Jooa Iivarin taival keskeytyi tekniikkaan
16.01.2022 / Jooa Iivarin tiedotus / Jani Seppälä
57. Arctic Lapland Rally ajettiin perjantaina ja lauantaina perinteisesti Rovaniemi keskuspaikkanaan. Kilpailunumerolla 55 Ralli SM:n avausosakilpailuun starttasivat Korpilahden UA:n 16-vuotias Jooa Iivari, kartturinaan Jyväskylän UA:ta edustava 72-vuotias lajilegenda Timo Hantunen. Iivarille startti oli ensimmäinen Rovaniemellä, Hantuselle jo kahdeskymmenesviides kerta.
Viime kaudella Jooa Iivari kilpaili Nuorten SM-sarjassa, tälle kaudelle noustiin vakioautoista aikuisten puolelle täysiveriseen kilpa-autoon SM4-luokkaan. Iivarin ajokkina toimii Ford Fiesta Rally4, joka on tällä hetkellä luokan suosituin malli.
Kilpailun 10 erikoiskoetta olivat yhteismitaltaan 222 kilometriä ja kokonaisreitti peräti 800 kilometriä. Perjantaina ajettiin viisi erikoiskoetta, toiset viisi lauantaina.
Perjantaina erikoiskoesijoitukset kaksikolla olivat luokassaan 6,2,6,5,4 ja eroa luokkaa johtaneeseen Toni Herraseen oli kertynyt 1:22.2 minuuttia. Erikoiskoesijoituksista parhaat tulivat Mäntyvaaran raviradan ympäristön lyhyehköltä yleisöerikoiskokeelta.
Tasaisessa luokassa yötauolle saavuttiin luokan 7.sijalla, kakkos- ja kolmossijalle eroa olisi puolisen minuuttia. Kuudentena ajanut Benjamin Korhola oli 5,4 sekuntia edellä ja rallicross-virtuoosi Jesse Kallio 1,5 sekuntia Korholan edellä joten varsin pienillä eroilla liikuttiin.
Lauantai avattiin kilpailun pisimmällä, 44,56 kilometrin mittaisella Ahmavaaran erikoiskokeella. Nuoruuden innosta tai konkarin kokemuksesta ei tällä kertaa ollut apuja, kun tekniikka astui peliin. Autoon iski käyntivika ja keskeytys oli edessä jo parin kilometrin jälkeen.
- Sytytyspuolaa epäiltiin ensin mutta vika tarkentui lopulta polttoainepuolelle, korkepainepumpun liittimeen. Keskeytettiin samaan paikkaan kuin Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen, oli siinä sitten aikaa tarinoida niitä ja näitä, kertoo Jooa Iivari.
Nuoren kuljettajan isoimpana tavoitteena alkaneella kaudella on oppia nuotittamaan hyvin ja toteuttaa nuottia kisassa, paikoin kuitenkin vielä ulkomuisti ja tiesilmä pyrkii esiin.
- En keskittynyt vauhtiin oikeastaan ollenkaan, vaan koetin parhaani mukaan tulla sen tekemäni nuotin mukaan. Mutkien tiukkuuksissa tuntui kuitenkin olevan vielä heittoja, joten vielä riittää opeteltavaa.
- Soraa oli esissä hyvinkin paljon ja renkaita koetin säästellä, se kun tuppaa tuo talvirallirengas olemaan soralle hieman allerginen.
- Kilpailun pätkistä mielenkiintoisimpana ja odotetuimpana pidin juuri kyseistä Ahmavaaran pikistä johon sitten keskeytimme.
- 5.helmikuuta startataan sitten Riihimäellä Ralli SM:n seuraavaan osakilpailuun hyvillä mietteillä. Saa nähdä tuntuuko ne nuo sarjan muut osakilpailut lyhyiltä tuon Rovaniemen jälkeen, naurahtaa Iivari lopuksi.
Kuva: Marko Kyöstilä