamaan eroa ihan sopivasti sunnuntaille. Pienet tiet tultiin tarkasti ja isoilla valtionteillä päästettiin Bemari oikeuksiinsa, kertoi Riku ensimmäisen kilpailupäivän tapahtumia.
Sunnuntain avaus oli lähes 23 kilometrin mittainen ja siellä ei passannut unihiekkaa enää silmissä olla. Kosken autokunta oli varsin skarppina, juniorien pohjat yli 16 sekunnin erolla, oman luokan pohja-aika syntyi peräti 23 sekunnin turvin. Yhtäkkiä Koski olikin jo juniorien johdossa yli minuutilla, eroa Hiekkavuohon 1:10,5.
Tämän jälkeen loppupäivän kaksi erikoiskoetta olivat enää pään kylmänä pitämistä. Hiekkavuo joutui vielä keskeyttämään moottorivikaan, joten luokkavoitto tuli lopulta yli 2 minuutilla mestaruuden kruunuksi.
- Sunnuntaina koitettiin ensimmäinen pätkä pitää ihan reipasta kyytiä päällä ettei ero vain pääsisi kaventumaan, kun pätkällä oli sen verran paljon pituutta.
Tämä taktiikka onnistui hyvin ja kaksi viimeistä tultiinkin sitten todella varman päälle.
Vaikka johtoasema olikin varsin selkeä, ei kuljettaja kokenut varman päälle ajamista mitenkään yksinkertaisena toimenpiteenä, vaan sekin vaati suurta keskittymistä. Onnistuminen oli kuitenkin tarkkuudeltaan samaa luokkaa kuin kirurgin veitsen vakaus. Olisiko "Kirurgi-Koski" sitten toinen kuljettajaa hyvin kuvaava lempinimi.
- Olen kova jännittämään ja ei ollut helppoa pitää hermoja kasassa rallin loppuun saakka tukevasta johtoasemasta huolimatta, varsinkin kun paikalla oli paljon tuttuja penkoilla kannustamassa. Meidän onneksi ei sattunut mitään tekniikkavikaa tai rengasrikkoa, tässä lajissa pitää välillä olla tuuritkin kohdallaan.
- Reitti oli mielestämme hieno ja kuin luotu meidän autolle. Kausi oli kokonaisuutena todella onnistunut ja haluankin kiittää siitä kaikkia ketkä ovat olleet mukana mahdollistamassa tätä. Kuljettajan on helppo keskittyä olennaiseen kun auto on nopea ja renkaat, kartturi, säädöt ja kaikki muutkin natsaavat, tiivistää Riku Koski autokunnan tunnelmia mestarina.
Kuva: Samu Ekman / AKK