Roope Korhonen uuden edessä Rally 3 -luokan Fiestalla
Kaudella 2021 saatiin Rallin SM -sarjassa uusi nimi seurattavaksi, kun Roope Korhonen nosti itsensä SM3 -luokan kärkikuljettajiin. Laukaalainen kilpaili nimeänsä kantavan tiimin kuljettajana ja tulosluettelo oli pitkin kautta painokelpoista luettavaa. Kehityskäyrä osoitti vahvasti ylöspäin, saaden huipentumansa kauden päätösosakilpailussa., jolloin nuori mies jahtasi jo suomen mestaruutta.
- yllätyshän se tilanne oli, että mestaruudesta ajettiin ja kyllä sitä myös sitten haettiin. Olisi nimittäin maittanut, mutta ei ihan ylletty. Saappaat jalassa kuitenkin kaaduttiin ja yritystä oli, toteaa Korhonen taakse jääneestä kaudestaan.
Kuin toisintona vuoden takaisesta tälläkin kertaa kauteen lähdetään uuden auton kanssa. Tiimin kalusto vaihtui Ford Fiestan rally3 -luokan kilpuriin. Autosta saatiin esimakua syksyllä järjestetyssä Printsportin testitilaisuudessa, jollon ajatus siihen siirtymisestä sai alkunsa. Siirtoa tuki myös yhteistyökumppaneiden kanssa käydyt keskustelut ”stepistä” ylöspäin, jolloin projekti sai virallisesti vihreää valoa,
- oli hienoa rakentaa uutta kautta ja siitä täytyy isosti kumartaa yhteistyökumppaneiden sekä tiimin suuntaan. Yhteinen visio saatiin pakettiiin.
Ensimmäiset testiajot Korhonen ajoi kartanlukijansa Anssi Viinikan kanssa vain reilua viikkoa ennen kauden avausosakilpailua Arctic Lapland rallia,
- kyllä tässä kaikesta huolimatta melko kiire tuli, sillä saimme auton käyttöömme joulun alla ja tekninen ongelma peruutti suunnitelmissa olleet testiajot kahdesti. Sitten kun päästiin ajamaan, niin opetteluksihan se meni, eikä auton säätöihin vielä kyennyt uppoutumaan.
Vähäisestä kokemuksesta johtuen tavoitteet napapiirin ympäristössä ajettavaan kilpailuun ovat maltilliset. Edellisen vuoden menestys ei paineita nosta, vaan Korhonen ilmoittaa lähevänsä ajamaan omaa ajoa, jossa auton kanssa päästäisiin sinuiksi mahdollisimman pian. Huomioon otettavaa on, ettei miehellä ole kokemusta nelivetoisesta kilpurista juuri lainkaan,
- tämän hetken kokemus joka nurkasta raapivalla autolla on alle sata kilometriä, joten realiteetit pitää tunnustaa ja auto on tuotava ehjänä maaliin. Eli ei nyt ihan sitä kirkkainta paikkaa podiumilta lähdetä ajamaan, linjaa Korhonen strategiansa arktiseen seikkailuun.
Kuva: Jani Salonen