Riku Tahko viidenneksi Rallin SM-sarjassa – Jyväskylän MM-rallia varten rohkeita muutoksia
Ralli SM -sarjan päätöskilpailussa Kokkolassa Riku Tahko ajoi SM1-luokan kymmenenneksi. SM-pisteissä Tahko saavutti viidennen sijan. Jyväskylän MM-rallista Tahko hakee muutoksien kautta positiivista lopetusta kaudelle.
Lauantaina ja sunnuntaina ajetussa Kokkolan SM-rallissa jaettiin ralliautoilun SM-mitalit. Porvoolaisen Riku Tahkon ja kartanlukija Markus Soinisen tavoitteena oli kohentaa asemia SM-pisteissä ja saada hyvä tuntuma seuraavana viikonloppuna ajettavaan Jyväskylän MM-ralliin. Erikoiskoeajat rallin alusta saakka pitivät kuitenkin Tahkon kaukana kärjestä.
- Hankalalta tuntui alusta saakka. Ensimmäisenä päivänä mietin, ettei oikein löytynyt suuntaa mihin ajoa pitäisi viedä. Vauhti ei nyt riittänyt, vaikka yritettiin hyvin. Toisena aamuna kävi selkeämmäksi, että jokin asia autossa oli pielessä, kun auto tuntui entistä voimakkaammin takavetoiselta, kuvailee Tahko tunnelmiaan.
Tahkon sijoitus rallissa oli lopulta kymmenes. Tämä oikeutti viidenteen sijaan SM1-luokan pisteissä. Ralli SM -sarjan kuninkuusluokkana pidetyssä SM1-luokassa Tahko ajoi ensimmäisen kautensa Hyundai i20 R5 -autolla. Luokan kärkikuskeja pidetään myös kansainvälisellä tasolla kärkikuljettajina.
- Vielä emme pystyneet haastamaan Škoda-rintamaa, mutta sitä kohti kehitytään koko ajan. Kauden alussa viides sija SM-sarjassa olisi tuntunut tyydyttävältä, mutta vauhti, jolla se saavutettiin, ei tyydytä. Kiitokset kaikille kannustuksesta. Kiitos myös kumppaneille. On ollut kunnia edustaa Hyundaita lajin kuninkuusluokassa terävimmän kärjen takana Rallin SM-sarjassa.
Riku Tahkon ja Markus Soinisen kausi jatkuu lokakuun ensimmäisenä kolmena päivänä ajettavassa Jyväskylän MM-rallissa. Tahkon mielessä on positiivinen kauden lopetus rohkeiden auton säätömuutosten kautta.
- Tuntuu, etten vielä ole oppinut säätämään autoa itselleni sopivaksi. Ajaminen menee monesti enemmän selviytymiseksi, kun perusluotto ajamiseen puuttuu. Autoa muutetaan Jyväskylään rohkeasti, että löydetään se perusluotto ja pystyn kehittämään itseäni kuljettajana. Auton potentiaali tiedetään ja autolla pitää pystyä pärjäämään. Minun pitää itse löytää autosta keinot menestykseen. En suostu hyväksymään, että taidot olisivat niin hukassa, kuin nykyinen vauhti antaa ymmärtää.
- Jyväskylästä saadaan arvokkaita kilometrejä tulevaisuutta varten. Jos kausi olisi pitänyt päättää Kokkolan pettymykseen, olisi syksy ollut pitkä odotellessa talvitestejä. Nyt pystymme kehittämään autoa ja vertaamaan vauhtia vielä muihin, summaa Tahko.
Ralliradiosta tuttu Riku Tahko on kuljettanakin nähtävänä Ylen kanavissa
Viime vuosina Ylen Ralliradion asiantuntijana tutuksi tullut Riku Tahko vie kuljettajana Jyväskylän MM-rallissa katsojat paikkoihin, joihin vain rallin kuljettajat pääsevät tai joutuvat.
- Roolini on olla Ylen rallikirjeenvaihtaja. Jaamme lyhyitä videoklippejä siitä, mitä rallin aikana reitillä tapahtuu. Nämä sitten ovat nähtävissä Ylen suorien rallilähetysten mukana.
Kuva: Hannu Rainamo