Riku Tahko viidenneksi Suomen MM-rallissa
Rallin MM-sarjan kolmanneksi viimeinen osakilpailu ajettiin Jyväskylän seudun teillä. Kahdeksan vuoden tauon jälkeen Jyväskylän teillä kilpaillut Riku Tahko sijoittui WRC3-luokan viidenneksi.
Rallin avauspäivään sisältyi kuusi erikoiskoetta, joilla Tahko sijoittui parhaimmillaan kahdeksanneksi. Ensimmäiselle yötauolle Riku Tahko ja kartanlukija Markus Soininen siirtyivät WRC3-luokan yhdeksänneltä sijalta. Luokan kärjessä ajoivat myös SM-sarjassa luokkaa hallinneet kuljettajat Emil Lindholmin johdolla.
- Kokkolan SM-rallin jälkeen autosta muutettiin puolittaisella riskillä lukko- ja iskunvaimennussäätöjä. Kokkolassa meidän automme etulukko luisti, mutta jo MM-rallia edeltävänä tiistaina pienessä testissä huomasin auton toimivan. Ensimmäinen kilpailupäivä oli kuitenkin pieni kulttuurishokki, kun ajoimme todella kivisillä teillä. Auto tuntui samalla liian pehmeältä ja tekeminen haastavaa. Lisäksi spinnasimme yhdellä erikoiskokeella ja toisella otimme kiinni edellä lähteneen kuljettajan, kertasi Riku Tahko rallin avauspäivää.
Yleisesti ratkaisupäivänä Jyväskylän MM-rallissa pidetty lauantai vei rallin reitin Jyväskylän eteläpuolelle. Heti aamun ensimmäisellä erikoiskokeella Kakaristo-Hassi 1:llä Tahko pystyi kuudenneksi nopeimpaan aikaan, jonka avulla Tahko paransi sijoitustaan. Päivähuoltoon tullessa sijoitus nousi seitsemänneksi. Päivähuollon jälkeinen iltapäivän ja illan lenkki ei tuonut muutoksia Tahkon sijoitukseen, joten rallin päätöspäivään Tahko lähti seitsemänneltä sijalta.
- Autoa muutettiin vielä lauantaiksi jonkin verran perjantain iltahuollossa. Heti kun pätkä oli vähän tutumpaa niin huomasin, että pärjäsin heti paremmin. Huomasimme myös, että pärjäsimme paremmin erikoiskokeiden ensimmäisellä ajokerralla, kun pito oli huonompi kaikille. Toisella kierroksella, kun pito parani, en pystynyt käyttämään sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Rallin päätöspäivänä ajettiin legendaariset Ruuhimäen ja Laukaan erikoiskokeet. Molemmat erikoiskokeet ajettiin kahdesti. Aamun avanneen Laukaan erikoiskokeen jälkeen Tahko ja Soininen olivat seitsemänsiä, mutta Ruuhimäessä kärkitaistelussa ajaneet Eerik Pietarinen ja Teemu Asunmaa putosivat pois rallista. Näin Tahkon sijoitus nousi viidenneksi, joka piti maaliin saakka.
- Sunnuntaina päästiin tavoitteeseen, että olimme alle sekunnin kilometrillä perässä luokan kovatasoista kärkeä. Lisäksi saavutimme viidennen sijan ja urani ensimmäiset rallin MM-sarjan pisteet, summasi Tahko.
Riku Tahkon ensimmäinen kausi R5-autolla tuli päätökseen Jyväskylän MM-rallin maalissa. Kausi oli myös Tahkon ensimmäinen Hyundai Motor Finlandin brändilähettiläänä, Hyundai i20 R5 -autolla.
- Kaiken kaikkiaan kauden yhteenveto kallistuu positiivisuuden puolelle. Kausi sisälsi paljon tapahtuma- ja markkinointitöitä koronasta huolimatta. Pystyimme toimimaan kumppaniemme kanssa sekä tapahtumissa että brändinäkyvyyden saralla. Tuloksellisesti pystyimme Kouvolassa ajamaan palkintokorokkeelle SM-rallissa ja saavutimme MM-pisteitä MM-rallissa. Nyt kun syyskauden puristus on ohi, niin koen alkavani olla yhtä auton kanssa. Odotellaan lumia, että päästään testaamaan ensi kautta varten.
- Iso kiitos yhteistyökumppaneille ja tukijoille. Jyväskylässä oli nähtävissä iso tuki myös katsojilta, jotka olivat tottuneet aiemmin kuulemaan meitä ralliradiossa. Meillä on hyvä pohja ponnistaa nyt kohti tulevaa, sanoi Riku Tahko.
Kuva: Hannu Rainamo